Tijdens een chiptuning wordt de originele opgeslagen informatie in de chip(s) vervangen door geoptimaliseerde gegevens om het vermogen en het koppel te verhogen. Het resultaat is een aangenamer en vlotter motorkarakter. ATM-Chiptuning houdt tijdens het optimaliseren rekening met de geldende Europese emissie-eisen.
Na het chippen stoot je auto over het algemeen niet meer schadelijke stoffen uit ook slijt je motor er niet harder van. Wat wel een nadeel schijnt te zijn van chiptuning is dat bij een gechip-tunede auto in de stad bougies en zuurstofsensoren vaker moeten worden vervangen.
Bij elke auto is door chiptuning vermogenswinst te behalen. Naar onze mening kun je bij voorbaat nooit zeggen of chiptuning zinvol is. Het is afhankelijk van uw eigen wensen. Over het algemeen is de vermogenstoename bij auto's zonder turbo (non-turbo) lager dan bij een turbo motor.
Hoeveel meer vermogen / koppel krijg ik erbij? Pro Car Tuning stemt met behulp van chiptuning de parameters/kernvelden opnieuw, maar dan meer ideaal, op elkaar af. Dit alles resulteert bij turbomotoren van 20 tot 40% prestatieverbetering, dus koppel (trekkracht/Nm) en vermogen (Pk).
Ja, chiptuning is legaal. Mits je jezelf aan de regels van het RDW blijft houden. Als je motor met meer dan 20% wordt verhoogd, dan moet je de auto laten herkeuren. Het vermogen van je auto wordt meestal op de offerte van het tunen gezet.
Over het algemeen wordt de motor na chiptuning zo'n 5 - 10% zuiniger. Een voorwaarde hiervoor is wel dat dezelfde rijstijl als voor de chiptuning toegepast wordt. Het probleem hier is vaak dat wanneer de motor meer vermogen krijgt(en dat gebeurt bij chiptuning), dat dat extra vermogen ook gebruikt gaat worden.
Een stage1 chiptuning duurt voor de meeste auto's 1 a 2 uur. Een stage1+ en stage2 chiptuning duurt gemiddeld 3 a 4 uur. Aanpassingen van de DSG / S-tronic tuning valt binnen de tijdsopgave van de motortuning. Tuningen van deze merken dienen altijd minimaal één dag neergezet en achtergelaten te worden.
Het is absoluut mogelijk om de tuning ongedaan te maken. Bij chiptuning wordt namelijk in alle gevallen een kopie van het originele bestand opgeslagen. Daarnaast wordt ook de tuning op kenteken bewaard. U kunt dus altijd terug naar zowel het origineel als weer terug na de tuning.
Stage 1: U kiest voor deze methode als u een betrouwbare en veilige vermogenstoename wilt. Tevens is deze methode ook geschikt voor uw auto als u meer, maar niet het maximale uit uw motor wilt halen. Deze tuning methode is veilig en is ook één van de meest gekozen stages.
Een turbo mag je legaal monteren, voor de APK is dit totaal geen probleem. Wat betreft verhogen van het motorvermogen: toename meer als 20% is officieel inderdaad aanpassen van de voertuiggegevens in de RDW database.
Zien of die gechipt is kan door te kijken naar turbodruk en inspuiting in de vagcom log, ABT schijn je ook makkelijk te kunnen zien via vagcom of gewoon door een stempel in het boekje van je auto of een sticker op de kofferbak.
Moderne turbomotoren worden aangestuurd door een ECU (Electronic Control Unit, of motorregelapparaat). Door in deze ECU aangepaste software te plaatsen waarin de hoeveelheid brandstof, turbodruk en inspuiting is aangepast, is 25 – 30% toename van het vermogen mogelijk.
CHIPTUNING STAGE 1 NU VAN 400,- VOOR 200,- INCL. BTW.
Chiptuning is een vorm van motortuning. Het is een relatief eenvoudige upgrade die je auto snel meer koppel en vermogen zal geven. Zonder dat daar een grote verbouwing voor nodig is. Het enige wat je nodig hebt is een microchip,in feite niets meer dan een klein stukje metaal.
Na het uit laten voeren van een chiptuning is het in principe aan te bevelen een hogere kwaliteit brandstof te tanken. Normaal gesproken staat voor alle moderne auto's voorgeschreven (of aanbevolen) een brandstofsoort te tanken met een RON getal van 95. Oftewel RON95.
Wat is chiptuning benzine? Door de modificatie van motormanagementsoftware of het plaatsen van externe producten kan ATM via zogenoemde 'chiptuning' betere prestaties uit benzinemotoren halen.
Stage 3 chiptuning bij Ecu-Soft is een geavanceerde manier van het tunen van je auto. Er stroomt door bijvoorbeeld het plaatsen van een grotere turbo meer koele lucht naar de motor waardoor het vermogen van de motor nog verder wordt verbeterd dan bij stage 1 of stage 2 chiptuning.
Kan mijn dealer of garage de chiptuning zien? Het simpele antwoord op deze vraag is 'ja', maar in de praktijk is het zo dat alleen iemand die specifiek op zoek is naar het aanwezig zijn van Chiptuning dit kan ontdekken, ook is hier specialistische kennis voor nodig.
Het draait om 'driveability'. Je auto moet niet alleen sneller, maar vooral ook lekkerder gaan rijden. Je wilt juist bij een getunede auto ook een soepele motor die mooi oppakt en het vermogen gelijkmatig serveert. Heb je de keus, kies dan altijd voor een chip op maat.
Als een auto gechipt is betekend dit dat er een andere chip in je motormanagement wordt gezet of in sommige gevallen wordt de software op de bestaande chip overgeschreven. Dit is lastig te achterhalen. Je zou het kunnen zien als je de computer opent. Dan kan het zijn dat er op de chip een merk staat van een tuner.
Stage 1 is de optimalisatie van het motormanagement van uw wagen. Een softwarematige aanpassing die geschikt is voor dagelijks gebruik met de standaard onderdelen van de wagen.