Millennials voelen zich sterk verbonden met anderen, hun werk en met de wereld. Wat kenmerkend is voor de millennials vergeleken met andere generaties, is dat ze over het algemeen minder schroom hebben om op anderen af te stappen, vragen te stellen en om persoonlijke feedback te vragen.
Millennials zijn geboren tussen 1980 en 1995. Dat betekent dat ze in 2021 tussen de 26 en 41 jaar zijn. Ze zijn handig met technologie en worden gezien als idealistisch. Ze verkiezen flexibiliteit boven zekerheid en zouden naar zeggen bovengemiddeld narcistisch en egoïstisch zijn.
Millennials zijn erom gekend dat ze opgroeiden in een periode van gigantische technologische vooruitgang. Het is deze generatie die de overstap maakte naar de computer, het internet, social media en smartphones. Dat maakt dat zij veel beter overweg kunnen met technologie dan vorige generaties.
Ambities. Hoewel ze veelal beschreven worden als lui en op zichzelf gericht, hebben millennials wel degelijk sterke ambities. Ze willen zichzelf graag voortdurend vernieuwen en verbeteren en beter worden in wat ze doen, net zoals ze gewend zijn van de technologische ontwikkelingen waarmee ze opgegroeid zijn.
Ze hebben meer voeling met internet en technologie dan de voorgaande generaties. Ze plakken vast aan hun smartphone met iets sterkers dan Pattex. Ze stellen personalisatie in sterke mate op prijs. Ze doen volledig of grotendeels hun research online.
Generatie Z is de generatie na de millennials, geboren tussen circa 1997 en 2012. De oudste leden van deze generatie beginnen nu net zo'n beetje aan hun opkomst op de arbeidsmarkt en kunnen daarmee serieus geld uit gaan geven. Gen Z'ers zijn erg globaal georienteerd, met contacten over de hele wereld.
patatgeneratie, pejoratieve aanduiding voor jonge sporters die veel ongezond voedsel (patat, hamburgers e.d.) tot zich nemen, waardoor hun prestaties verminderen. Deze term werd begin jaren tachtig gelanceerd door de vroegere Ajax-trainer Leo Beenhakker.
Generatie Y zal op zoek gaan naar werkgevers die voldoen aan hun eigen normen en waarden. Werken bij? s moeten zich concentreren op het communiceren van hun visie en missie met nieuwe werknemers, maar ook duidelijk via social media laten zien wat het verschil is met andere vergelijkbare organisaties.
Geboren tussen 1986 en 2000
Deze generatie staat beter bekend als millennials. Maar ze worden ook wel de grenzeloze generatie, generatie einstein, generation next, digitale generatie, screenagers, game generation, milleniumgeneratie, prestatiegeneratie of echoboomers (kinderen van de Baby Boomers) genoemd.
We zijn met twee miljard, verspreid over de hele wereld en we zijn allemaal geboren tussen 1980 en 2000.
Millennials willen nieuwe dingen leren
'Nieuwe dingen leren' staat voor de jongeren met stip op één. Dat wil niet zeggen dat ze genoegen nemen met een hongerloontje, zolang er maar genoeg te leren valt. Een goed salaris staat namelijk op de tweede plek. Op drie staat “precies weten wat er van me wordt verwacht”.
Nederland telt meer dan 3 miljoen millennials. Ze verwerven een duidelijke plek op de arbeidsmarkt. En de levenshouding van deze generatie is van grote invloed op onder andere onderwijs, werk, media en marketing. Tijd om de generatie Y nader in beeld te brengen.
Generatie Z is de eerste generatie die zich geen leven meer zonder internet kan voorstellen. Onder deze generatie vallen de jongeren geboren tussen 1995 en 2010. Deze generatie is opgegroeid met de telefoon en tablet in de hand, wat ze echte digital natives maakt.
Babyboomers: geboren tussen 1941-1955. Generatie X: geboren tussen 1956-1970. De Xennial: geboren tussen 1971-1985. Generatie Y: geboren tussen 1986 – 2000.
De pragmatische generatie betreft veelal de kinderen van de protestgeneratie, geboren tussen 1971 en 1985. Zij werden vrijgelaten in hun keuzes, hadden veel mogelijkheden en zelfontplooiing stond centraal. Levensgeluk, 'je eigen ding doen' en jezelf zijn werden de belangrijkste waarden.
Generatie Z (ook vaak Gen Z of Zoomer genoemd) is geboren tussen ongeveer 1996 en 2010. In 2022 zijn Gen Z'ers dus tussen de 12 en 26 jaar oud. De generatie groeide op in een tijd van internet, apps, sociale media en smartphones (en daardoor ook een constante informatiestroom).
Babyboomers (geboren tussen 1941 en 1955)
De Babyboomgeneratie is geboren tijdens en net na de Tweede Wereldoorlog. Zij groeiden op in een tijd van wederopbouw en ongekende welvaartsstijging. Babyboomers hebben veel maatschappelijke vernieuwing gebracht, met hun nadruk op zelfontplooiing en een vrije moraal.
Generatie Babyboom
De generatie die na de Tweede Wereldoorlog geboren is, is bovenal omvangrijk. De babyboomers zorgden ervoor dat het overal druk werd: op de scholen en universiteiten, op de arbeidsmarkt en op de woningmarkt. Sinds 2011 is de oudste lichting babyboomers met pensioen.
Millennials gebruiken social media vooral om contact met vrienden te onderhouden en berichten te delen. De generatie stroomt langzaam weg van Facebook en is vandaag de dag vooral te vinden op Instagram. Ook YouTube, Pinterest, Twitter en Snapchat zijn populair onder millennials.
Ze vinden zelfontplooiing belangrijk en willen werken in een omgeving waar ze zich kunnen ontwikkelen en echt iets kunnen bijdragen. Ze zijn prestatiegericht. In een wereld waarin alles al eens eerder bedacht en gedaan is, vindt Generatie Y authenticiteit belangrijk.
graag kennis deelt, altijd en met iedereen, en niet alleen als het moet of uit eigenbelang. meer lijkt beïnvloed door de (vorige) economische crisis dan generatie Y. meer belang hechten aan zekerheid op de lange termijn. minder bereid is risico's te nemen.