Plekken om te gamen, op sociale netwerken bezig te zijn of gewoon in de zetel te hangen en netflix te kijken. Andere favoriete plekken zijn waar je kan 'afspreken met vrienden': iets drinken, iets te eten kopen, samen iets doen of gewoon wat rondhangen.
Relatief veel jongeren tot 18 jaar doen aan lichamelijke sportbeoefening, hobby's en kunstzin- nige activiteiten. Vanaf 18 jaar wordt dat minder en hebben ze meer belangstelling voor uitgaan. In vergelijking met de bevolking vanaf 25 jaar nemen jongeren minder deel aan culturele en recreatieve activiteiten.
Aan mediagebruik besteedden we zo'n 19,6 uur in 2016, aan recreatieve activiteiten en ontspanning 14,3 uur, aan sociale contacten 8,2 uur en aan vrijwilligerswerk en bijeenkomsten 1,7 uur (zie verder de pagina Maatschappelijke en politieke participatie).
In hun vrije uren doen de vrouwen 'emotion work', een moeilijke term die vrij vertaald betekent dat vrouwen ook in hun vrije tijd thuis in de gaten blijven houden hoe het met hun partner gaat en of de kinderen het leuk hebben. Ook kunnen ze vaak niet lekker zitten zolang er niet is gestreken of opgeruimd.
Uiteindelijk blijven voor mannen per dag zes uur vrije tijd over en voor vrouwen vijf uur en drie kwartier vrije tijd. Een groot deel van die vrije tijd, gemiddeld twee uur per dag, wordt naar de televisie of de video gekeken.
Uitgaan, buitenrecreatie en funshoppen zijn populair. Negen op de tien Nederlanders gingen in 2013 wel eens uit, 87 procent heeft minstens één keer buiten gerecreëerd (bijvoorbeeld wandelen of fietsen). Ook winkelen voor het plezier is nog steeds in trek, maar heeft de laatste jaren iets ingeboet aan populariteit.
70% vindt bijvoorbeeld dat het stoort als jongens op straat naar meisjes fluiten. Voor 30% kan dat wel. Een holebikoppel dat op straat tongkust, kan voor 80%. 75% van de jongeren stoort zich er niet aan wanneer een meisje een hoofddoek draagt op straat of op het werk.
Populaire categorieën onder jongeren zijn mode en sport. Daarnaast zijn communities op Instagram booming, zoals travellers, fashionista's, fitgirls, sneakerfreakers, etc. Jongeren hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags.
Wat is de doelgroep van TikTok? De doelgroep van TikTok is generatie Z, dus de jongeren onder de 20 jaar. Vooral kinderen, soms zelfs zo jong als 6 jaar, zitten op dit sociale medium. De toon is speels en voornamelijk entertainment.
Als je meer vrije tijd wilt hebben zul je soms lastige keuzes moeten maken. Verantwoordelijkheden loslaten, zaken uitbesteden, minder werken, een project stopzetten of een lastig gesprek voeren met je leidinggevende over die overuren die je maakt. Als je minder wilt werken zul je mogelijk minder verdienen.
vrijetijdsbestedingen (meerv.) tijdsbesteding anders gebruikt dan voor beroepsarbeid, het volgen van onderwijs, huishoudelijke arbeid of persoonlijke verzorging Gebruikt voor: vrije tijd Meer specifiek...
Een ruime meerderheid van de Nederlanders geeft aan voldoende vrije tijd te hebben: 70% in 2016 en 72% in 2011. Meer mannen dan vrouwen geven in 2016 aan voldoende vrije tijd te hebben en hetzelfde geldt voor lager- versus hogeropgeleiden en jongeren versus ouderen.