Toch gaat een dieselmotor over het algemeen aanzienlijk langer mee dan een benzinemotor. Dit heeft te maken met een aantal factoren. Zo is een dieselmotor robuuster gebouwd, draait een diesel motor gemiddeld gezien minder toeren en veroorzaakt diesel minder slijtage dan benzine.
Tijdens het onderhoud ben je goedkoper af met een benzine. In een dieselmotor zitten meer fragiele en duurdere onderdelen. Die verschillende aspecten zorgen ervoor dat het onderhoud van een dieselmotor duurder is dan die van een benzinemotor. Bovendien staan benzinemotoren er ook voor bekend om zachter te draaien.
Hoeveel kilometer een auto kan rijden is ook afhankelijk van het soort brandstof. Zo is de levensduur van een dieselmotor ongeveer 400.000 kilometer. De levensduur van een benzinemotor komt neer op ongeveer 300.000 kilometer.
Gemiddeld rij je met een auto op diesel zo'n 18 kilometer per liter diesel. Bij een benzineauto ligt deze verhouding op 1:13. Verder heeft een dieselauto meestal een grotere tankinhoud waardoor je een stuk langer door kan rijden zonder te tanken met een auto op diesel.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
1) Hoe vervuilend is diesel nou echt? Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
E5: iets duurder, iets zuiniger
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Er wordt over het algemeen als maatstaf gehanteerd dat je bij een nieuwe auto beter kan kiezen voor benzine als je minder dan 15.000 kilometer per jaar rijdt. Als je meer dan 35.000 kilometer per jaar rijdt is Diesel of LPG altijd goedkoper.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
En de winnaar is
Maar welke auto kan nou eigenlijk het meeste aantal kilometers maken? Dat is… de Skoda Octavia! Deze auto is uitgeroepen tot de grootste kilometervreter door de Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA), onderdeel van het Britse ministerie van Transport.
Het omslagpunt voor een gebruikte diesel zat jarenlang rond de 15.000 - 17.000 km, nu in januari 2018 is zelfs bij 30.000 km per jaar benzine nog goedkoper.
Een A-segmenter à la Citroën C1 kost bij 50.000 km en vijf jaar gebruik 21 cent per kilometer. Een grotere (pakweg) Fiesta komt op 24 cent (diesel) en 25 cent bij de 1.0 Ecoboost benzineversie.
25.000 kilometer per jaar
Bij een benzineauto komen de totale kosten per maand op €329,65. Voor een dieselauto komen de totale kosten per maand op €318,94. Voor een LPG auto komen de totale kosten per maand op €287,34. Voor een hybride auto komen de totale kosten op €230,70 per maand.
Jouw auto functioneert het beste op de brandstof waar deze voor is gemaakt. Het betekent dus niet dat als jij euro 98 tankt in een auto waar euro 95 voor wordt geadviseerd dat de auto beter functioneert. Je kan dus gewoon euro 95 benzine tanken voor de beste prestaties als dit bij jouw auto wordt aangegeven!
Er wordt weleens gedacht dat dure benzine beter zou zijn voor het verbruik. Technisch gezien is er echter geen enkele reden waarom de ene benzine voor een lager verbruik zou zorgen dan de andere.
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
Voordelen rijden op diesel
De auto's hebben een langere levensduur. De prijs van diesel is een stuk lager dan die van benzine. Minder onderhoudsgevoelig, lagere onderhoudskosten. Aanschafprijs tweedehands diesel is (nu) lager, waardoor je vaak een luxere uitvoering kunt aanschaffen.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt.
Verrassend genoeg komen auto's op CNG (aardgas) als dé grote winnaar uit de test. Met de Volkswagen Polo en Golf TGI op een gedeelde eerste plaats, de Seat Arona TGI op vier en de VW Caddy TGI op tien, manifesteert deze brandstof zich bovenaan het klassement.
Voordelen van benzine auto
Om te beginnen is een benzineauto vaak goedkoper om aan te schaffen dan een dieselauto. Daarnaast betaal je ook een stuk minder wegenbelasting dan wanneer je een auto op diesel rijdt. Dat komt doordat benzineauto's door de overheid als beter voor het milieu worden bestempeld.