Na een buis op je eerste examen kan je dus gewoon een herexamen maken. Als het nodig is, heb je zelfs nog recht op een tweede herexamen. Aan het begin van een nieuw jaar, op 1 januari, krijg je sowieso drie nieuwe examenkansen. Voor je een herexamen maakt, is het handig om te weten waarom je net buisde.
Op de meeste basisscholen krijgen kinderen elk jaar 3 rapporten. Scholen bepalen zelf hoe ze dit doen. Ze kunnen per vak een cijfer geven, of in woorden beschrijven hoe het met uw kind gaat op school.
Conclusie. De middelbare school waar uw kind naartoe gaat bepaalt het niveau van uw kind door middel van een toelatingsexamen, proefklasse, onderzoek van de basisschool en/of psychologisch onderzoek. Meestal is dit een combinatie van de Citotoets en het advies van de leerkracht van groep 8.
Voorbeeld van een elfpuntsschaal is: 10 = uitmuntend, uitstekend 9 = zeer goed, boven het gemiddelde 8 = goed, hooggemiddeld 7 = ruim voldoende, redelijk, gemiddeld 6 = voldoende, laaggemiddeld 5 = twijfelachtig, matig, onder het gemiddelde 4 = onvoldoende 3 = zwak 2 = zeer zwak 1 = slecht, gering 0 = zeer slecht, zeer ...
Als u niet geslaagd bent voor een vak, dan kunt u (als u nog een examenbeurt over hebt voor dat vak) het examen opnieuw afleggen. U moet het examen opnieuw afleggen binnen de 4 maanden. U krijgt 3 examenbeurten per vak per jaar.
Leerkrachten zouden vaker kleinere toetsen moeten geven, zo onthoud je de dingen beter. Blijven zitten demotiveert en helpt leerlingen niet. Blijven zitten voor maar 1 vak is al helemaal belachelijk! Toetsen moeten ook gaan over relevante leerstof en hoeven niet te bulken van de instinkers.
Probeer erachter te komen of er misschien een probleem is waardoor je kind niet wil leren, en zoek daar een oplossing voor. Neem contact op met de mentor op school. Bespreek het tijdens een rapportbespreking of maak een aparte afspraak. Het is belangrijk dat je puber zich thuis voelt op school.
Wat kan ik doen tegen mijn C-attest? Wanneer je als leerling in het secundair onderwijs een C-attest krijgt, mag je niet overgaan naar een volgend jaar. Een C-attest kan men echter niet zomaar toekennen. Een paar tekorten volstaan niet.
Bij elke studierichting heb je A-vakken en B-vakken. De A-vakken maken de kern uit van je studierichting. Voor deze vakken moet je altijd slagen. Voor B-vakken mag je wel enkele onvoldoendes hebben.
Ja, dat mag. Als je minstens 18 jaar, en dus meerderjarig bent, mag je jezelf inschrijven in een school en dus je eigen richting kiezen.
Hoeveel tijd moet er zijn tussen twee examens? In het onderwijs- en examenreglement wordt nergens expliciet vastgelegd hoeveel tijd er tussen twee examens moet zijn. Er wordt enkel gesproken over een billijke spreiding (art. 54 OER).
Tijdens de blok- en examenperiode zet je alles op alles en zal je meer studeren dan tijdens de lesweken. Je kan 8 à 10u studeren als maatstaf nemen. Vergeet niet om elk uur een korte pauze in te lassen en hier en daar in je planning een vrij moment vast te leggen.
Afhankelijk van je situatie mag je eenzelfde opleidingsonderdeel maximum twee of drie keer opnieuw opnemen in je Individueel Studieprogramma (ISP), je hebt dus maximaal twee of drie inschrijvingskansen.
De meest gangbare optie is om het examenjaar opnieuw te doen. Het jaar daarop zal je dan weer het volledige centraal examen doen. Je kan er ook voor kiezen om alleen de vakken waar je voor bent gezakt opnieuw te halen via het staatsexamen.
Behaal je een 8 of een 9 voor een opleidingsonderdeel, dan heb je de credits voor dat opleidingsonderdeel niet verworven. Dit onvoldoende resultaat kan wel worden getolereerd. Dat wil zeggen dat je – onder bepaalde voorwaarden– niet verplicht wordt om dat opleidingsonderdeel te hernemen.
Toleranties kan ze pas inzetten wanneer ze de eerste mijlpaal binnen haar opleiding heeft behaald en ze een gemiddeld percentage van ten minste 50% heeft, en indien het resultaten betreft van 8/20 of 9/20. Sommige opleidingsonderdelen worden uitgesloten van toleranties.
Voldoende wil zeggen: 5,5 of hoger.
Integendeel, de middenjury is moeilijk, dat leren de ervaringen van de studenten. Sommige studenten proberen namelijk opnieuw en opnieuw, en zijn soms even lang bezig met hun ASO of TSO diploma te behalen via de middenjury als het via het reguliere onderwijs zou duren.
B-attest. De jongere krijgt een B-attest als hij geslaagd is maar voor 1 of meer vakken minder goede resultaten behaalde.