Alleen benzinevoertuigen zijn voorzien van een lambdasonde. Alle voertuigen die na 2000 zijn gebouwd hebben een tweede lambdasonde achter de katalysator, om de werking en effectiviteit daarvan te controleren. De waarde die de sensor doorgeeft aan het motormanagement systeem staat bekend als de lambdawaarde.
Om de sensor snel op temperatuur te brengen, heeft de lambdasonde een verwarmingselement. Moderne auto's, van na 2001, hebben vaak twee lamdasondes om de effectiviteit van de katalysator te bevorderen, terwijl oudere auto's er vaak maar eentje in de uitlaat hebben zitten.
De lambdasensor controleert de samenstelling van lucht en brandstof in de uitlaatgassen. De gegevens van de metingen worden naar het motorregelapparaat gestuurd. De lambdasonde is noodzakelijk om de katalysator te laten functioneren, omdat deze werkt met een mengsel dat regelmatig wisselt tussen arm en rijk.
Met een kapotte lambdasonde kan de auto nog wel rijden, maar in geval van de sensor nà de katalysator wordt de werking van de katalysator niet meer gecontroleerd. U wordt dus niet meer gewaarschuwd als de katalysator niet goed werkt.
Lambdasonde testen controleren:
Als je met lopende motor de stekker verwijderd moet je op de plus en min (zwarte en grijze draad of aan de zwarte draad en de omhulling) een schommelende spanning tussen deze 0.1 en 0.9 volt meten. Als u deze waarde meet doet de lambdasonde zijn werk dus goed.
Hoeveel lambdasondes heeft mijn auto? Vroeger hadden auto's meestal slechts één lambdasonde, maar tegenwoordig hebben alle auto's er minstens twee. Deze bevinden zich in het uitlaatsysteem van uw auto. Er zit een zuurstofmeter voor de katalysator en er zit er een achter de katalysator (meestal bij de uitlaat).
Het vervangen van de lambdasonde in een autowerkplaats is relatief goedkoop en kost tussen de 40 en 200 euro. Deze investering betaalt zichzelf snel terug door besparingen op brandstof.
Je kunt een lambdasonde op verschillende manieren schoonmaken. Als eerste kun je dit doen met een staalborstel. Indien je hiervoor kiest, ben je ongeveer 5 minuten bezig met het schoonmaken van de lambdasonde. De tweede manier is de lambdasonde schoonbranden met een gasbrander.
Bank 1 betekend cilinderblok 1. Bij een V6 heb je dus 2 banken. Bij een 4-cilinder maar 1.
Lambda Sonde Emulator elimineert "CHECK ENGINE" probleem in het geval van een beschadigde of verwijderde katalysator. Emulator werkt als een verband tussen de collector en de lambda sonde. Verschuif de lambda sonde weg van de uitlaatgas en zorg dat de rookgasanalyse als gemiddeld wordt gelezen.
De meeste moderne auto's hebben twee lambdasondes. De regelsonde, die de katalysator met de motor verbindt, meet hoeveel restzuurstof er in de uitlaatgassen aanwezig is. De regelsonde stuurt vervolgens een signaal aan de motorregeling, die de samenstelling van zuurstof en brandstof kan veranderen.
Door de reactie in in de sensor ontstaat er een stroom aan elektronen van de Anode naar de Cathode en vormt een elektrisch uA signaal, het signaal is direct proportioneel aan de dampspanning van zuurstof in het gas. Het signaal is lineair waardoor calibratie op een enkel punt mogelijk is.
Het lambdavenster (lambdawaarde valt tussen 0,97 en 1,03) beschrijft het ideale gebied voor de katalysator, hierbinnen worden de beste reinigingsprestaties bereikt. Over de verschillende lambdawaardes kunnen we het volgende stellen: λ=0,85 – maximale prestaties, hoog verbruik, schadelijk voor het milieu.
De lambdasonde (lambda) is een sensor die zich op een of twee plekken in de uitlaat bevindt. Het gedeelte wat in de uitlaat zit en waar dus de uitlaatgassen langs op stromen ziet er uit als een gesloten buisjes.
Om de sensor wat losser te krijgen, kun je de lambdasonde inspuiten met een beetje kruipolie. In de meeste gevallen komt de lambdasonde direct wat losser. De nieuwe lambdasonde draai je vervolgens weer in de uitlaat vast. Doe dit door met de klok mee te draaien.
Veel mensen denken dat een het roetfilter en de katalysator dezelfde werking hebben, maar dit is zeker niet het geval. Beide onderdelen zijn ontwikkeld om schadelijk uitlaatgassen de verminderen. Op den duur raakt een katalysator vervuild. U kunt een katalysator zelf reinigen met een Lindemann Service Cleaner Benzine.
De NOx-sensor zit direct na de Selective Catalytic Reduction (SCR-katalysator) in de uitlaat gemonteerd. De NOx-sensor controleert of er nog NOx in de uitlaatgassen aanwezig is. Indien dat het geval is, zijn de schadelijke stoffen in NOx onvoldoende omgezet in de onschadelijke stof stikstof (N2) en water (H2O).
Een katalysator is verantwoordelijk voor het neutraliseren van schadelijke stoffen die door de motor worden uitgestoten. In de katalysator worden deze schadelijke gassen door een chemische reactie getransformeerd in onschadelijke stoffen.
De gemiddelde kostprijs van een nokkenassensor ligt tussen 130 en 310 euro. Dit bestaat uit de materiaalkosten voor de nokkenassensor (30 – 60 euro) en de arbeidstijd voor het vervangen van de nokkenassensor (100 – 250 euro).
Om de lambdasonde te controleren, controleert u de spanning aan de signaaldraad (doorgaans zwarte kleur). Gewoonlijk dient de meetwaarde, als de motor warm is en bij normaal bedrijf, bij 2000 tpm circa tweemaal per seconde te schommelen tussen 0,1 en 0,9 volt.
Door onze jarenlange ervaring in katalysator recycling krijgt u altijd een actuele en betrouwbare prijs voor uw oude katalysator terug. Afhankelijk van het automerk en type ontvangt u tussen de 150-900 euro voor uw katalysator.
De prijzen liggen tussen 70 en 150 euro afhankelijk van het model van uw POLO.