Een zeem, zeemlap of zeemvel is een zachte lap van zeemleer, die gebruikt wordt om gladde voorwerpen schoon te maken of droog te maken. In oorsprong bestaat de zeem uit natuurlijk zeemleer, gemaakt van de huid van een gems. Tegenwoordig worden zemen steeds vaker van synthetische stoffen gemaakt.
Met een goede natuurzeem krijg je je ramen streeploos schoon en droog. Ook het vochtig afstoffen van gladde oppervlakten gaat prima met deze zeem. Goed uitspoelen is het devies in dat geval.
Een zeem kan veel water opnemen, dat er ook weer gemakkelijk uit gewrongen kan worden. Het wordt dan ook vaak gebruikt bij het glazenwassen. Een wielrennersbroek had vroeger een zeemleren stuk, om zachter te zitten en om het zweet af te voeren.
Je kan een vervuilde zeemvel wassen in de wasmachine op 60° of in een sopje van zachte zeep en een scheut brandspiritus. Was een vuile zeemvel nooit in een sopje met soda. Zeemleer is namelijk gelooid met traan en soda lost die traan op. Uitspoelen van je zeem doe je best met lauw water, hang hem daarna op.
Is het toch hard geworden? Voeg dan een eetlepel olijfolie toe aan water en laat het zeemvel hierin weken. Spoel het daarna goed uit met water. Probleem opgelost!
Het voordeel van de microvezel autozeem
Ook kunnen de meeste microvezel zemen gewoon gewassen worden en zijn ze dus goed voor veelvuldig gebruik. Een autozeem van microvezel is geschikt voor alle auto's en garandeert een mooi resultaat.
Uiteraard zal de levensduur van de zeem met de kwaliteit daarvan en het aantal gereden kilometers te maken hebben. Zelf rijd ik ca. 4000 Km per jaar. Ik heb een broek van het Marco Polo team waar ik nu 2 jaar in rijd en ben daar echt wel tevreden over.
Een fietsbroek met zeem draag je altijd zonder onderbroek of boxershort. Je zit dus met je blote billen op de zeem, zodat je huid direct contact maakt met de zeem en de lycra stof van de fietsbroek. Een katoenen boxershort zorgt voor wrijving waardoor irritaties en schuurplekken optreden.
Deze Assos Equipe RS S9 heeft de top-zeem van Assos: De S9 zeem. Natuurlijk betaal je deels voor 'de naam' maar hij is dan ook echt heel erg fijn! Hij is dan wel een stuk duurder maar je fietst heerlijk en dagenlang zonder zadelpijn met deze RS S9 van Assos.
Toch raden wij het niet aan om Dreft te gebruiken als reinigingsmiddel voor ramen wassen en dat brengt ons bij de nadelen. Dreft is zeer geconcentreerd en je hebt er veel water bij nodig om het te verdunnen. Voor de ramen buiten is een beetje knoeien met water geen probleem maar voor binnen niet altijd handig.
In de zomer wassen veel mensen elke maand hun ramen, terwijl ze dit in de winter elke 2 of 3 maanden doen. Hoe vaak je je ramen zeemt, heeft dus vooral te maken met hoe vies ze zijn en hoe snel jij je stoort aan vlekken en vingerafdrukken. Het is wel aan te raden om minimaal elke 3-4 maanden je ramen schoon te maken.
Sponsjes kun je inderdaad in de wasmachine doen, om ze schoon te krijgen. Ik zou ze niet bij de witte was doen, omdat je dan kans hebt op vlekken in je witte was. Liever dus bij de handdoeken. In de wasmachine worden de sponsjes dan wel schoon, maar niet ziektekiemenvrij.
De zeem in je fietsbroek is bedoeld om direct op de huid te zitten en schuren te voorkomen, en hij bestaat uit stoffen die vocht afvoeren en snel drogen. Als je ondergoed draagt, zijn er meer naden die schuren en stof die vocht vasthoudt, dus laat dat ondergoed maar uit.
Wanneer de fietsbroek te ruim is kan de zeem gaan schuiven en de stof gaan schuren. De bretels mogen een klein beetje te strak zitten als je rechtop staat, maar als je in de fietshouding staat of zit moeten ze strak maar comfortabel aansluiten.
Aangezien je als recreatieve fietser doorgaans 'normale' kleding draagt, zoals een sportieve korte broek draagt, kan fietsondergoed met een zeem beter zijn voor het comfort en de hygiëne. Dit kan ook worden bereikt met het dragen van een volwaardige fietsbroek met zeem, maar voor veel fietsers is dit iets te opzichtig.
1 Doe geen onderbroek aan onder een wielrenbroek
Een onderbroek gaat schuiven, wordt klam en je kan op de naden zitten. Allemaal redenen waardoor je ernstige huidproblemen kan krijgen. Denk aan schuurplekken, abcessen en andere ongemakken.
De oplossing is simpel: een broek zonder bretels.. Maar omdat wij bretels eigenlijk veel beter vinden zitten, hebben we een andere optie: de 'plasbroeken'. Van shorts met een rits of verstelbare bretels tot shorts met bretels die niet helemaal vast zitten!
Zadelpijn is eigenlijk niets anders dan een teken dat de druk op je zitvlak te hoog is. Pijn verminderen betekent druk verminderen. De meest efficiënte manier is afvallen. Dat heeft vrij snel effect omdat de extra kilo's zich meestal bij de buik of heupen ophopen.
Het UMA GT C2 zeem biedt goede ondersteuning tijdens middellange en lange ritten. Het gebruikte Type. 429 materiaal is flexibel en heeft een hoog ademend vermogen.
Je draagt de onderbroek met zeem gewoon zonder je reguliere ondergoed. Je gaat dus gewoon met je blote bips op de zeem zitten. Er overheen kun je alles dragen wat je zelf maar fijn vindt zitten. Je outdoorbroek of misschien met een short of spijkerbroek.
En dan nog een aandachtspunt: we krijgen regelmatig van klanten de vraag hoe vaak je een auto moet waxen. Ons advies is om dit niet te vaak te doen. Als richtlijn kunt u een periode van zo'n 4-6 maanden tussen de waxbeurten aanhouden. Hou er echter wel rekening mee dat elke auto anders is.
Groene zeep is niet alleen handig voor de buitenkant van de auto, maar is eveneens zeer geschikt om de binnenkant van de auto schoon te maken. Met een schoon sopje van water en groene zeep kun je het interieur van de auto reinigen, bovendien zorgt vloeibare groene zeep voor een lekkere frisse geur!
Draag géén onderbroek, maar juist wel een ondershirt
Dit is een tip voor de échte beginners: draag nooit een onderbroek onder een fietsbroek. De fietsbroek heeft een speciale zeem die je op de huid moet dragen. Een onderbroek doet niet alleen het effect van de zeem teniet, maar gaat zelf ook schuren.