Een cranktrekker gebruik je om de crank van de trapas los te maken. Je hebt dit soort gereedschap dus nodig als je de crank of trapas van je fiets wilt vervangen. Soms moet je het crankstel of de trapas ook los maken als je een nieuwe kettingkast op de fiets wilt monteren.
Een cranktrekker is een stuk gereedschap dat word gebruikt om een crank van de trapas af te halen. Dit is bijvoorbeeld nodig wanneer je je crank of trapas wil vervangen en soms wanneer je een nieuwe kettingkast wil monteren. Deze crank trekker is gemaakt van staal en is geschikt voor zowel stalen als aluminium cranks.
Zet de crankbouten vast
Het vastzetten van de crankbouten moet namelijk gelijkmatig gebeuren en met de goede kracht. In totaal moeten de crankbouten aangedraaid worden met een kracht van 12-14 Nm. Gebruik een momentsleutel voor het aandraaien van de crankbouten. Draai niet eerst de een bout vast en dan de tweede.
De cranks zorgen ervoor dat de kracht op de pedalen wordt omgezet in een moment op de trapas (linker crank) of direct in een moment op het kettingblad (rechter crank). De crank is een simpele hefboom met aan het uiteinde inwendige schroefdraad voor de bevestiging van het pedaal.
Spray wat kettingreiniger op de brede handborstel. Houd de borstel aan de voorkant van de crank tegen de ketting, terwijl je met je hand het pedaal van je crank achterwaarts ronddraait. Doe dit een paar slagen, en de ketting wordt schoongeborsteld.
3.000 - 3.500 km mee.
Om de trapas te smeren zal de crank gedemonteerd moeten worden. Dit is het verbindingsstuk tussen de trapas en het pedaal. Een trapas moet om de 10.000 km grondig gereinigd en gesmeerd worden.
Ze zorgen ervoor dat iemand een hogere cadans kan draaien, meer ruimte met het pedaal heeft in de bochten en minder pijn ervaart in de onderrug, gewrichten of spieren. Kortere cranks kunnen ook helpen om problemen met de pasvorm te verhelpen.
Veel mensen maken zich zorgen of de lichtste versnelling van een 1x12 derailleur wel licht genoeg is. Een gangbaar 2x11 systeem heeft als lichtste overbreging 26-42 wat resulteert in een verzet van 0,62. Bij 1x12 heb je doorgaans een 32 tands voorblad en een 50 tands tandwiel als grootste achter ( Shimano XTR = 51t ).
Vaak hoef je je kettingblad pas na ongeveer vijf fietskettingen te vervangen, maar dat hangt uiteraard wel af van welk merk de bladen zijn en van de (weers)omstandigheden. Je kunt ook regelmatig checken of je kettingbladen aan vervanging toe zijn.
Over het algemeen kost het vervangen van een complete crankset zo'n 40 tot 60 euro. Dit zal iets goedkoper zijn wanneer je alleen de linker (zonder tandwiel) vervangt. Alleen de linker crank vervangen zal zo'n 20-25 euro kosten.
[Onderdelen van een fiets] Crankstel waarbij de cranks met een klemverbinding en een bout op de trapas wordt getrokken.
Met de klok mee
Het losdraaien van de linker trapper gaat dus met de wijzers van de klok mee en vastzetten tegen de wijzers van de klok in. Op een trapper staat een L of een R die aangeven voor welke kant hij bestemd is.
Als een trapas kraakt hoef je hem niet altijd te vervangen het kan ook zijn dat hij niet goed vast zit of dat er vet tussen de cups en het frame moet, dit gebeurt wel bij een aluminium frame en een trapas met stalen cups. Als de trapas speling heeft op de lagers moet hij meestal worden vervangen.
Waarschijnlijk zit er een crankdop in het midden van je crank, deze kun je los halen met een kleine schroevendraaier. Vervolgens zie je een crankbout zitten, deze kun je losmaken met een dopsleutel 14 of soms 15. Nu je deze los hebt gehaald draai je je cranktrekker in de crank.
Hierbij neemt men de binnenbeenlengte x 2,16= cranklengte in mm. M.a.w. iemand heeft een binnenbeenlengte van 80cm x 2,16= 172,8 mm. Volgens de formule zou deze persoon dus een cranklengte van 172,5 mm. moeten rijden.
XT is duurzamer en sterker dan Deore behalve de naven, die zijn een stuk slechter, ketting en zo slijten bijna net zo snel maar de shifters en derailleurs zijn degelijker dan Deore en schakelen duidelijk beter.
Ja dat kan. Kettingen van 8 tot en met 12 speed hebben dezelfde breedte rollen en passen dus op dezelfde bladen (bij een 1x setup in ieder geval). Je moet alleen wel de offset letten. Dat wil bij direct mount bladen nog weleens verschillen in verband met een boost of non-boost kettinglijn.
Shimano Dura Ace is de beste groepset van Shimano. Je krijgt hier echt het beste van het beste. Een zo laag mogelijk gewicht, maar wel oersterk. Shimano Dura Ace is echt het beste van het beste.
Door een korte crank, kan je dieper zitten waardoor je minder luchtweerstand hebt en dus sneller bent zonder in te moeten leveren aan kracht. Toch kan een kortere crank op een MTB wel degelijk veel voor je betekenen.
De crankdiepte, soms ook stootnok afstand genoemd, is de afstand tussen de buitenzijde van het kleinste kettingblad, en het vlakke deel van de crank waarmee de crank over de trapas wordt geschoven.
Overigens is 17000km voor een trapas niet abnormaal. Levensduur kan erg wisselend zijn. Volgens Santos bestaan er geen betere lagers, althans niet voor een betaalbare prijs. Mijn Santos traplager gaf na 12000km de geest.
Gouden vet is rijk aan koper en dient hoofdzakelijk voor de montage van titaniumstukken (zadelpen, trapas, ...). Roze vet wordt gebruikt voor de montage van onderdelen uit koolstofvezel (carbon).
Smeer de ketting met een goede teflon zoals cyclon coursespray, smeer tevens de scharnierpunten van de derailleurs. Wij adviseren de ketting regelmatig met kleine hoeveelheden teflon te smeren. Laat teflon een uur inwerken, wrijf de ketting af met een oude doek om overtollige teflon te verwijderen.