Doneer oude motorkleding voor het goede doel - Motortoertocht voor het GoedeDoel. Heb jij oude motorkleding, helmen of laarzen die jij niet meer draagt? Misschien heb je de kleding al een paar keer op marktplaats gezet, maar heb je er nooit een fatsoenlijk bot voor gekregen en raak je het aan de straatstenen niet kwijt ...
De meeste helmen gaan 3 tot 5 jaar mee, daarna dienen ze vervangen te worden. Maar de levensduur van een helm is niet alleen afhankelijk van de leeftijd van de helm, maar ook van andere zaken. Denk hierbij aan de pasvorm, maar ook kan je vanuit hygiënisch oogpunt om de zoveel jaren voor een nieuwe helm kiezen.
Het is echt tijd voor vervanging als de helm gaat schommelen en draaien in de rijwind. Echter na 7 jaar zijn eigenlijk alle helmen, ongeacht de buitenschaal en de samenstelling van het binnenmateriaal, versleten.
Helmen zijn er in vele materiaalsoorten die allemaal een eigen levensduur hebben. Zo heeft een helm gemaakt van polyethyleen (PE) een levensduur van 3 jaar terwijl een helm gemaakt van ABS-polymeriaat (ABS), polyamide (PA) of polycarbonaat (PC) 5 jaar mee gaat.
Vaak zit het stickertje ergens onder het (uitneembare) interieur op de polystyreen binnenschaal geplakt. Een aantal fabrikanten vermeldt de exacte datum; anderen gebruiken een code met weeknummer en jaartal, zoals ook bandenfabrikanten dat doen.
Fabrikanten adviseren een helm na 3-5 jaar te vervangen. In de binnenkant van je helm vind je een productiedatum en/of houdbaarheidsdatum. Onderzoek laat zien dat de leeftijd van de helm echter geen invloed heeft op de beschermende werking. Impact en blootstelling aan water en UV-straling hebben dat wel.
Elke veiligheidshelm moet bijna altijd na vijf jaar vervangen worden. Voor veel helmen geldt zelfs dat deze nog eerder vervangen moeten worden. Ook wanneer er nooit iets gebeurd is en de helm nooit een impact heeft hoeven te verwerken.
In de bouw, op werkplekken waar met hijskranen wordt gewerkt en in veel productiebedrijven is het dragen van een veiligheidshelm verplicht. De verplichting om een helm te dragen worden aangegeven door een rond blauw bord, met daarop een witte afbeelding van een helm.
Als richtlijn kan men bij polycarbonaat helmen uitgaan van een levensduur van 3 tot 5 jaar en bij glasvezel helmen van een levensduur van 5 tot 7 jaar.
Heb je een polycarbonaat of thermoplastische helm dan adviseren we hem na 3-5 jaar te vervangen. Een helm die uit een glasvezel- of carbonmix bestaat adviseren we na uiterlijk 8 jaar te vervangen.
De combinatie van de buiten- en de binnenschaal zorgt er voor dat je hoofd goed beschermd wordt. Als er één van de beide delen beschadigd raakt, is de werking verminderd en ben je niet meer optimaal beschermd. Beschadiging aan de binnenschaal is vaak de voornaamste reden om een nieuwe motorhelm aan te schaffen.
Veiligheidshelmen beschermen de drager tegen hoofdletsel. Deze helmen worden gebruikt op werkplekken en andere locaties waar mogelijk voorwerpen naar beneden kunnen vallen. De veiligheidshelm beschermd de drager tegen letsel ten gevolge van deze vallende voorwerpen.
De kenmerken van een goede bouwhelm
Het binnenwerk van de helm dient een goede pasvorm te hebben. De schaal van de veiligheidshelm moet zijn gemaakt van een licht materiaal. De hoofdband van de bouwhelm dien je traploos te kunnen verstellen en zijn voorzien van met leer bekleed linnen.
Waar een kans bestaat om getroffen te worden door wegvliegende of vallende voorwerpen. In de bouw geldt dit op elke bouwlocatie en ook in veel andere omgevingen. Daar waar een verhoogde kans bestaat op stoten of bekneld raken van het hoofd. Daarom is het dragen van een bouwhelm rond bijvoorbeeld machines verplicht.
Vooral hoofdletsel en verwondingen aan armen en benen. Zonder fietshelm op je elektrische fiets ben je zeer kwetsbaar. Het blijkt bovendien dat 50-plussers veel langzamer of zelfs helemaal niet meer goed herstellen na een val van met een elektrische fiets.
EN 397 – Industriële veiligheidshelmen
EN 397 vereist dat veiligheidshelmen de drager moeten beschermen tegen vallende, scherpe en puntige voorwerpen. De maximale overgebrachte kracht mag bij helmen met deze norm niet groter zijn dan 5kN.
Een stoothelm of stootcap is hoofdbescherming die wordt gedragen om het hoofd te beschermen tegen letsel ten gevolge van het stoten van het hoofd. Dit noemen ze ook wel stootgevaar en kan bijvoorbeeld aan de orde komen als werknemers werken in ruimte met lage plafonds.
Een stootpet is voornamelijk gemaakt om je hoofd te beschermen tegen stoten. De veiligheidshelm gaat nog een stapje verder, naast bescherming tegen het stoten van je hoofd, behoedt de helm je ook voor andere gevaren. Als er dus veel gevaar is voor vallende objecten, dan kan je beter voor een helm kiezen.
Helm-kleuren betekenis: Witte Helmen: Helmen voor ingeneurs, managers, leidinggevenden en voormannen. Blauwe Helmen: Helmen voor elektriciens, Timmerlieden andere technici. Rode Helmen: Helmen voor brandweerlieden. Groene Helmen: Helmen voor veiligheidsofficiers (ARBO).
Een goede regel is: aan de voorkant van de helm moet de hoofdband ongeveer een vingerbreedte (1 tot 2 centimeter) boven je wenkbrauw zitten. Zo heb je nog extra ruimte voor het dragen van een veiligheidsbril/goggle.
Laat je de helm uit je handen vallen, dan kan de binnenschaal – ook al zie je het niet - schade oplopen. Ook na een ongelukkige val van de helm is het aan te raden een nieuwe helm aan te schaffen.
De veiligheidshelmen zijn meestal gemaakt van bepaalde soorten kunststof, mede in verband met het feit dat deze kunststoffen niet stroom geleidend zijn. De voor fabricage toe te passen kunststoffen zijn te verdelen in twee hoofdgroepen, te weten: Thermoplasten en Duroplasten (thermohardende).