ESP staat dus voor Electronic Stability Program, vrij vertaald; Elektronische Stabiliteitscontrole. Het ESP-systeem in je auto zorgt ervoor dat de auto dezelfde richting opgaat als de richting die de bestuurder met het stuur aangeeft.
ESC: systeem voor stabiliteitscontrole
ABS en ESC zijn dan wel twee verschillende systemen, maar ze hebben wel hetzelfde doel: jou de controle over het stuur laten behouden. ABS doet dat met behulp van lengtedynamica, terwijl ESC in de breedte werkt volgens de principes van dwarsdynamica.
Bij oudere auto's zitten deze sensoren in de remleidingen. Tegenwoordig zitten de remdruksensoren meestal ingebouwd in de hydraulische unit van het ABS systeem zelf. Deze unit is vaak zichtbaar onder de motorkap. Alle hydraulische remleidingen zitten hier mee verbonden.
Meestal merk je hier weinig van, maar een knipperend ESP-lampje is dus een waarschuwing; pas je snelheid aan en let goed op. Het ESP-lampje brandt: dit betekent dat er een ESP-storing is en dat het dus mogelijk is dat het systeem niet goed werkt. Ga naar je garage en zorg dat er naar gekeken wordt.
Wat Doet ESP? ESP staat voor 'Electronic Stability Program' en het zorgt ervoor dat de auto niet snel gaat glijden op het moment dat je met de auto over wegen rijdt die de auto als problematisch kan ervaren. Als het lampje brandt dan geeft de auto aan dat ESP op dat moment actief is.
Je kan dus wel zeggen dat het standaard invoeren van een ESP-systeem in de auto het rijden op de weg een stuk veiliger maakt. Omdat het ESP-systeem pas sinds eind 2014 verplicht is in nieuwe automodellen rijden er op dit moment dus nog veel auto's op de weg die nog niet standaard voorzien zijn van een ESP-systeem.
ASR is geen stabiliteitssysteem zoals ESP. ASR zorgt ervoor dat als er te veel gas gegeven wordt, de wielen niet doorslippen en de auto onder controle blijft. Dit kan helpen bij het vanuit stilstand op gladde ondergrond wegrijden en bij het nemen van een bocht met het risico van het slippen van de wielen.
ABS bestaat uit vier onderdelen: sensoren, kleppen, een pomp en een regelunit. Vooral de sensoren kunnen vuil worden, waardoor ze de rotatiesnelheid van een wiel niet goed meer kunnen meten. Dan zal het ABS-lampje op het dashboard gaan branden. Schoonmaken van de sensoren is meestal de remedie.
Het EPC lampje staat voor Electronic Powertrain Control. Zodra de computer, die de werking van de motor regelt, een storing in de aandrijving (Powertrain) ontdekt, stuurt deze het EPC lampje aan. Gebeurt dit, ga dan zo snel mogelijk met je auto langs de dealer om het een en ander te laten controleren.
De stabiliteitsregeling ESC ((Electronic Stability Control)) helpt u voorkomen dat de wielen doorslippen en verbetert de tractie van de auto.
Hij meet de hoek waaronder het stuurwiel is verdraaid. Het bereik van de sensor komt overeen met het aantal stuurwielomwentelingen van uiterst links naar uiterst rechts. De stuurhoeksensor geeft het stabiliteitsregelsysteem voortdurend informatie over de richting waarin de auto wordt gestuurd.
"De gierhoeksensor of draaisnelheidssensor wordt ook wel een yaw-sensor genoemd. Deze sensor maakt deel uit van het ESP-systeem. De sensor registreert de verdraaiing van het voertuig om de verticale as (gierbeweging)."
Gieren betekent 'draaien om je verticale as'. Een schip giert als hij niet op koers kan blijven. Een auto giert als hij om zijn (verticale) as draait. Let op: De Dwarsacceleratiesensor (G200) en de Giersensor (G202) zitten vaak samen in één behuizing.
Het antifosfolipiden syndroom (APS) is een auto-immuun ziekte en wordt gekenmerkt door een verhoogde bloedstolling waardoor tromboses kunnen ontstaan. De ziekte is ook bekend onder de naam Hughes syndroom, afkomstig van de Londense arts professor Hughes die de ziekte voor het eerst herkende.
Hoe werkt traction control (TRC)?
Dit wil zeggen dat de motor zal ingrijpen als de sensoren spinnende wielen registreren. Dit ingrijpen zal worden gedaan door razendsnel het motorvermogen automatisch terug te draaien. Hierdoor zal de motor dus precies het vermogen leveren wat de wielen kunnen overbrengen op de weg.
In samenwerking met ABS verhoogt Electronic Brakeforce Distribution, elektronische remkrachtverdeling, de veiligheid bij remmanoeuvres. Het systeem compenseert de gewichtsverplaatsing die tijdens het remmen in de auto ontstaat en optimaliseert daarmee de koersstabiliteit en het remvermogen.
Het besturen van je auto met een brandend EPC lampje is niet aan te raden. Het verstandigste is om de auto direct door te rijden naar de garage.
Motor. Als dit lampje brandt is er iets mis met de motor of met de elektronica die de brandstofinspuiting en ontsteking regelt. Het is dan goed om op korte termijn je garage op te zoeken. Als het knippert is er mogelijk een ernstig probleem.
EPC staat voor Electronic Powertrain Control. De redenen voor de storing liggen uiteen, maar hebben bijna altijd te maken met de aandrijving. De storing kan zich dus vanaf de motor tot de aandrijfas of versnellingsbak bevinden. De uitzondering hierop is dat het lampje ook kan branden bij problemen met de remlichten.
Zonder ABS zullen de remmen wel werken, maar de kans is groot dat ze blokkeren wanneer u hard remt. Daardoor kunt u in een ongecontroleerde slip komen, wat tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden. Neem dus geen risico's! Sommige mensen denken dat omdat auto's vroeger ook geen ABS hadden, het nu ook niet verplicht is.
Doorrijden met een brandend ABS lampje? Ja, dit is mogelijk. De reden hiervoor is dat de remmen en het gaspedaal normaal functioneren. Het voornaamste probleem is dat de auto bij een brandend ABS lampje, in het geval van een noodstop, kan gaan slippen.
Een ABS-sensor van merkkwaliteit kost vanaf 7 euro per stuk. Bij deze lage prijzen is het raadzaam, de onderdelen uit voorzorg vóór het einde van hun levensduur te vervangen. In principe zijn ABS-sensoren niet als typische slijtageonderdelen gebouwd.
Hoe werkt ASR? ASR werkt met enkele sensoren, die direct een signaal naar de motor sturen als ze 'voelen' dat het wegdek niet genoeg grip biedt aan de banden. Dat signaal zorgt er vervolgens voor dat de motor minder hard draait, zodat de banden het ideale gripniveau voor de omstandigheden kunnen vinden.
BAS – Brake-Assist System
BAS is een afkorting voor Brake-Assist System. Het gaat hier om een remassistentiesysteem, oftewel ABS. ABS staat weer voor een antiblokkeersysteem. Dit elektronische systeem zorgt ervoor dat de wielen tijdens remmen niet gaan slippen of blokkeren maar gecontroleerd afremmen.
De naam zegt het al: traction controle zorgt dat u tractie houdt. Oftewel wanneer uw wielen beginnen te spinnen (bijvoorbeeld door te veel gas geven of gladde ondergrond) zal het motormanagement ingrijpen. Hoe werkt dit? Zodra er spin wordt gemeten wordt razendsnel het motorvermogen teruggeregeld.