Duurzaam leven is een bewustere levensstijl. Het is niet alleen minder consumeren, energie besparen en je woning duurzaam maken. Maar ook kiezen voor duurzaam reizen en vakantie vieren. Vaker vegetarisch eten, minder verspillen, afval scheiden en recyclen.
De 4 duurzaamheidsprincipes richten zich op socialiteit, mensen, economie en het milieu. Daarmee lijken deze principes op de 3P's van duurzaamheid; people, planet, profit.
Het 5P's model van duurzaamheid – People, Planet, Profit, Peace en Partnership – biedt een uitgebreid kader voor het begrijpen en toepassen van duurzaamheid in je bedrijf.
Handel kan potentiële kansen bieden voor een wereldwijde circulaire economie door afval en secundaire materialen naar bestemmingen te kanaliseren waar er een comparatief voordeel is bij het sorteren en verwerken , waardoor schaalvoordelen worden behaald.
De “5 P’s” van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN – Mensen, Planeet, Welvaart, Vrede en Partnerschappen – vormen de basis van Agenda 2030, een ambitieus plan om een gelijkwaardiger, rechtvaardiger, duurzamer en welvarender wereld te creëren voor toekomstige generaties.
Alle ontwikkelingen die op technologisch, economisch, ecologisch, politiek of sociaal vlak bijdragen aan een gezonde aarde met welvarende bewoners en goed functionerende ecosystemen, zijn duurzaam.
In de wereld van marketing is het belangrijk om een helder en effectief plan te hebben dat jouw merk onderscheidt en je doelgroep effectief bereikt. Dit is waar de Marketing Mix, oftewel de 5P's, een belangrijke rol speelt. De 5P's staan voor Product, Prijs, Plaats, Promotie en Personeel.
Duurzaamheid is een van onze kernwaarden. Om de voordelen van deze kernwaarde te maximaliseren in alles wat we als bedrijf doen, houden we altijd rekening met de 4 P's: People, Planet, Prosperity en Plastics.
Introductie van de vier pijlers van duurzaamheid: menselijk, sociaal, economisch en ecologisch .
Door te werken met duurzaamheidsthema's creëer je focus.Hier kun je vervolgens doelen aan koppelen om je duurzame ambities te realiseren. Denk aan; verduurzamen van het wagenpark, duurzame energie, afvalmanagement en gezondheid.
Bereik het duurzame beheer en efficiënte gebruik van natuurlijke hulpbronnen, halveer de wereldwijde voedselverspilling per hoofd van de bevolking en verminder de afvalproductie aanzienlijk door preventie, vermindering, recycling en hergebruik. Onderneem dringend actie om klimaatverandering en de gevolgen ervan te bestrijden.
People, Planet, Profit (Triple P) De basis onder MVO en duurzaamheid is een juiste balans tussen People, Planet en Profit (Triple P), ofwel tussen de sociale, de milieu- en de economische aspecten (Bergmans, 2003).
Waarom is duurzaamheid belangrijk? Duurzaamheid is een van de belangrijkste concepten als het gaat om het bestrijden van klimaatverandering en het beschermen van het milieu . De meeste milieuproblemen – van ontbossing en verlies van biodiversiteit tot overbevissing en plasticvervuiling – komen voort uit het niet-duurzaam gebruiken van natuurlijke hulpbronnen.
Duurzaam ondernemen in vijf P's
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) houdt in dat je met je bedrijfsactiviteiten waarde toevoegt aan people, planet, prosperity, peace en partnerships, de zogenaamde vijf P's.
Op breed niveau is de betrokkenheid van het IMF bij de SDG's afgestemd op de vijf SDG-pijlers: mensen, welvaart, planeet, vrede en partnerschap .
Duurzame voorbeelden hiervan zijn: Kies een energieleverancier die gebruikmaakt van 100% schone, hernieuwbare energiebronnen. Installeer isolatie voor efficiënte verwarming. Haal de stekkers van elektrische apparaten uit het stopcontact wanneer je ze niet gebruikt.
Verduurzaam je levenstijl
Om onze maatschappij CO2-neutraler te maken en klimaatverandering tegen te gaan, kan je zelf een aantal besparingen doen. Isoleer bijvoorbeeld je huis, stap over op een duurzame energieleverancier, maak meer gebruik van de trein of koop meer tweedehands spullen.
Er is sprake van duurzame handel wanneer de commerciële uitwisseling van goederen en diensten sociale, economische en ecologische voordelen genereert in overeenstemming met de fundamentele principes van duurzame ontwikkeling: het creëren van economische waarde; het verminderen van armoede en ongelijkheid; het behouden en hergebruiken van natuurlijke hulpbronnen.
Voorbeelden van milieuvriendelijke producten zijn: biologisch afbreekbaar bestek, bamboe picknickgerei, herbruikbare papieren handdoeken, siliconen of roestvrijstalen rietjes, herbruikbare boterhamzakjes, composteerbare papieren borden en waterloos wasmiddel.