De gemeentelijke ombudsman is bevoegd klachten over de lokale overheid te onderzoeken en te beoordelen. Ook kan hij aan zijn oordeel een aanbeveling aan de gemeentelijke overheid koppelen om herhaling van klachten te voorkomen. Deze oordelen en aanbevelingen zijn niet bindend, maar ze worden doorgaans wel opgevolgd.
Als u er niet uitkomt met de gemeente
Bijvoorbeeld doordat zij afspraken niet nakomen? Of u geen reactie op een brief of klacht krijgt? Dan kunt u bij de ombudsman terecht. Als uw gemeente een eigen ombudsman heeft, neemt u daar contact mee op.
Als u een probleem heeft met een overheidsinstantie, dan kunt u een klacht indienen bij de overheidsorganisatie of de gemeente waarover u de klacht heeft. Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht? Dan kunt u de Nationale ombudsman inschakelen.
Naast de 18 gemeenten die zijn aangesloten bij de Nationale ombudsman, is er een aantal gemeentelijke ombudsmannen, voor tenminste 11 gemeenten. Dat een burger daardoor nu in de ene gemeente wel, en in de andere niet bij een onafhankelijke klachtinstantie terecht kan, is een vorm van rechtsongelijkheid.
De Nationale ombudsman is een onafhankelijke en onpartijdige instantie die klachten behandelt over bijna alle overheidsinstanties. Bijvoorbeeld over de trage behandeling van brieven of verzoeken. Of het niet reageren op uitspraken van een verzoek of verkeerde toepassing van wettelijke voorschriften.
Kost het geld om de ombudsman in te schakelen? Nee, het inschakelen van de Nationale ombudsman is gratis. Er worden geen kosten bij u in rekening gebracht.
U moet het bestuursorgaan dan 'in gebreke stellen'. Dat moet schriftelijk: u geeft het bestuursorgaan dan nog 2 weken de tijd om alsnog te beslissen. Als dat niet tijdig gebeurt, moet het bestuursorgaan u een dwangsom betalen: u krijgt dan een paar tientjes per dag dat het (na die termijn van 2 weken) te laat is.
Voor klachten kunt u zich richten tot de klachtenbehandelaar of ombudsdienst van uw gemeente. Voor gewestwegen is het gemeentebestuur niet bevoegd. Als u klachten hebt over gewestwegen, dan kunt u terecht bij de provinciale afdeling van het Agentschap voor Wegen en Verkeer.
Persoonlijke aansprakelijkheid van een ambtenaar is zeldzaam. Art. 9:1 Awb bepaalt dat een gedraging van een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, wordt aangemerkt als een gedraging van dat bestuursorgaan.
Proactieve klachtenafhandeling
Zoals al eerder gezegd, zullen niet alle klanten rechtstreeks bij je komen klagen. Klanten kunnen online feedback geven op diverse platforms, zoals fora, vergelijkingssites en social media. Als er niets met deze klachten gebeurt, kunnen ze een eigen leven gaan leiden en zelfs viraal gaan.
Het woord 'ombudsman' komt uit het Zweeds en betekent 'vertegenwoordiger'. Een ombudsman of –vrouw vertegenwoordigt u wanneer u een klacht heeft over de overheid of een organisatie. Hij of zij onderzoekt de klacht en doet daarover een uitspraak.
De Nationale ombudsman helpt u op weg als het misgaat tussen u en de overheid. Door de weg te wijzen naar het juiste loket, advies te geven, en effectief onderzoek te doen. Daarnaast dagen we overheden uit anders te kijken naar hun werk en dienstverlening.
De Nationale ombudsman is een Hoog College van Staat, net als de Eerste en Tweede Kamer, de Raad van State en de Algemene Rekenkamer. Deze Hoge Colleges zijn onafhankelijk van de Nederlandse regering. Zo doet de Nationale ombudsman onafhankelijk onderzoek bij klachten over overheden.
een e-mail sturen; bellen naar 1400; een brief sturen naar: Informatie Rijksoverheid, Postbus 20002, 2500 EA Den Haag.
Of een goed idee? Geef het door aan de gemeente. U kunt een vraag of idee online of per post indienen. Als u hulp nodig heeft bij het indienen van uw vraag of idee, bel dan 14 010.
U kunt een klacht indienen als u niet tevreden bent over de manier waarop u door het CBR bent behandeld. Hiermee helpt u ons om onze dienstverlening te verbeteren. Het is van belang dat de klacht gaat over uw eigen ervaringen met het CBR. Verder is het belangrijk dat u niet te lang wacht met het indienen van uw klacht.
Recht op dwangsom als overheid niet op tijd besluit
Dan heeft u recht op een dwangsom. Dit is een geldbedrag. Voordat u recht heeft op een dwangsom moet u de overheid in gebreke stellen. Dit is een brief waarin u aangeeft dat de beslistermijn is verstreken.
Als u een brief naar een overheidsorganisatie stuurt, krijgt u binnen 2 tot 3 weken een reactie. Kan uw brief niet binnen 3 weken worden afgehandeld? Dan krijgt u binnen die 3 weken een behandelingsbericht. In het bericht staat waarom directe afhandeling niet lukt en wanneer u uw antwoord kunt verwachten.
De overheidsorganisatie moet binnen 6 weken na het einde van de bezwaartermijn een beslissing nemen over uw bezwaar. In uitzonderingsgevallen mag de overheidsorganisatie langer de tijd nemen. Vaak krijgt u een uitnodiging voor een hoorzitting.
Een klacht is een uiting van ontevredenheid over een bewezen dienst, een persoon of een product. Op het moment dat jouw cliënt niet tevreden is over de manier waarop hij of zij door jou behandeld is, dan spreek je van een klacht. Zodra er klachten ontstaan is het belangrijk dat hier samen over wordt gesproken.
Van een klacht dienen de volgende gegevens te worden geregistreerd: Nummer klacht. Datum ontvangst. Naam klant.