Minder weerstand tijdens het schakelen en minder wrijving bij het fietsen. Daarnaast maakt het de fiets lichter. Gemiddeld genomen is een fiets met belt drive 100 gram lichter dan een fiets met ketting.
Uit verschillende testen blijkt dat een riem 3 keer langer mee gaat dan een traditionele ketting. Het tandprofiel en de soepele carbon draden zorgen er voor dat de vermogensoverdracht net zo sterk is als bij een 'gewone ketting'. Het rendement van de gewone ketting kan echter snel verminderen door vuil en slijtage.
De voordelen van een fiets met riemaandrijving
Een belt drive gaat ongeveer vier keer zo lang mee als een traditionele fietsketting en is dus ontzettend duurzaam. Naast een lange levensduur en minder onderhoud is een belt drive fiets ook nog eens ontzettend stil.
Gemiddeld gaat een riem ongeveer 35.000 km mee. De Gates riem is er in twee uitvoeringen. De Gates Original riem (ook wel CDC of Mudport genoemd) en sinds begin 2012 ook de Gates CenterTrack riem (ook wel CDX genoemd).
Een fiets met riemaandrijving of belt drive is iets duurder dan een fiets met een traditionele fietsketting, maar heeft veel voordelen. Een belt drive hoef je niet te smeren en wordt minder snel vies. Geluid maakt hij nauwelijks. En het fietst ook nog eens heerlijk soepel.
Met de Batavus Bryte fiets je sportief en comfortabel!
De Batavus Bryte fietst extreem licht en zeer comfortabel! De Batavus Bryte is een comfy allround stadsfiets en is ook gelijk de nieuwste topper in ons assortiment! De Batavus Bryte is er ook in een elektrische variant, namelijk de Batavus Bryte E-go!
Bij riemaandrijving zitten de versnellingen verwerkt in de naaf of in de trapas. Het gevolg? Minder weerstand tijdens het schakelen en minder wrijving bij het fietsen. Daarnaast maakt het de fiets lichter.
Vervangende riem of tandwielen zijn erg duur in aanschaf. Een riem kost tussen de 50 en de 100 euro. Dit is uiteraard nog exclusief de montage. Een achtertandwiel kost je tussen de 20 en de 80 euro.
Fietst u dagelijks, vooral in de stad en wilt u zelf weinig onderhoud uitvoeren? Dan is een naafversnelling iets voor u. Fietst u vaker grote afstanden of regelmatig op heuvelachtig terrein en vindt u wat onderhoud geen enkel probleem? Kies dan voor een derailleur.
Op 10 maart werden de Sparta d-Rule Energy en de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ bekroond tot beste fietsen van het jaar 2022. De Fiets Awards is een gezamenlijk initiatief van organisaties als de RAI vereniging, ANWB en BOVAG.
Een riem gaat gemiddeld zo'n jaar of vijf mee, omgerekend in kilometers zo'n 90.000 tot 100.000. Per merk en per model wisselt het; de fabrikant bepaalt voor ieder type het aantal kilometers waarna de riem zou moeten worden vervangen danwel nagekeken. Gemiddeld ligt dit tussen de 50.000 en 140.000 km kilometer.
Elektrische stadsfietsen en elektrische hybride fietsen kunnen uitgerust zijn met een riemaandrijving, omdat een naafversnelling vereist is voor een riemaandrijving. De combinatie van een naafversnelling en een riem zorgt voor heel weinig onderhoud, ook bij regelmatig gebruik.
Gates is al enige tijd gestopt met de productie van de CDC riem (riem zonder inkeping) en alle vakantiefietsen, dus ook Santos, leveren tegenwoordig met CDX riem.
Een riem kan tot wel 40 of 50.000 kilometer probleemloos meegaan. De riem moet alleen regelmatig gecontroleerd worden op de correcte spanning. Deze vorm van aandrijving wordt gebruikt op enkele typen van de merken BMW, Kawasaki, Suzuki en Harley-Davidson.
Een losse CDX-riem kost circa 80 euro. Leuk is dat de riem in verschillende kleurstellingen komt, zoals blauw-zwart en rood-zwart.
Shimano Nexus 7 versnellingsnaaf
In vergelijking met de Nexus 3 heeft de Nexus 7 een breder bereik: de lichtste versnelling is lichter en de zwaarste is zwaarder dan bij de Nexus 3. Daarnaast heb je natuurlijk meer dan twee keer zo veel versnellingen, waardoor je in meer situaties jouw ideale traptempo kunt aanhouden.
'De beste naaf voor het vlakke Nederland en lichte heuvels is de Nexus 8′, zegt TestKees. 'In de lichtste versnelling kun je ongeveer 8 km/h fietsen met een traptempo van 60 omwentelingen. Licht genoeg om met volle ondersteuning bijna alle heuvels op te komen.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
De beltdrive is een kunststof aandrijfriem die vooral bekend is bij sportieve fietsen, maar tegenwoordig is de riemaandrijving ook op steeds meer stadsfietsen te vinden. De grote voordelen van een riemaandrijving versus ketting zijn: Hij gaat langer mee dan een traditionele ketting.
Door met een minimum aan zadelpen rond te rijden, kan je al snel acht à tien centimeter wegzagen. Deze gewichtsbesparingsmaatregel is nagenoeg gratis. Enkel een zaag, een beetje tape en de nodige kunde en jouw fiets wordt met de zaagbeweging lichter.
Als we het over de beste fietsmerken hebben kan Gazelle niet ontbreken. Gazelle maakt al 125 jaar lang fietsen en in die tijd zijn ze er alleen maar beter in geworden. Gazelle staat bekend om het feit dat ze niet bang zijn om te innoveren en altijd boven op de nieuwste fietstrends zitten.
Het antwoord is ja. De wegcode zegt dat elke fiets die op de openbare weg rijdt een bel moet hebben die hoorbaar is vanop een afstand van 20 meter. Dat een fiets zonder bel esthetisch mooier is en minder weegt doet dus niet ter zake. Een fietsbel is verplicht.