Schilderen bevordert niet alleen de concentratie, deze activiteit zorgt ook voor het verlichten van je stress. Bovendien kan het de fijne motoriek verbeteren, zowel bij kinderen als bij ouderen. Voor kinderen is schilderen vooral belangrijk om zich uit te drukken, te communiceren en de fijne motoriek te verbeteren.
Door te tekenen komen er stofjes vrij in het brein, zoals dopamine, endorfine en serotonine. En daar wordt je gelukkig van! Je hersenstam kan dikker worden. De hersenstam is belangrijk bij veel vitale functies, zoals ademhaling, lichaamstemperatuur, hartslag en de bloeddruk.
Tekenen is goed voor je hand- oog coördinatie. Hoe vaker je het doet, hoe beter je verhoudingen leert inschatten en perspectief leert vastleggen. 2. Herinneringen en ervaringen worden beter opgeslagen in je brein en kun je je levendig voor de geest halen.
Hun gedachten leiden tot een plan, idee, ontwerp of tot een visie. Creatieve denkers hebben een scheppend vermogen. Dat betekent dat zij uit het niets iets kunnen bedenken. De één komt tot creatieve ideeën door gesprekken met anderen aan te gaan en tot nieuwe inzichten en ideeën te komen.
Wanneer kinderen schilderen of tekenen, leren zij hun verbeelding en creativiteit de vrije loop te laten. Ze gebruiken tekeningen om verhalen te vertellen die ze niet met taal kunnen uitdrukken. Met behulp van papier, een paar stiften en verf is het mogelijk om iets persoonlijks en iets nieuws te creëren.
Het woord talent wordt vaak gebruikt als iemand van nature ergens heel goed in is. Dat kan tekenen zijn maar ook zingen, tennissen, potten bakken, dansen etc. Eigenlijk kan je voor elke vaardigheid talent hebben.
Iedereen kan leren tekenen
Het is echt waar! Iedereen kan leren tekenen. In elk onderwerp wat je op een afbeelding waarneemt, zijn herkenbare vormen te zien. Cirkels, piramides of een vierkante vorm, zijn de basis van het tekenen.
Wat tekenen zo moeilijk maakt
maakt wellicht dat het geen evolutionair doel dient, nodig om de soort in stand te houden zoals eten en ademen. Ons waarnemingssysteem is gericht op het snel kunnen detecteren en identificeren van objecten om er adequaat op te kunnen reageren maar niet om ze te tekenen.
Je begint met je linkerhand en daarna je rechterhand en dat om en om. Deze oefening doe je ongeveer 3 minuten. Ook bij deze oefening schakel je van je linkerhersenhelft naar je rechter en weer terug. Je hersenhelften moeten weer goed samenwerken.
Kunst leert ons te begrijpen hoe de gebeurtenissen in het verleden ons hebben gemaakt tot wat we vandaag de dag zijn. #2 Kunst geeft het leven betekenis. In een wereld waarin alles een direct nut of een functie zou moeten hebben, missen wij zingeving. Kunst inspireert, geeft energie en leidt tot nieuwe ideeën.
De hersenen, die ook wel eens het brein worden genoemd, zijn een deel van het centrale zenuwstelsel. Ze liggen binnenin je schedel en je hersenvliezen, die zorgen voor bescherming.
Creativiteit geeft veel voldoening, zeker als iets goed gelukt is. Maar ook leert het je doorzettingsvermogen te stimuleren, je leert om te gaan met tegenslagen en je laat je minder snel van de wijs brengen. Je bent stabieler en voelt je fijner.
Zoek voor je begint met tekenen een eenvoudig voorbeeld uit om na te tekenen. Kijk eens in tijdschriften, daar staan vaak simpele tekeningen in ter illustratie van artikelen. Bijvoorbeeld een sierrandje, hartjes, pijlen of bloemen. Pak een vel papier en teken het voorbeeld na.
Alles wat rond is, is heel gemakkelijk te tekenen (een bal, een appel, een meloen, enz.). Motieven met weinig details kunnen bijvoorbeeld een banaan, een TV, een lamp of iets dergelijks zijn. Te veel verschillende motieven tegelijk kunnen ook een belemmering zijn.
Samen met je kindje kleuren is niet alleen leuk, het stimuleert ook de (motorische) ontwikkeling. Het prikkelt de fantasie van je kleintje en bevordert de concentratie. Je kindje oefent het beheersen van de spieren in de handjes en de vingers. Bovendien bevordert het de herkenning van kleuren en vormen.
Laat je kind helpen bij dagelijkse activiteiten en karweitjes, zoals brood smeren, een banaan in stukjes snijden, iets uitdelen, de post openmaken en in de tuin werken. Geef materialen die de ontwikkeling van de fijne motoriek stimuleren, zoals potloden, verf, klei, een kinderschaar en kralen om te rijgen.
inventief (bn) : creatief, fantasierijk, ingenieus, origineel, scheppend, vernuftig, vindingrijk. artistiek (bn) : creatief, kunstig, kunstvol, kunstzinnig, muzisch.
Artistieke mensen zijn impulsief en onafhankelijk
Hoewel ze creatief zijn, hoeft dit niet te betekenen dat dit door middel van verf en canvas geuit wordt. Creativiteit kan ook uitgedrukt worden in data en systemen. Deze types werken liever alleen en onafhankelijk dan in teams of met anderen.
Creativiteit wordt gekenmerkt door vrijheid van denken, een niet te volgen logica, onverwacht, willekeurigheid, geestdrift. Bij structuur denk ik aan processen, kaders, wetmatigheden, logica en controle. Dit zijn tegengestelde krachten.