De belangrijkste taak van de commissie is het controleren van de jaarrekening, gemaakt door de penningmeester. Verder kan de kascommissie een oordeel uitspreken over het gevoerde financiële beleid. Ook kan de commissie vooraf aan een periode de begroting controleren.
De kascommissie controleert, in het geval van een vereniging namens de leden, de jaarrekening en het financieel jaarverslag.
De leden worden voor één jaar benoemd en maximaal twee maal herbenoemd. Het bestuur doet elk jaar in de algemene leden vergadering een benoemingsvoorstel voor de vacature(s) in de kascommissie dat is afgestemd met de voorzitter van de nog fungerende kascommissie.
Uit de wet en de modelreglementen volgt dat het de taak van de kascommissie is om de balans en de staat van baten en lasten met een toelichting van het bestuur te onderzoeken. Vervolgens dient de kascommissie verslag van haar bevindingen uit te brengen aan de vergadering van eigenaars.
Een kascontrole begint altijd met het tellen. Al het kasgeld wordt geteld, van het grootste biljet tot de kleine eurocenten. Zo'n telling wordt vaak 's avonds uitgevoerd, bij het sluiten van de winkel. Een ideale manier om de telling uit te voeren is door telkens met twee de telling te doen.
De kascommissie (ook: kascontrolecommissie, soms afgekort tot kcc, kkk, kascie, of kasco) van een vereniging is een speciale, onafhankelijke commissie die de boekhouding van de vereniging controleert. De belangrijkste taak van de commissie is het controleren van de jaarrekening, gemaakt door de penningmeester.
Decharge wordt in beginsel verleend door de algemene vergadering van aandeelhouders.
Zij onderzoekt het financieel verslag en of de (wettelijke) regels worden nageleefd. Het instellen van een kascommissie is wettelijk verplicht, tenzij de boeken door een externe accountant worden gecontroleerd of er een raad van toezicht/commissarissen is.
De kascommissie heeft als taak om te controleren of de informatie die het Bestuur van een stichting of een vereniging heeft opgenomen in het financieel verslag toereikend en correct is. De kascommissie bestaat uit minimaal 2 personen.
Het doel van de kascontrole is het controleren van het financieel verslag en naar aanleiding van de controle advies aan de algemene vergadering uit te brengen over het wel of niet goedkeuren van dit verslag.
Kascontrole. Bij het regelmatig bijwerken van je kasboek hoort ook het natellen van je kasgeld. Je kasgeld moet overeenkomen met het saldo in het kasboek. Een wekelijkse kascontrole komt in de praktijk vaak voor.
Kascontrole is wettelijk verplicht voor een vereniging. Daarbij moet een commissie bestaan uit minstens twee leden die geen lid zijn van het bestuur. Kascontrole heeft als doel om na te gaan of de financiële administratie op de juiste wijze wordt gevoerd en of de verstrekte jaarstukken correct en volledig zijn.
Een kascommissie controleert of het financieel verslag dat het bestuur jaarlijks opstelt, in orde is. Bijna alle verenigingen hebben een kascommissie. Als een deskundige kascommissie een gedegen controle van het financieel verslag heeft uitgevoerd, kan het bestuur gefundeerd vertrouwen dat dit verslag oké is.
Als er geen kascommissie is, dan zal een accountant of een raad van commissarissen de jaarstukken moeten controleren, dat staat in de wet (art.2:48 BW).
In de statuten kan van die bepaling worden afgeweken. Dat betekent dat, een penningmeester van een kleine vereniging tegelijkertijd ook voorzitter kan zijn, mits deze mogelijkheid in de statuten is opgenomen. De meest voorkomende combinatie van functies is overigens penningmeester en secretaris.
Hoe lang mag je voorzitter zijn? Wettelijk gezien kun je onbeperkt voorzitter zijn.
De penningmeester (M/V) regelt de financiële administratie van een vereniging, commissie, club of stichting. Dit is geen beschermd beroep met een keurmerk; in feite kan iedereen met affiniteit voor boekhouden een penningmeester worden.
Decharge komt uit het Frans en betekent zoveel als kwijting. Met decharge verlenen wordt het beleid goedgekeurd en wordt de bestuurder van verdere plicht ontheft. Kortom de aansprakelijkheid van een bestuurder voor het gevoerde beleid wordt gekweten. Bijvoorbeeld na het goedkeuren van de jaarstukken.
Het dechargeren, kwijten of uitslaan van een persoon is het ontlasten van een persoon van een bepaalde verantwoordelijkheid, zijnde een takenpakket, functie, ambt of verplichtingen in het algemeen.
Het is de ledenvergadering die decharge geeft aan het bestuur. De decharge wordt dus niet alleen aan de penningmeester gegeven en ook niet door de kascommissie. Decharge houdt in dat de bestuursverantwoording wordt goedgekeurd en daarmee ook het gevoerde bestuur.
De kascommissie wordt jaarlijks benoemd. Ontslag van de commissie of van een commissielid door het bestuur is niet mogelijk.