Hashtags worden gebruikt op Twitter, Pinterest, LinkedIn en natuurlijk Instagram. Maar wat betekent hashtag en wat is een hashtag? Een hashtag begint met een hekje (#) en wordt gevolgd door een woord zonder spaties. De woorden omschrijven jouw post waardoor deze vervolgens gecategoriseerd kan worden.
Het grootste voordeel van hashtags is het vergroten van je bereik. Met je berichten bereik je namelijk degene die jouw kanaal volgen. Door hashtags te gebruiken, kunnen mensen die je nog niet volgen wel je berichten ontdekken. Op bijvoorbeeld Instagram is het mogelijk om hashtags te volgen.
Je zou, als je al actieve volgers hebt, wel een uitnodiging of uitdaging voor je volgers in je profieltekst kunnen plaatsen, door een hashtag te claimen. Op die manier betrek je mensen bij jouw account en zullen er meer reacties of likes komen en gaan volgers echt met jouw content aan de slag.
Ze helpen je je bereik te vergroten, nieuwe volgers en zo nieuwe klanten te krijgen. Wist je dat posts met hashtags maar liefst 12,6% meer engagement hebben dan posts zonder! Om de juiste, kwalitatieve volgers aan te trekken, heb je de juiste hashtags nodig. Willekeurige hashtags, trekken willekeurige volgers.
Schrijf goede content, dit wekt interesse op om meer over je bedrijf te lezen. Plaats een like-knop onder iedere pagina en artikel. Mensen die tevreden zijn, zullen sneller op de like-knop klikken. Lanceer een wedstrijd waar enkel fans aan mee mogen doen.
Je kunt de hashtags in je omschrijving plaatsen of als reactie onder je bericht. Beide tellen voor dat bericht. Hashtags die anderen toevoegen in een reactie op jouw post tellen niet mee. Timing is belangrijk dus plaats deze hashtags meteen als je het bericht plaatst, ook als je deze toevoegt in een reactie.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
Gebruik je kleinere specifieke hashtags, dan is de kans groter dat je bovenaan de resultaten terecht komt. Zorg dus dat elke post een mix heeft van kleinere, specifieke hashtags en van de iets grotere hashtags.
Wanneer je een Reels hebt gedeeld, kun je deze makkelijk delen in jouw Instagram Feed. Niet iedereen kijkt namelijk altijd eerst naar de Instagram Reels. Daarom kun je hem het beste delen op in jouw Feed, zodat jouw Reels meer kijkers krijgt. Zo krijg je al een veel groter bereik met jouw video.
In principe kun je ieder woord als hashtag toevoegen aan je post, maar kijk ook naar de relevantie binnen de geplaatste post of story. Let op jouw doelgroep, welke worden veel gebruikt/gezocht door jouw doelgroep en wat maakt jou relevant voor de doelgroep.
Stap 1: hoeveel hashtags per Instagram post
In een Instagram post kan je maximaal 30 hashtags gebruiken en in een Instagram story maximaal 10 hashtags. Het is daarom ook slim om deze allemaal te gebruiken aangezien je zo veel meer mensen bereikt.
Wat betekent hashtag? Het # teken wordt hash, pound of number genoemd, in het Nederlands spreken we vaak van een hekje. Een hash tag is een woord(combinatie) waar dit hekje voor wordt geplaatst. De term die volgt kan meerdere woorden bevatten zonder spaties.
Een hashtag is een woord of zin dat begint met een prefix, het #-leesteken. Hashtags werden voor het eerst gebruikt door Twitter. Het is een goede manier om berichten te categoriseren. Hashtags stellen je als gebruiker in staat om je bericht met één woord samen te vatten.
Iemand met 3.000 tot 10.000 volgers kan tussen de € 50 en € 100 verdienen met een Instagrampost. Mensen met 25.000 tot 50.000 volgers kunnen met één post hun bankrekening aandikken met € 200 tot € 285.
Als je geen likes krijgt op Instagram, kan dat aan heel veel dingen liggen. Maar de kans is groot dat vooral komt omdat je het medium onderschat. En dat je er dus onvoldoende tijd en aandacht in investeert.
Gebruik hashtags bij het plaatsen van je posts die bij de post passen. Volg accounts in dezelfde doelgroep. Repost relevante Instagram posts van grotere accounts & tag hen. Wees actief met je account op soortgelijke accounts (reageer & like)
Misschien stel je jezelf de vraag: hoeveel is 1k volgers op instagram? 1k staat voor 1000. 1k volgers op Instagram betekent dus 10000 volgers.
Je vult een trefwoord in en selecteert vervolgens de hashtags die je wilt. Deze worden dan wel aan de foto (of video) gekoppeld, maar deze staan dus niet meer onder je foto als tekst.
Hashtags op Facebook
Echter is de hashtag op Facebook nooit écht doorgebroken en uit onderzoek van BuzzSumo blijkt dat berichten zonder een hashtag het beter doen dan met een hashtag. Onderstaande afbeelding zegt dan ook meer dan genoeg: posts zonder hashtags zijn beter voor de betrokkenheid dan berichten met hashtags.