Sommige bedrijven kiezen ervoor geretourneerde producten gelijk te vernietigen omdat ze andere opties te duur vinden. Voor het controleren van de producten moeten zij mensen in dienst nemen en dat kost natuurlijk geld. Daarom kiezen sommige bedrijven ervoor om alles wat terug wordt gestuurd gelijk te vernietigen.
Als geretourneerde kleding niet meer kan worden verkocht, kunnen ze worden gerecycled tot nieuwe materialen, zoals vezels voor nieuwe kleding of andere textielproducten. Goede doelen: Sommige merken doneren geretourneerde kleding aan goede doelen of organisaties die ze kunnen verdelen onder mensen in nood.
Wat gebeurt er met al uw retourzendingen? Er zijn dus een paar verschillende dingen die kunnen gebeuren als u iets retourneert. Terwijl sommige artikelen, zoals kleding, soms grondig kunnen worden geïnspecteerd en - als ze in onberispelijke staat zijn - weer in de schappen kunnen worden gezet voor wederverkoop, worden andere artikelen, zoals schoonheidsproducten, gewoon vernietigd.
Meeste kledingstukken gedoneerd aan modewinkels worden vernietigd, niet hergebruikt. Grote modewinkels, waaronder H&M, Zara, C&A, Primark, Nike, The North Face, Uniqlo en M&S, komen hun beloften om gedoneerde kleding te hergebruiken of recyclen niet na, zo blijkt uit het grootste onderzoek in zijn soort.
Neem bijvoorbeeld Zalando: daar zeggen ze dat 97 procent terug de winkel ingaat, en volgens het bedrijf wordt slechts 0,05 procent van de retourzendingen vernietigd. De rest belandt in outlets of gaat via opkopers de wereld over.
Optie 1: Vaak wordt het product dan gecheckt.Dat wordt gewoon door mensen gedaan.Zij kijken of het product gebruikt of beschadigd is. Optie 2: In andere gevallen wordt het product niet eens gecontroleerd en gelijk doorverkocht aan een opkoper die goedkope kleding opkoopt om het weer door te verkopen.
Het is te duur voor de meeste bedrijven of hun reverse logistics operators om ze weer in de verkoop te doen, dus ze sturen ze gewoon naar de vuilstort . In deze ruimte hebben we veel geschreven over de kwalijke effecten van Fast Fashion, en dit is er nog een.
Het teruggestuurde item belandt mogelijk niet in de kleerkast van iemand anders, maar wordt gewoon vernietigd, zelfs al is het niet beschadigd.
De retourkosten betaal je met iDEAL tijdens het aanmelden van je retouren in Mijn Wehkamp. Daarnaast bieden we tegen betaling de mogelijkheid om je retour thuis te laten ophalen met Ophalen Plus . De artikelen die via een van onze partners zijn geleverd kunnen niet in hetzelfde pakket retour gestuurd worden.
Let op: als je de retour op de dag van ontvangst aanmaakt, heb je in totaal dus 14 dagen, maak je retour aan op de 14e dag dan heb je in totaal 28 dagen. We streven ernaar om je binnen 14 dagen na ontvangst van het geretourneerde artikel terug te betalen via de oorspronkelijke betaalmethode.
Het overgrote deel van de retourzendingen wordt doorverkocht als nieuw of gebruikt, geretourneerd aan verkooppartners, geliquideerd of gedoneerd . Als een artikel niet voldoet aan de hoge normen van Amazon om terug op de virtuele plank te worden gezet en als nieuw te worden verkocht, kan het in aanmerking komen om tegen een gereduceerde prijs te worden verkocht via Amazon Resale.
Zonder efficiënte reverse logistics-modellen verkopen bedrijven vaak voorraad door aan 'jobbers' die retourzendingen in bulk op pallets kopen zonder te weten wat erin zit of in welke staat de goederen zijn . 'Zelfs dan zal een groot percentage ervan waarschijnlijk verloren gaan,' zegt Frei, 'en er is nog meer transport en verpakking nodig.'
