Turbokit staat bekend om zijn om zijn uitstekend presterende uitlaatsystemen, vooral voor 2-takt bromfietsen en scooters. Het goede nieuws is dat het bedrijf nu ook een uitlaat heeft ontwikkeld voor de populaire Piaggio 50cc 4-takt 2-Kleps motor.
Een turbo kit is een pakket van onderdelen die ontworpen zijn om de prestaties van uw motor te verbeteren door middel van geforceerde inductie.
Het mooie van Turbokit uitlaten is dat ze zijn gehomologeerd, wat inhoudt dat ze legaal gebruikt kunnen worden op de openbare weg in de gehele EU.
De Turbo Kit Uitlaat is ontworpen om perfect te passen op de Zip 4T 3V E5 IGET en is eenvoudig te installeren. Het is belangrijk om te weten dat deze uitlaat speciaal is ontworpen voor gebruik op de openbare weg (met DB killer) en voldoet aan alle wettelijke eisen en normen.
Deze sport uitlaat voor de 4 takt scooters met een Piaggio motor van Turbokit is voorzien van een Type goedkeuring en mag dus op de openbare weg rijden.
Wil je een iget scooter opvoeren, dan moet je allereerst andere rollen (variateurrollen) plaatsen en een gladde variobus (variateurbus). Deze injectie scooters hebben namelijk geen losse varioring meer, maar een variobus met een vaste verdikking. Hoe zwaarder de rollen, hoe hoger de topsnelheid.
Bij het stellen van een diagnose is het handig om te weten of een turbo variabel is. Betreft het een benzinemotor? Dan kunnen ze kort zijn: dan is het geen variabele turbo.
De levensduur van een turbo is circa 150.000 tot 200.000 kilometer bij normaal gebruik en normaal onderhoud.
Een turbo mag je legaal monteren, voor de APK is dit totaal geen probleem.
Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat een standaard 1.5 Honda motor tot ongeveer 200 pk aankan. Zet je een turbo op je 1.6 VTI, dan kan je tot zo'n 260 pk vragen van je standaard motor.Een 1.8 Honda motor doet het prima tot zo'n 280 pk.
Mijn auto heeft geen turbo, kan ik deze dan wel laten chippen? Bij motoren zonder turbo is de winst na chiptuning meestal gering (enkele procenten) en daarom wordt het niet vaak uitgevoerd. Het kan echter ook dat het vermogen af-fabriek is gereduceerd, en dan kan het wel lonen.
Tekenen dat de turbo slijt
Een hoger olieverbruik of blauwe rook uit de uitlaat zijn er twee van. Een andere indicator is een sissend geluid bij het accelereren. Om te voorkomen dat de turbo (letterlijk) kapot gaat, moet je bij deze signalen in actie komen.
Turbo's begeven het zelden uit zichzelf. De oorzaak is vaak elders in de motor te vinden. Het overgrote deel van de turbo problemen ontstaat namelijk door één van de drie meest voorkomende oorzaken. Dit zijn te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
Turbomotoren verbruiken minder brandstof omdat ze een hogere compressieverhouding hebben waardoor er meer vermogen en koppel is. Hierdoor hoeft de motor minder hard te werken en verbruikt hij dus minder brandstof.
Eerst het slechte nieuws: bij het vervangen van een turbolader moet je rekening houden met kosten tussen de 1.500 en 3.000 euro. Nu het goede nieuws: je kunt de turbo zelf goedkoop op internet kopen. Wij bieden je lage online prijzen en natuurlijk hoogwaardige producten van merkfabrikanten.
Moet ik me auto herkeuren na het chiptunen? Chiptuning is legaal in Nederland zolang je blijft voldoen aan de regels van de RDW. Volgens de RDW ben je verplicht je auto te herkeuren wanneer het vermogen van de motor met meer dan 20% wordt vergroot na het chippen.
De benzinemotor trekt sneller op en heeft doorgaans meer vermogen. Het laatste verschil zit in de brandstof (verbruik) en kosten. Een dieselmotor is duurder in wegenbelasting en verzekering. De prijs per liter diesel is daarentegen weer goedkoper dan benzine.
De turbo heeft wat tijd nodig om op toeren te komen.Hij werkt pas goed als er voldoende uitlaatgasstroom is. Deze reactietijd noemen we het turbogat. Bij moderne auto's wordt deze uitlaatgasstroom door een computer bijgestuurd om de turbo op toeren te houden.
Wat betekent IGET eigenlijk? IGET staat voor Italian Green Experience Technology. Ze zijn bij Piaggio hard aan het blokken geweest om een vervanging te ontwikkelen voor de carburateur motorblokken. HEt resultaat waren de IGET motorblokken.
Nee.Het is verboden om je bromfiets op te voeren. Als je je scooter hebt opgevoerd, loop je het risico om een boete te krijgen van de politie.
Wat doet een varioring
Je begint met het kleine tandwiel zodat je snel en licht kunt fietsen (optrekken). Wil je sneller dan moet je een groter tandwiel kiezen aan de voorzijde. Doordat de omtrek groter wordt aan de aandrijvende kant neemt de snelheid toe.
Een veelvoorkomende oorzaak van witte rook uit de uitlaat is een probleem met de cilinderkop. Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers.
Een (onjuist) gereviseerde turbo kan leiden tot:
Problemen met de emissiewaarden waardoor de APK eisen niet worden gehaald. Problemen met het motorvermogen (komt vaak tot uiting bij inhaalmanoeuvres). Ontstaan van ongewenste resonanties waardoor het comfort afneemt.
Als een Turbo 4 seconden zonder motorolie draait ontstaat er ernstige schade aan de radiaallagers en het axiaallager. Dit hoeft u niet meteen te merken, de schade kan zich ook na een paar dagen manifesteren. Als de Turbo 8 seconden zonder motorolie draait is deze onherstelbaar beschadigd.
Een fluitende turbo is niet áltijd een teken dat er iets mis is. Koud kan een turbo iets meer geluid maken dan warm. Pas als het geluid heftiger wordt en/of constant aanwezig is, moet u hier alert op zijn om schade te voorkomen. Welke schade, is afhankelijk van het soort geluid en de oorzaak.