Een piloot van een F16 heeft een schietstoel om te kunnen vluchten als de F16 in brand is gegaan. Als er iets gebeurt, trekt de piloot aan een hendel. Hierdoor vliegt het dak van de cockpit af, wordt de stoel uit de straaljager geschoten en de stoel daarna losgehaald van de piloot.
Vlak na het opstijgen op de luchtmachtbasis van Kleine-Brogel ging er een lampje branden in zijn cockpit: problemen met het hydraulisch systeem. Niet veel later viel ook het reservesysteem uit en zat er voor Levicar niks anders op dan zijn schietstoel te gebruiken - met een snelheid van 500 km/u.
In het verleden zijn schietstoelen ook gebruikt in bemande ruimtevaartuigen zoals de Russische Vostok capsules en Amerikaanse Gemini-capsules. Ook zijn er helikopters met een schietstoel. De Russische Kamov Ka-50 was de eerste die hiermee uitgerust was.
Het gebruik van een schietstoel kan een versnelling geven van 25 G, de afremming door een opengaande parachute kan 8 G bedragen.
Een straaljager is erg gestroomlijnd en het komt door de straalmotoren die het toestel heeft. Voorbeeld: een straalmotor werkt net zoals een opgeblazen ballonnetje: als je de lucht laat ontsnappen, schiet hij door de kamer.
's Werelds snelste 'gewone' straalvliegtuig is de SR-71 Blackbird. Maar het raketvliegtuig is nog sneller. de verbranding te weinig zuurstof in de dampkring is. Tijdens de Koude Oorlog gebruikten de Amerikaanse luchtmacht en de CIA de Blackbird om foto's te maken van Sovjetbases en Noord-Vietnam.
De luchtmacht ontving de laatste F-16 van in totaal 213 toestellen in februari 1992. De levensduur van de F-16 was oorspronkelijk 20 jaar. Daarom ondergingen de F-16's sinds 1998 de midlife update (MLU). Deze wordt sindsdien voortdurend doorontwikkeld.
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
Een vliegtuig dat sneller vliegt dan de snelheid van geluid gaat door de geluidsbarrière heen. Hiervoor moet het vliegtuig harder dan 330 meter per seconde of 1200 kilometer per uurvliegen. Het doorbreken van de geluidsbarrière gaat gepaard met een schokgolf, de sonic boom.
Biologisch effect. Bij de mens stroomt bij een extra versnelling in dezelfde richting als de valversnelling het bloed de hersenen uit, wat kan leiden tot verlies van bewustzijn. Bij versnelling in tegengestelde richting stroomt het bloed de hersenen in; dit wordt over het algemeen als onprettig ervaren.
Een aangepaste helikopter kan ook een looping maken, maar moet dan wel uitgerust zijn met een stijve hoofdrotor.
Stationering. De Apaches zijn ingedeeld bij het Defensie Helikopter Commando van de Koninklijke Luchtmacht. 301 Squadron is met 20 stuks gestationeerd op Vliegbasis Gilze Rijen. 8 exemplaren zijn ingedeeld bij 302 Squadron op Fort Hood in de Verenigde Staten.
Hij moet natuurlijk het vliegtuig besturen. En in de cockpit alles goed in de gaten houden. Ook moet hij af en toe naar buiten kijken. En met piloten in andere vliegtuigen praten.
Tijdens het opstijgen van een vliegtuig ervaar je geen extra g krachten. Alleen op het moment dat het vliegtuig loskomt een kikkersprongetje. Het is vergelijkbaar met de ervaring in een lift.
Het doorbreken van de geluidsbarrière gaat samen met een schokgolf. Dit is op korte afstand hoorbaar, vaak als 2 knallen omdat de voor- en achterkant van het vliegtuig door de geluidsbarrière gaan. Door de doorgaans korte tijd tussen de 2 knallen, wordt meestal maar 1 doffe dreun (sonic boom) waargenomen.
Als een vliegtuig door de geluidsbarrière gaat, geeft dat een harde knal. Dat komt doordat het vliegtuig zijn eigen geluid inhaalt. Als het vliegtuig zijn eigen geluidsgolven inhaalt, zijn ze zo erg samengeperst dat er geen geluid meer voor het vliegtuig is.
Als een voorwerp sneller gaat dan het geluid, kunnen de drukgolven die het voorwerp veroorzaakt, niet meer van het voorwerp vandaan lopen. De drukgolven zijn dan namelijk langzamer dan het voorwerp. "Langzamer" betekent hier ongeveer 1200 km/h op zeeniveau.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
Check je salaris!
Het aanvangssalaris van een Politiepersoneel bedraag meestal tussen de € 1.815 en € 3.014 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 2.116 en € 3.489 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Salaris chirurg
Ter indicatie: als beginnend afgestudeerde in dienst van een algemeen ziekenhuis verdien je, conform de Arbeidsvoorwaarden Medisch Specialisten (AMS), per jaar een bruto salaris van ongeveer € 70.000,- voor een 45-urige werkweek. Het salaris kan oplopen tot zo'n € 130.000,-.
Stand: 25 augustus 2022. Nederland krijgt er in totaal 52.
Oekraïne claimt een aantal van 150. "Op andere plekken lees je dat het eerder gaat om 20 tot 30", zegt Osinga. "Maar voor een moderne luchtoorlog is dat ook al heel erg veel." Dit soort verliezen in de lucht waren voor het laatst te zien tijdens de Jom Kipoer-oorlog van 1973 en de Vietnamoorlog.
Een F-16 kan twee keer de snelheid van het geluid vliegen, ongeveer 2.500 kilometer per uur. Zodra die geluidsmuur of geluidsbarrière gebroken wordt, gaat het vliegtuig zo snel vliegen dat het de eigen geluidsgolven inhaalt. Daardoor ontstaat er een schokgolf en die veroorzaakt de hoorbare knal op de grond.