Als het motormanagementlampje knippert, is er een probleem gaande wat de rijprestaties van de auto kan beïnvloeden. Denk hierbij aan een motorstoring. De auto kan schudden of ineens anders klinken. Ook in dit geval dien je de auto direct naar de garage te brengen voor een uitgebreide inspectie.
Als de sensor problemen detecteert dat de brandstof van uw voertuig te rijk (te weinig lucht) of te arm (te veel lucht) is , kan de EML aangaan. Het kan ook oplichten als er een storing is met de sensor. Het dieselpartikelfilter (DPF) vangt roet uit de uitlaat op en slaat het op om uw motor minder te vervuilen.
Motormanagement. Dit lampje gaat branden als er een storing is in het motormanagement of een ander elektronisch deel van uw auto. In dit geval kunt u het beste de motorolie en de koelvloeistof controleren. Knippert het lampje zet de auto dan direct aan de kant en bel de pechhulp.
Kom langs wanneer uw motorstoringslampje brandt! Heeft u een rood knipperend motorstoringslampje? Dan moet u uw auto direct stoppen, en uw alarmcentrale bellen. Wanneer u verder rijdt zal er grote schade ontstaan aan de motor, met gevolg dat uw auto afgeschreven is.
Als het motorlampje oranje brandt, is er iets mis met de motor.Of met de elektronica die de brandstofinspuiting en ontsteking regelt. Het is dan goed om op korte termijn je garage op te zoeken. Controleer altijd eerst het oliepeil en de koelvloeistof.
In de meeste gevallen gaat het lampje vanzelf uit en anders blijft het uit als je de auto opnieuw start. Helaas is dat niet altijd het geval. Wanneer dat niet zo is nadat je deze checklist hebt afgewerkt, zul je toch naar de garage moeten om het check engine-lampje te laten resetten.
Een professionele storingsdiagnose van je auto kost meestal tussen de €20 en €40. Als het oplossen van problemen complexer blijkt te zijn, kan het proces tot enkele uren duren en dus ook duurder zijn. Een standaardanalyse kan snel en soms zonder afspraak worden uitgevoerd.
Oranje is het minst ernstig.Je moet het niet negeren, maar het is oké om te blijven rijden tot een garage je kan helpen. Een knipperend oranje lampje is serieuzer. Breng de auto zo snel mogelijk naar een garage, maar je zou in staat moeten zijn om er naartoe te rijden.
De meest voorkomende vraag die we krijgen is hoe lang je kunt rijden met een brandend motorcontrolelampje? Het antwoord is dat het veilig is om 50-100 mijl te rijden . Om de gezondheid van je auto te behouden, is het altijd beter om hem direct te laten controleren wanneer je het motorcontrolelampje ziet.
Wanneer het lampje constant brandt en de auto goed rijdt is het motormanagement succesvol overgeschakeld naar een noodprogramma. U kunt de auto blijven gebruiken maar laat de storing door de garage beoordelen en verhelpen. Hierna kan de storing gewist worden en zal het lampje uit zijn.
Rode dashboardlampjes zijn altijd een waarschuwingslampje om direct actie te ondernemen. Het kan zijn dat er een defect is waarmee je niet verder kunt rijden zonder verdere schade te veroorzaken. Het kan ook zijn dat je deur, kofferbak of motorkap nog open staat.
Bij sommige auto's betekent een gele "check engine" dat u het probleem moet onderzoeken, terwijl een rode "check engine" betekent dat u nu moet stoppen . Probeer vervolgens uw tankdop vast te draaien. Dit lost het probleem vaak op. Houd er rekening mee dat het meerdere keren kan duren voordat het lampje weer aangaat.
Rode dashboardlampjes geven altijd aan dat er een probleem is met een systeem of onderdeel van de auto of motor. Doorrijden wordt meestal afgeraden daar dan serieuze schade kan ontstaan aan het systeem of de hele auto. Een waarschuwingslampje gaat niet voor niets branden!
Gemiddeld genomen kun je nog behoorlijk wat kilometers rijden nadat het brandstoflampje aangaat. De meeste mensen schatten de actieradius tussen de 40 en 50 km zodra het lampje begint te branden, maar in de praktijk kan je vaak nog wel wat verder rijden.
De waarschuwingslampjes op het dashboard zijn kleurgecoördineerd in rood, amber, groen en blauw, afhankelijk van hoe ernstig het probleem is. Rode waarschuwingslampjes – u moet de auto stoppen zodra het veilig is om dit te doen. Amber/oranje waarschuwingslampjes – actie is vereist.
In de meeste gevallen kunt u nog steeds rijden als het motorstoringslampje brandt , maar het is belangrijk om vast te stellen waarom het motorstoringslampje brandt om te voorkomen dat er aanzienlijke en dure schade aan uw voertuig ontstaat.
Als het motorstoringslampje rood brandt, mag u niet rijden totdat het probleem is opgelost . Als u aan het rijden bent wanneer dit lampje gaat branden, moet u stoppen en uw pechhulpverlener bellen.
Dit signaal geeft aan dat er iets niet in orde is en dat er actie ondernomen moet worden. Je hoeft niet meteen langs de kant te stoppen wanneer het lampje oplicht, maar het is verstandig zo snel mogelijk met de auto naar de dealer te gaan om daar het motormanagement uit te laten lezen.
Als het motorstoringslampje knippert, heb je een actieve misfire. Schade aan de katalysator en andere motoronderdelen is waarschijnlijk. Je moet onmiddellijk stoppen met rijden.
Als het motorstoringslampje brandt, is er iets mis met je motor of met de elektronica die de brandstofinspuiting en ontsteking regelt. Ook kan er een storing zijn in je katalysator of lambdasonde. Dat klinkt als dure reparaties en dat zijn het vaak ook.
Ja, het motorcontrolelampje moet kort oplichten als je de auto start en daarna weer uitgaan. Als het helemaal niet oplicht of continu blijft branden, is er een probleem.
Een oranje dashboardlampje is een waarschuwing. Brandt het lampje oranje dan hoeft u de auto niet direct aan de kant van de weg te zetten, u kunt nog even doorrijden. Met doorrijden wordt hier bedoeld: rechtstreeks naar de garage of naar huis.
In de meeste gevallen is het niet de hele motor die vervangen moet worden, maar eerder individuele onderdelen ervan zoals de koppakking of zelfs iets relatief kleins zoals een reparatie van de kleppendekselpakking. Afhankelijk van de vereiste klus kan het zo weinig als £ 100 tot meer dan £ 2000 kosten om motorproblemen te repareren en te vervangen.
Het uitlezen van het foutgeheugen is een kleinigheidje dat de garage voor 20 à 50 euro kan uitvoeren. De prijs is inclusief informatie over de mogelijke reden, aanbevelingen voor actie en het verwijderen van de fout.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 0.25 en 1 uur
Uw auto wordt uitgelezen met de nieuwste apparatuur en storingen worden vastgesteld. Nadat de auto is uitgelezen wordt er een diagnose vastgesteld en ontvangt u een uitlees rapport en een bijhorend reparatie advies.