Je retourzending is in sommige gevallen gratis.Als de retourzending niet gratis is, wordt een vast bedrag voor de retourzending van de terugbetaling afgetrokken. Je retourzending is in elk geval gratis als: je een onjuist, beschadigd of defect item hebt ontvangen.
Voortaan kunnen geretourneerde artikelen óf als tweedehands artikel tegen een lagere prijs opnieuw via Amazon worden aangeboden, óf in bulk worden verkocht aan een opkoper die ze vervolgens zelf doorverkoopt. Het gaat om zowel geretourneerde eigen verkopen als die van derden via Amazon.
De pakjes die we online kopen en vaak gratis terugsturen, worden steeds vaker vernietigd. Dat blijkt uit een onderzoek van de Zweedse Universiteit van Lund. Vorig jaar alleen is in Europa voor 22 miljard euro aan teruggestuurde kleding en elektrische producten op het stort beland.
Bij een retour heeft een bedrijf die kosten al voor niets gemaakt. Bij een retourzending komen er opnieuw de vervoerskosten bij, een inspectie van het pakketje, netjes maken (knopen vastmaken, haren verwijderen), en het weer inpakken. In totaal kost dit Nederlandse webshops tientallen miljoenen per jaar.
Vrijwillige retourgarantie
Ongeacht je herroepingsrecht kun je bijna alle producten retourneren binnen 30 dagen na ontvangst. Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend waarop je je beroept op je herroepingsrecht, dien je het product terug te sturen.
Je retourzending is gratis als: Je hebt een onjuist, beschadigd of defect item hebt ontvangen.
Als het een commerciële verkoper is en je recht hebt op een terugbetaling (onder het herroepingsrecht of het retourbeleid van de verkoper), betaalt de verkoper je de aankoopprijs en de verzend- en retourkosten als volgt terug: Opmerking: Deze tabel is alleen van toepassing op bestellingen bij commerciële verkopers.
Consument wordt terugbetaald of het omgeruilde product wordt naar hem verzonden. Het pakket komt binnen bij de webwinkel en wordt handmatig verwerkt. Ondertussen kunnen er veel vragen vanuit de klant komen over de status van het retour. Het product wordt weer op voorraad gelegd.
Neem bijvoorbeeld Zalando: daar zeggen ze dat 97 procent terug de winkel ingaat, en volgens het bedrijf wordt slechts 0,05 procent van de retourzendingen vernietigd. De rest belandt in outlets of gaat via opkopers de wereld over.
Als die ook niet open doen of het pakket niet willen aannemen, gaat het naar een pakketpunt van PostNL.Als het daar na een week nog niet is opgehaald, gaat het retour naar de afzender.
PostNL bewaart jouw pakket maximaal 7 dagen. Als je binnen die tijd jouw pakket niet hebt afgehaald, dan wordt jouw pakket teruggestuurd naar ons.
Otrium garandeert een terugbetaling van de teruggezonden items op voorwaarde dat deze in de originele staat verkeren als waarin je ze hebt ontvangen (voor informatie over verzend en retourkosten, verwijzen we u naar de volgende link).
Dit is een veelgebruikte tactiek voor georganiseerde misdaadgroepen in de detailhandel die uit de ene winkel stelen en artikelen retourneren op een andere locatie bij retailers met een genereus retourbeleid.
Je kunt de terugbetaling zien op je bankrekening of creditcardafschrift, maximaal 7 werkdagen nadat de terugbetaling is uitgevoerd. Ga voor meer informatie over ons terugbetalingsbeleid naar de pagina Terugbetalingen. Was deze informatie nuttig? Hartelijk dank voor je feedback.
Opmerking: Nadat de vervoerder je item heeft ontvangen, kan het tot 10 werkdagen duren voordat wij het item hebben ontvangen en de retourzending kunnen verwerken.
Een retour kost de winkel ongeveer 12,50 euro. Alle teruggestuurde producten moeten namelijk door iemand bekeken worden. Dat is ook de reden dat sommige winkels kleding die minder dan 10 euro kost gewoon weggooien of meegeven aan een opkoper," zo zegt lector stadslogistiek Walther Ploos van Amstel tegen RTL Z.
Als producten of verpakkingen beschadigd, gebruikt, vies, geïnstalleerd[2], gemonteerd of onvolledig terugkomen (en waarbij de consument wel gebruik heeft gemaakt van zijn herroepingsrecht[3]) mag je deze retouren niet weigeren en terugsturen.
Webwinkel mag geen kosten in rekening brengen voor een retour. De consument heeft juist het recht om producten binnen 14 dagen retour te zenden. Dit moet kosteloos kunnen. Behalve dus potentieel de kosten voor het terugsturen zelf.
Omdat je het product van te voren niet goed kunt beoordelen, heb je bij koop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de termijn kun je laten weten dat je het product wilt retourneren en je krijgt dan binnen 14 dagen jouw geld terug, ook de bezorgkosten.
In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.
Heb je een retourlabel ontvangen of geprint? Of heb je een digitale code voor retour ontvangen? Stuur je pakket direct en gratis terug.
Ga naar Bestellingen om je recente bestellingen te bekijken. Ga naar Een cadeau terugsturen om een cadeau terug te sturen. Kies de bestelling en selecteer Items retourneren of vervangen.Selecteer het item dat je wilt terugsturen en selecteer een optie onder Waarom retourneer je deze items?.
Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn. Dit is zeker niet het geval.