Accijns: vast bedrag per liter
Accijns is een vaste heffing van de overheid op onder meer brandstof. Op 1 januari 2022 is de accijns omhoog gegaan met een inflatiecorrectie van 1,3%. Het vaste bedrag per liter op benzine bedroeg toen 83,2 cent, op diesel 53,6 cent en op LPG 19,9 cent.
Ja, het is niet alleen de overheid die iets kan doen aan de hoge brandstofprijzen. Bedrijven kunnen werknemers die met de auto reizen ook een hogere kilometervergoeding geven. De onbelaste reiskostenvergoeding is 19 cent per kilometer, maar werkgevers kunnen een hoger bedrag geven, dat dan wel belast is.
Het grootste gedeelte van de brandstofprijzen, wordt bepaald door belastingen en accijnzen. Dit wordt door de overheid bepaald. Zij zijn dus voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor de hoogte van de brandstofprijzen.
Dat komt neer op 40 cent BTW en 80 cent accijns. Op de getankte benzine verdient de overheid in deze rekensom dus 480 miljoen euro per maand. Op diesel geldt 25 procent accijns, waardoor je uitkomt op 35 cent BTW en 52 cent accijns per liter. Dat komt dus neer op 478 miljoen euro in de maand.
Dat benzine in Nederland duurder is dan in bijna alle andere landen ter wereld, komt door de accijns. Het is dan ook een gigantische bron van inkomsten voor de staat. Nederland telt acht miljoen automobilisten, die jaarlijks zo'n 4,5 miljard euro aan brandstofaccijns en btw betalen.
Sinds woensdag is tanken bij de Oosterburen goedkoper dan in eigen land. De Duitse regering heeft per 1 juni de accijns op benzine verlaagd met 30 cent. Daardoor is het verschil in prijs lang niet zo groot geweest.
Want zoals je wellicht hebt vernomen heeft het kabinet besloten om de accijns voor ongelode benzine, diesel en LPG/LNG van 1 april tot en met 31 december 2022 te verlagen. Het gaat om een verlaging van 17,3 cent (benzine), 11,1 cent (diesel) en 4,1 cent (LPG/LNG) per liter. We worden dus al een beetje gematst.
De huidige adviesprijs voor Benzine is € 2,085. Dit bedrag is inclusief BTW. Exclusief BTW kost een liter € 1,723 en de BTW is € 0,362.
De recordprijs van 2,025 euro voor een liter benzine 95 is het gevolg van de schommelingen van de noteringen van de olieproducten op de internationale markten. Die gaan door de Russische inval in Oekraïne steeds verder de hoogte in. De maximumprijs voor diesel bedraagt bij ons overigens momenteel 2,018 euro per liter.
de producentenprijs: dit is de prijs van aardolie zoals deze tot stand komt op de wereldmarkt. De oliemaatschappijen raffineren de ruwe olie tot brandstoffen en andere aardolieproducten. Verder komen hier de kosten bij van biobrandstoffen die wettelijk verplicht moeten worden bijgemengd.
Automobilisten die met lede ogen aanzien wat een tankbeurt kost, moeten mogelijk maar wennen aan de hoge brandstofprijzen. De Wereldbank verwacht namelijk dat olie tot eind 2024 relatief duur blijft en dat accijnsverlagingen op brandstof weinig effect zullen hebben.
In Nederland os de adviesprijs van benzine momenteel € 2,00 . Hiervan gaat 21% naar de BTW € 0,42 rest nog € 1,58 per liter daarvan gaat 45,6% naar de accijns belasting € 0,72 rest nog € 0,86 per liter. Dan wil de pomphouder nog wat verdienen ca. 11% dat is ongeveer €,0,09 per liter dan komt de prijs per liter op ca.
Duitsland verlaagt met ingang van vandaag de accijnzen op brandstof. De verlaging voor benzine is 30 cent per liter; die voor diesel 14 cent per liter. Ook de btw op brandstof wordt verlaagd.
Met de BTW erbij betekent dit dat maar liefst 38 procent van wat je betaalt aan de pomp naar de staat gaat in de vorm van accijnzen. Dit komt neer op 82 cent per liter. Als de BTW gewoon nog zou blijven, dan zou de benzine in Nederland zonder accijnzen 1,34 euro per liter zijn.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Eén van de voornaamste doelen van de heffing van accijnzen is het gebruik van bepaalde goederen te ontmoedigen met het oog op de volksgezondheid. Een tweede doel is het genereren van inkomsten voor de staat.
Het ontzwavelen is duurder door de energieprijzen
'Er zit tegenwoordig steeds minder zwavel in de brandstoffen. Bij diesel worden er meer stappen genomen om de brandstof te ontzwavelen, en de stappen zijn moeilijker omdat diesel meer zwavel bevat. Dit doe je met waterstof.
Tanken in Duitsland wordt weer een stuk goedkoper dan in Nederland. Hier betaal je 17,3 cent minder voor een liter benzine en 11,1 cent minder voor een liter diesel, dan voor de accijnsverlaging. In België voert de overheid een verlaging van 17,5 cent op zowel een liter diesel als benzine door.
De goedkoopste benzine ter wereld vind je in landen als Koeweit, Angola, Soedan en Iran. Maar veruit de goedkoopste benzine ter wereld tap je in Venezuela. De bevolking beschouwt de praktisch gratis benzine als een soort geboorterecht, zo meldt Bloomberg.
Oliemaatschappijen willen prijs niet verlagen
De olieprijzen dalen, maar de prijs voor een liter benzine of diesel daalt amper mee. De oorzaak ligt grotendeels bij oliemaatschappijen die de prijs liever niet te snel verlagen. Dat stelt marktdeskundige Paul van Selms van United Consumers.
De accijns op een liter benzine werd met ingang van 1 april in Nederland met 17 cent verlaagd. De accijns op een liter diesel nam met 11 cent af. Duitsland voert met ingang van 1 juni ook een verlaging van de brandstofaccijns door, met als gevolg dat brandstof er veel goedkoper wordt dan in Nederland.
Veelgestelde vragen over brandstofprijzen in België
De actuele prijs van Euro 95 in België is € 1,75. De actuele prijs van Euro 98 in België is € 1,82. De actuele prijs van diesel in België is € 2,05. De actuele prijs van LPG in België is € 0,77.