Terugbetalingen worden altijd verwerkt naar dezelfde betaalmethode die is gebruikt voor de bestelling . Als u de kaart die is gebruikt voor de aankoop niet meer hebt, raden we u aan contact op te nemen met uw bank, zodat zij u kunnen helpen.
“Het overgrote deel van de retourzendingen komt nooit meer in de schappen terecht – ze belanden op een liquidatieverkoop , waar je een vrachtwagenlading tv’s voor $ 2.000 kunt kopen”, zegt Piller, “of ze belanden op de vuilstort, waar 40% van de retourzendingen terechtkomt.”
Oude collecties worden tegen een gereduceerde prijs opgekocht om bijvoorbeeld op de fysieke markt te verkopen, of via outlets online of offline. Sommige merken hebben hun eigen outlet maar er zijn ook veel opkopers die van verschillende labels overgebleven voorraden overnemen.
Wanneer u kleding retourneert, stoffen de fabrikanten deze niet zomaar af en zetten ze deze weer te koop. In veel te veel gevallen belanden retouren van kleding op de vuilstort .
Wij betalen je terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee je de oorspronkelijke transactie hebt verricht, tenzij je uitdrukkelijk anderszins hebt ingestemd; in ieder geval zullen je voor zulke terugbetaling geen kosten in rekening worden gebracht.
Kleren die niet door de 'keuring' komen, worden vaak verbrand of bijvoorbeeld verwerkt tot vulling voor autostoelen. Maar voor verschillende webshops komt het goedkoper uit dit hele proces over te slaan, en alle geretourneerde artikelen gewoon meteen te vernietigen.
Overschotten en wegwerpproducten. Een deel van deze kleding wordt vervolgens met korting aangeboden, sommige stukken gaan terug in de voorraad. Wat hierna overblijft, wordt gedoneerd aan een goed doel of vernietigd door het te verbranden of vervezelen. Er wordt helaas vaak gekozen voor die laatste optie.
Zodra we je retournering van je artikelen hebben verwerkt, gaan we over op de terugbetaling. Als je een retournering hebt gedaan van een artikel die je in de winkel hebt gekocht, wordt de terugbetaling gedaan via de betaalmethode die gebruikt is voor de aankoop.
Wanneer een geretourneerd artikel bij ons magazijn aankomt, zullen we het inspecteren en/of testen om te verzekeren dat het in aanmerking komt voor retournering en voldoet aan de hierboven vermelde toepasselijke retourvereisten. Als het artikel onze kwaliteitscontrole doorstaat, zullen we een terugbetaling doen.
Een op de drie teruggestuurde kledingstukken wordt vernietigd. Vier tot negen procent van alle onverkochte kleding wordt vernietigd. Dat blijkt uit een studie van VITO in opdracht van het Europees Milieuagentschap. Voor teruggestuurde kledingstukken gaat het zelfs om een op de drie.
Target houdt geen onverwachte of niet-geschikte (gebruikte, beschadigde, etc.) items die naar ons worden gestuurd. Wanneer we in staat zijn, doneren of recyclen we ze. Als u iets naar Target hebt gestuurd en het terug wilt, neem dan contact met ons op via 1-800-591-3869.
Alle geretourneerde artikelen worden bij aankomst geïnspecteerd . Als ons kwaliteitscontroleteam niet tevreden is met de staat waarin een artikel is geretourneerd (bijv. labels zijn verwijderd of er zijn tekenen van slijtage) en we het niet meer op voorraad kunnen krijgen, kunnen we uw retourzending mogelijk niet accepteren en moeten we het mogelijk naar u terugsturen.
Merken als Primark, Mango, Zara, Pull & Bear, H&M, Fashion Nova, Boohoo, Asos en SHEIN zijn voorbeelden van een fast fashion merk.