Preverbale logopedie richt zich op het behandelen van jonge kinderen in deze periode voordat het spreken begint en richt zich op kinderen van 0 tot 2 jaar met eet-, drink- of slikproblemen.
Pré-logopedie is de verkorte term voor preverbale logopedie. Dit is de behandeling van eet- en drinkproblemen, slikstoornissen en/of problemen bij beginnende communicatie bij jonge kinderen.
De preverbaal logopedist onderzoekt en behandelt pasgeborenen en jonge kinderen die moeite hebben met het drinken uit de borst of fles. Ook geeft hij of zij voedingsadviezen aan ouders en verpleegkundigen. Het is belangrijk om drinkproblemen zo vroeg mogelijk aan te pakken.
Een logopedist behandelt mensen in iedere levensfase: van nul tot honderd jaar. Bij iedere levensfase horen andere zorgvragen. Je kunt hierbij denken aan: kinderen die problemen hebben met spraak en taal. Kinderen tussen de 2 en 5 jaar ontwikkelen zich ontzettend snel.
Als je merkt dat je kind door zijn of haar omgeving niet goed verstaanbaar is doordat het bijvoorbeeld met 3 jaar nog 'toel' zegt tegen 'stoel' en nog meer klanken verwisselt of vervangt door andere spraakklanken, dan is het raadzaam om advies te vragen bij de logopedist.
Preverbaal trauma is trauma dat kan ontstaan wanneer een kind nare ervaringen meemaakt op een leeftijd waarop het nog niet kan praten. Het kind kan nog geen woorden geven aan deze ervaringen maar deze nare ervaringen worden als het ware in het lijf opgeslagen.
Onder Vroegkinderlijke Chronische Traumatisering wordt verstaan: de schadelijke psychische, biologische en sociale gevolgen van (een combinatie van) stressvolle en potentieel traumatische gebeurtenissen tijdens de kinderjaren.
EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) is gericht op het verwerken van traumatische herinneringen bij kinderen met posttraumatische stressklachten of een posttraumatische stress-stoornis (PTSS). Een traumatische ervaring is een nare of schokkende herinnering die niet goed is opgeslagen in het geheugen.
EMDR is niet gevaarlijk wanneer de behandeling wordt uitgevoerd door ervaren EMDR therapeuten. EMDR kan gevaarlijk zijn wanneer een onervaren begeleider het protocol niet goed opvolgt. Er kunnen dan bijvoorbeeld nieuwe trauma's bij je naar boven komen, waar je vervolgens niet de juiste nazorg voor krijgt.
Na afloop van een EMDR-sessie kunnen de effecten nog even doorwerken en dat is goed. Toch kan dit in sommige gevallen wat 'bijwerkingen' geven, bijvoorbeeld dat er nieuwe beelden opkomen of dat er verschillende emoties omhoog komen. Ook wordt zich 'wat wiebelig' voelen of vermoeidheid vaker genoemd na een sessie.
Kruis je armen voor je borst en laat je handen afzakken naar je onderarmen. Daarna tik je zachtjes een paar keer op je linkeronderarm en vervolgens herhaal je het tikken op je rechteronderarm. Om je beter te kunnen concentreren, sluit je je ogen. Roep nu een prettige gedachte of een rustgevende herinnering op.
Verband met trauma
Oorzaken zijn vaak stress door negatieve jeugdervaringen (verwaarlozing, misbruik en mishandeling; Wolf & Baglivio, 2017). Negatieve emotionaliteit als gevolg van trauma lijdt vaak tot rigide persoonlijkheidstrekken en dwang die verward kunnen worden met autisme ( Stöfsel & Mooren, 2016).
Herbelevingen
Nare herinneringen; beelden en gedachten die zich vaak opdringen. Angstige dromen over de traumatische gebeurtenis. Je reageert soms alsof de traumatische gebeurtenis opnieuw plaatsvindt. Je voelt je erg angstig als je wordt geconfronteerd met iets wat met deze gebeurtenis in verband staat.
Symptomen die op trauma kunnen wijzen: terugval naar jonger gedrag, bijvoorbeeld weer in bed plassen terwijl het kind al zindelijk was (regressie) moeilijk tot rust te brengen. prikkelbaar, kind heeft vaak ruzie met andere kinderen.
De wijze van diagnose van een spraakstoornis hangt af van het type spraakstoornis (stotteren, dysarthrie, verbale ontwikkelingsdyspraxie, verbale apraxie, stemstoornissen ...). In de meeste gevallen zal een logopedist en/of arts betrokken zijn bij de diagnosestelling.
Er zijn 2 soorten taalstoornissen. Stoornissen die ontstaan bij het leren van taal door kinderen (taalontwikkelingsstoornissen). Deze komen het meest voor. En er zijn stoornissen die later ontstaan, bijvoorbeeld door hersenletsel.
Kenmerken TOS
Het kind heeft moeite om op een woord te komen. Het kind is niet goed te verstaan. Het kind wordt boos als hij of zij niet begrepen wordt of anderen niet begrijpt. Het kind maakt korte zinnen of veel fouten bij het maken van zinnen.
Een logopedische behandeling duurt meestal een half uur. De laatste minuten worden gebruikt voor rapportage en het verslag. Sommige therapieën duren een uur, bijvoorbeeld in het geval van stotteren.
Wat doet de logopedist? De logopedist onderzoekt uitgebreid de spraak-taal, mondmotoriek en/of het eten-drinken van uw kind. Ook zal de logopedist u vragen naar de totale ontwikkeling van uw kind, om na te gaan waardoor de klacht veroorzaakt is.
Logopedie is zorg die nodig is als er problemen zijn met stem, spraak, taal, gehoor en slikken. Logopedisten behandelen stoornissen op het gebied van de persoonlijke communicatie. Zij houden zich daar- naast bezig met voorlichting, preventie en onderzoek.
Logopedie is de behandeling van communicatieproblemen. Dat is een vrij breed begrip wat betreft spraak- en taalontwikkeling. Daarom is de logopedie onderverdeeld in een aantal aandachtsgebieden. Dat zijn stem, taal, eten en drinken, adem, gehoor en spraak.
De logopedist onderzoekt uitgebreid de spraak-taal, mondmotoriek en/of het eten-drinken van uw kind. Ook zal de logopedist u vragen naar de totale ontwikkeling van uw kind, om na te gaan waardoor de klacht veroorzaakt is.
Een logopedische behandeling duurt meestal een half uur. De laatste minuten worden gebruikt voor rapportage en het verslag. Sommige therapieën duren een uur, bijvoorbeeld in het geval van stotteren.