Een dB-Killer is een opzetstuk dat aan het eind van de einddemper van je uitlaatsysteem wordt gemonteerd. Een dB-killer zorgt ervoor dat het uitlaatgeluid beter gedempt wordt omdat de uitlaatgassen gedwongen worden een andere route door de uitlaat te nemen.
Hiervoor heeft de RDW richtlijnen opgesteld. De cilinderinhoud van de motorfiets is daarbij leidend. Zo mag een motorfiets tot 80 cc maximaal 91 dB(A) geluid produceren terwijl een motor met meer dan 1000 cc tot wel 106 dB(A) mag produceren.
Vrijwel alle goedgekeurde uitlaten zijn voorzien van een uitneembare decibel killer (met uitzondering van EURO4 & EURO5 gekeurde uitlaten). Zonder decibel killer is de uitlaat in dit geval dan ook niet goedgekeurd. Heb je een motor met een goedgekeurde uitlaat, maar zie je dat er geen decibel killer is gemonteerd?
80 dB als de limiet voor motorgeluid in Duitsland.
Montage: Verwijder de demper van de linkpijp. Druk de db-killer in de ingang van de demper. Overtuig je ervan dat hij niet verder kan, anders heb je een probleem, als hij in je demper valt. Schuif de demper weer op de linkpijp en klaar.
De politie meet met een speciale geluidsmeter of het voertuig het toegestane aantal decibels overschrijdt. Als dat het geval is, maakt de politie er melding van bij de RDW.
Uitlaten van motorfietsen zijn standaard voorzien van een dB killer. Het gebruikmaken van zo'n geluid onderdrukkend opzetstuk is wettelijk is verplicht. Wanneer zonder dB-killer rondrijdt kan de politie je beboeten zonder daarvoor een dB-meting uit te voeren.
De nieuwe regel heeft als gevolg dat motoren als de BMW S1000RR, Ducati Multistrada 1260 en Harley-Davidson Dyna Street Bob niet langer welkom zijn op de wegen waar nu een limiet geldt. Al deze motoren zijn namelijk geregistreerd met een stationair-geluid van meer dan 95 dB(A).
Nee, dat mag niet. Elke nieuwe motor wordt door de RDW (Rijkdienst voor het Wegverkeer) gekeurd op geluidsuitstoot en mag niet meer geluid produceren dan de toegestane 80 decibel. Na montage van een vervanguitlaat geldt in Nederland geen verplichte herkeuring van de motor, zoals in Duitsland wel het geval is.
Bij de APK-keuring mag de auto dus niet meer dan 81 decibel maken. De keurmeesters volgen nauwkeurige richtlijnen om het geluid van je uitlaat te meten. Zo moet de microfoon op een bepaalde afstand en hoek van de uitlaat staan en moet het omgevingsgeluid (wind etc.) minder dan 10 decibel zijn.
Het motorblok bevindt zich bijvoorbeeld aan de buitenkant, dus lijkt meer geluidsoverlast onvermijdelijk. Daarom is er verschil in de eisen. Een auto mag niet meer geluid produceren dan 95 dB(A) bij 3500 toeren, gemeten dicht bij de uitlaat.
Geluiden vanaf 80 decibel kunnen schadelijk zijn, denk bijvoorbeeld aan een drukke weg met auto's of drukke kroeg. Geluiden van 120 decibel, zoals zwaar onweer of het afvuren van een geweer, kunnen je gehoor direct beschadigen.
Wat is e-keur? Er is een aantal eisen waaraan je uitlaat wettelijk moet voldoen. Een uitlaat mag niet te veel geluid produceren en een vervangingsuitlaat moet een type goedkeuring hebben. Hiervoor is een Europees keurmerk voor uitlaten ingevoerd.
Bromfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 97 decibel. Voor snorfietsen is dit geluidsniveau bepaald op 90 decibel of de waarde op het kentekenbewijs plus 2 decibel.
Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
Deze uitlaat is niet goedgekeurd voor op de openbare weg.
Over het algemeen geldt dat een 4-takt het beter doet zonder uitlaat dan een 2-takt, maar dat was natuurlijk te verwachten. Rijden zonder uitlaat is trouwens zeker niet aan te raden: het is slecht voor je scooter, het geeft onnodig veel lawaai en overlast en je kunt er ook nog voor beboet worden. Niet doen dus!
De bovengrens voor de geluidsnorm bedraagt dus 95 decibel, maar voor de meeste moderne auto's geldt dat de geluidsnorm vastligt in de typegoedkeuring. Bovendien meet de RDW in dat geval niet bij 3.500 toeren per minuut, maar op het toerental waarop de auto zijn maximum vermogen afgeeft.
Vierwielers (“quads”) moeten voldoen aan de normen voor bromfietsen op drie wielen (76 dB) of aan die voor driewielmotorfietsen (80 dB), afhankelijk van hun gewicht, maximumsnelheid en vermogen.
In principe is het de nieuwste variant van dezelfde motor die ze nu opnieuw kopen. De tweecilinder boxermotor heeft een cilinderinhoud van 1.170 cc en levert 125 pk. Goed voor een topsnelheid van boven de 200 km/h.
Slip-on Line:
De slip-on Line is ontwikkeld voor de recreatieve rijder. Deze uitlaten vervangen de originele einddemper van je motor en zijn eenvoudig te installeren. De meeste versies zijn voorzien van een E-keurmerk en dus geschikt voor gebruik op de openbare weg en worden geleverd incl. uitneembare dB-killer.
Hoe hard de muziek mag, is geregeld in artikel 2.17 van het Activiteitenbesluit milieubeheer (tenzij voor uw onderneming speciale maatwerkvoorschriften gelden). Zo mag het geluidsniveau overdag tot 50 decibel – db(A), 's avonds 45 decibel, en in 's nachts 40 decibel zijn.
Een WOK-melding kun je krijgen wanneer je scooter, bromfiets of snorfiets niet aan de wettelijke eisen voor het voertuig voldoet. De politie geeft de melding door aan de RDW. Je mag niet meer met je scooter rijden, totdat je scooter is gerepareerd of aangepast en is hergekeurd door de RDW.