De dagelijkse werkzaamheden van de zeelieden waren o.a. op de uitkijk staan en het bedienen van de zeilen en lenspompen. Verder teerden de matrozen het schip, verrichten zij allerlei reparaties onder leiding van de ambachtslieden en moesten zij elke dag 'schoonschip' maken.
Het leven aan boord van een VOC-schip was, voornamelijk voor de matrozen en soldaten, een gevaarlijke onderneming. Schepen moesten stormen en plunderingen doorstaan en de kans op ziekte was groot. Hoge officieren hadden meer kans een reis te overleven dan zij die laag in rang stonden.
De gemiddelde bouwtijd van een spiegelretourschip op de werven van de VOC was 5 tot 8 maanden, de bouwkosten bedroegen zo'n f 90.000 - f 110.000. Hun laadvermogen was over twee eeuwen gemiddeld 800 ton.
Aan boord werd sla en sterrenkers verbouwd, werden varkens en kippen gehouden, in het ruim lagen kazen, vaten met gedroogd vlees, bonen, meel, bier, wijn. De passagiers namen zelf zaken als beschuit, een traktatie als paasbrood, ingemaakte groente en fruit, koffie en thee en chocola mee.
Zeker, zij die in de Gouden Eeuw beneden aan de maatschappelijke ladder stonden, leefden noodgedwongen sober. Één keer per dag een grote kom pap, waar met zijn allen uit gegeten werd. Daarbij werd gedronken van een pul met water aangelengd bier, ook wel dunbier genaamd. Dat was het wel.
De handel van de VOC bestond vooral uit peper en andere specerijen. Deze kruiden, zoals kruidnagel, nootmuskaat en kaneel, werden in Europa niet alleen gebruikt voor in het eten, maar ook om medicijnen mee te maken. Later werden ook koffie en thee belangrijke handelswaar.
Overdag waren ze aan het vissen, lezen , schoonmaken of aan het kijken of er andere schepen aan kwamen. Op een piratenschip was niet zoveel eten en drinken. Daarom dronken veel piraten rum in plaats van water omdat dit langer goed bleef.
De VOC was in 1637 op de beurs 78 miljoen gulden waard. Als je dat omrekent naar nu, dan zou dat 7,9 biljoen dollar zijn, zo'n 6,7 biljoen euro. Daarbij is gerekend met een inflatie van iets meer dan 3 procent per jaar. De VOC was verreweg het grootste beursgenoteerde bedrijf dat ooit heeft bestaan.
Het schip is gebouwd aan de hand van globale schetsen. Er zijn niet eerst gedetailleerde bouwtekeningen gemaakt, zodat ook de gewichtsberekening globaal was. Pas nu weten we het exacte gewicht: 580 ton.
VOC-schepen hadden vreemd genoeg niet één kapitein. Er waren twee mensen de baas: de schipper en de opperkoopman. De schipper moest het schip en de bemanning heelhuids in Batavia zien te krijgen. De opperkoopman werd door de VOC meegestuurd om te zorgen dat de reis zo snel en winstgevend mogelijk verliep.
De schipper of kapitein, was de hoogste man aan boord. En die sliepen dus ook in de beste ruimte die in zo'n schip maar was; de kajuit. Een voorbeeld daarvan was de matroos, die sliep in de koebrug.
Na een lange reis van 922 dagen (2,5 jaar) is Klaas terug in Nederland, waarvan 398 dagen aan boord van een schip, 64 dagen in de Kaap en 460 dagen in Batavia.
In 1602 werd in de Republiek de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) opgericht. Twee eeuwen lang zou deze compagnie het monopolie hebben op de overzeese handel tussen de Republiek en Azië en binnen Azië. De succesvolle handel droeg bij aan de Gouden Eeuw.
Hoe zag een schip eruit? Omdat de schepen dikwijls erg lang van huis waren, zagen ze eruit als drijvende dorpen. Er waren slaapplekken voor de bemanning en kajuiten (kamers) voor de stuurlui en officieren. Ook was er een ziekenboeg, eetzaal en kombuis.
Op het overloopdek, waar een groot deel van de bemanning verbleef, was het een grote puinhoop. Er leefden zo'n tweehonderd zeelieden en soldaten opeengepakt tussen hangmatten, matrassen en kanonnen. Ziekten, bedorven water, lichaamsgeuren en pislucht maakten het benedendeks (waar de wind niet kwam) bedompt en muf.
Gedurende bijna 200 jaar van zijn bestaan werden ongeveer 4700 schepen naar Azië uitgerust, waarvan bijna 1700 in de zeventiende en meer dan 3000 in de achttiende eeuw.
Tegelijkertijd werd Aramco gewaardeerd op 2,42 biljoen dollar. Het is voor het eerst sinds 2020 dat Aramco het meest waardevolle bedrijf ter wereld is. Als we de waarde van het aandeel Apple vergelijken met begin dit jaar is de waarde zelfs met 20% teruggelopen.
Aan boord had alleen de kapitein een eigen hut. De anderen sliepen in hangmatten onder het dek. Er was geen toilet, alleen een plank boven het water. Soms zwierven piraten met hun schip wekenlang rond op zoek naar buit.
Vers voedsel kon niet lang genoeg bewaard worden en daarom namen de piraten ook wel levende dieren mee, zoals kippen. Ook gedroogd voedsel met veel kruiden werd gegeten. Soms moesten ze weken lang leven op zeebeschuit en zout vlees. Bedorven water was heel gewoon, en rum of wijn ging er ook wel in.
Waarschijnlijk de meest beroemde piraat ooit, Edward Teach werd geborden in 1680. Wie de naam nog niet bekend voor komt, misschien doet zijn bijnaam Zwartbaard een belletje rinkelen. In tegenstelling tot vele andere piraten kon Zwartbaard lezen en schrijven.
In Azië komen veel verschillende soorten specerijen voor en deze werden ook door de VOC verhandeld, zoals kurkuma en kardemom uit India, gember uit Siam en steranijs uit China. De belangrijkste specerijen waren voor de VOC: peper, kaneel, kruidnagel, foelie en nootmuskaat.
De VOC zat in de eerste plaats op Java gelegen vanwege de gunstige positie en de handel in specerijen. Vanwege de groeiende vraag naar koffie en de hoge prijzen die men moest betalen in Mokka, introduceerde de VOC de koffieplant op Java.
Welke 3 producten werden verhandeld naar Europa? De specerijenhandel is een commerciële activiteit, waarbij in de oudheid, middeleeuwen en vroegmoderne tijd specerijen, peper en andere exotische Aziatische producten naar Europa werden geëxporteerd in ruil voor goud en zilver.