De letterlijke betekenis van zakelijke dienstverlening is de hulp die door een bedrijf, organisatie of persoon aan het publiek wordt geboden. Het gaat hierbij niet om het leveren van fysieke goederen, maar om het leveren van een dienst. Deze diensten kunnen verschillende vormen hebben.
Hieronder vallen de branches makelaars en taxateurs, softwareconsultancy en overige zakelijke diensten. De overige zakelijke diensten bestaan uit advocatuur, notariaat, accountancy, marktonderzoek, organisatieadvies, architecten, ingenieurs, keuring en controle, reclame, uitzendpersoneel, beveiliging en reiniging.
Tertiaire sector: commerciële diensten
Onder de tertiaire sector vallen diverse ondernemingen, zoals winkels, horeca, theaters, kappers, groothandels, transportbedrijven, verhuurders, uitzendbureaus, accountants, advocaten, adviseurs, en ICT-bedrijven.
Dienstverlenende beroepen zijn beroepen die niet onder de sectoren landbouw, mijnbouw of industrie vallen. Bij dienstverlenende beroepen kun je denken aan beroepen in het onderwijs, bij de overheid of in de verzorging. Dienstverlenende beroepen zijn extreem belangrijk voor onze samenleving.
Hieronder vallen dienstverleners zoals consultants, communicatieadviseurs, advocaten en notarissen, organisatieadviseurs, accountants en boekhouders, ingenieurs of architecten en bedrijven die zich richten op onderzoek en ontwikkeling (bijvoorbeeld biotech) of diensten bieden zoals fotografie, vertaling, marktonderzoek ...
Overige zakelijke dienstverlening zoals rechtskundige dienstverlening, accountants, boekhoudbureaus, belastingconsulenten, markt- en opinieonderzoekbureaus, economische adviesbureaus, architecten-, ingenieurs- en overige technische adviesbureaus, reclamebureaus, uitzendbureaus, reiniging van gebouwen en ...
Sector 1. Agrarisch bedrijf. Akker- en weidebouw (inbegrepen vlasteelt, al dan niet samengaande met repelen van vlas en vlasknopbreken alsmede inbegrepen de werkzaamheden van de Staatslandbouwbedrijven van het Bureau Oogstvoorziening en soortgelijke instellingen).
Basiskenmerken van diensten Diensten hebben de volgende basiskenmerken (zie figuur 1.3): 1 ontastbaarheid en het ontbreken van eigendom; 2 interactieve consumptie; 3 heterogeniteit; 4 vergankelijkheid.
Professionele dienstverlening omvat een breed spectrum van rollen die alles bestrijkt, van techniek en medicijnen tot boekhoudkunde en de wet. Het is een industrie die een brede selectie aanbiedt van mogelijkheden en de kans om een specialist te worden in niche-gebieden die je het meest interesseert.
Dienstverlening is het leveren van diensten. Een dienst is een soort hulp. Diensten zijn niet tastbaar, zoals producten dat wel zijn.
Dienstverlening richt zich op de persoon van de klant of op de bezittingen van die klant. Deze interactie staat ook wel bekend als de 'service encounter' of 'interface'. Belangrijk bij deze interactie is dat de klant hier min of meer actief in participeert.
Een goede dienstverlening betekent onder andere tevreden klanten, weinig klachten en een hoge kwaliteit van producten en diensten.
Gemiddeld Salaris Zakelijke Dienstverlening
Het gemiddelde loon binnen Zakelijke Dienstverlening ligt op € 3.995 bruto per maand. Het minimale of startsalaris begint bij € 1.200 en het maximale loon is € 77.160 bruto per maand.
De zakelijke dienstverlening (inclusief uitzendkrachten) is de grootste bedrijfstak, met 2,4 miljoen banen in 2021. De zorg is goed voor 1,8 miljoen banen en de handel voor 1,7 miljoen banen. In vergelijking met 2001 heeft zich een forse verschuiving voorgedaan in de werkgelegenheidsstructuur.
De creatieve sector bestaat uit ondernemers in:
De creatieve zakelijke dienstverlening: productontwerpers, architecten, modeontwerpers, digital designers, grafisch vormgevers, fotografen, servicedesigners, design researchers, user experience designers, communicatiespecialisten, app developers, etc.
Alleen de sectoren kappers, uitvaartbranche en textielverzorging hebben een verplichte cao (2023). Cao Zakelijke Dienstverlening. Voor deze branche geldt alleen een verplichte cao voor de sectoren architecten/architectenbureaus, informatie-, communicatie- en kantoortechnologie en schoonmaak- en glazenwasserbedrijf.
Voorbeelden van diensten.
Het vervoeren van een persoon door een taxichauffeur. Het repareren van een fiets door een fietsmaker. Het verzorgen van een haartooi door de kapper. Het bezorgen van een pakketje aan huis door een transportdienst.
Volgens het kwaliteitsinstituut valt kwaliteit (ISO 9001) te definiëren als: “Kwaliteit is het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgestelde of vanzelfsprekende behoeften.”
Als je verkoopt, wat je goed kunt, dan verkoop je een dienst. Van een product moet je een voorraadje hebben. Van een dienst hoeft dat niet.
Je gaat zo eerst naar de website van het Centraal Bureau voor Statistiek om je SBI-code op te zoeken. Dat is de code van je sector. Ga vervolgens met je code terug naar deze pagina. Je kunt dan zien in welke sector je actief bent.
De verhuur van de onroerende zaak wordt als vrijgestelde hoofdprestatie aangemerkt en de aanvullende dienstverlening als een afzonderlijke btw-belaste prestatie, afhankelijk van de soort dienstverlening.
Zo is de bedrijfstak van belang. Zzp'ers in de financiële dienstverlening verdienen het meest, het mediane inkomen ligt hier op 64,4 duizend euro. Daarna volgen de bedrijfstakken informatie en communicatie, specialistische zakelijke diensten en verhuur van en handel in onroerend goed.
In Nederland verdient een standaard zzp'er tussen de €30 en €45 per uur. Een zzp'er die over veel ervaring beschikt vraagt rond de €60 tot €90. Ruim 14% van de Nederlanders verdient momenteel onder het minimum uurtarief.
Ontdek het gemiddelde salaris als Zzp Er
Hoeveel verdient een Zzp er in Nederland? Het gemiddelde zzp er salaris in Nederland is € 52.967 per jaar of € 27,16 per uur. De aanvangsposities beginnen vanaf € 33.000 per jaar, maar meer ervaren werknemers verdienen tot € 80.728 per jaar.
Daarmee is een service eenvoudig te definiëren als “een ondersteunde voorziening”. Een kortere definitie zul je nergens tegenkomen. Dienstverlening is dan net zo eenvoudig te definiëren als “het leveren van een ondersteunde voorziening” (of als je wil: “het leveren en ondersteunen van een voorziening”).