In 2021 bedraagt de boete voor een telefoon vasthouden op de fiets €95 exclusief €9 administratiekosten. Je kunt deze boete krijgen van oom agent wanneer je een mobiele telefoon vasthoudt op de fiets.
Hoogte van boete voor fietsen met telefoon
De boete voor het gebruiken van een mobiel tijdens het fietsen bedraagt €95*. Voor fietsers tot 16 jaar bedraagt de boete €47,50* (50% van €95). Kinderen onder de 12 jaar krijgen alleen een waarschuwing. * De genoemde bedragen zijn exclusief €9 administratiekosten.
Op de fiets
Het maakt niet uit of je tijdens het fietsen handheld aan het bellen bent, een appje verstuurt of een liedje opzoekt uit je playlist. Heb je je telefoon in je hand tijdens het fietsen, dan riskeer je een boete van 140 euro.
Daarom wordt per 1 maart 2022 bijvoorbeeld de boete voor het vasthouden en gebruik van de mobiele telefoon tijdens het autorijden verhoogd naar 350 euro; voor deze datum bedroeg deze boete 250 euro.
Als je tijdens het rijden in een auto/vrachtwagen aan het bellen bent, is de boete € 340,- (+ € 9,- administratiekosten). Het is verboden om te bellen in de auto of op de brommer. Er worden veel ongelukken veroorzaakt door niet-handsfree bellen in de auto.
U mag tijdens het fietsen muziek luisteren, bellen en uw telefoon of ander elektronisch apparaat handsfree gebruiken. Bijvoorbeeld via oordopjes waarbij u de knopjes aan het snoer gebruikt voor het beantwoorden van een telefoongesprek. U moet wel zorgen dat u het omgevingsgeluid nog hoort.
Voor fietsen zonder licht riskeert u een boete van €55,-. Ook als één van de fietslampen het wel doet of bij de fietslampen op knipperstand krijgt u een boete van €55,-. Naast fietsverlichting zijn ook reflectors op pedalen, wielen of bandranden en achterop verplicht.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Het officiële record voor de duurste snelheidsboete ooit
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.
Voor een overzicht van de boetes die op uw naam staan, gaat u naar de website van het CJIB. In enkele stappen vult u uw gegevens in en verstuurt u het formulier via de digitale weg naar het CJIB.
Zo moet deze bijvoorbeeld beschikken over een bel. Volgens de wet kun je een boete krijgen van € 35 als je geen bel hebt of als deze stuk is.
Een fiets kan wel worden geflitst. Maar de fietser kan alleen worden geïdentificeerd als hij een nummerplaat heeft. Fietsen die sneller dan 25 kilometer per uur rijden, zoals sommige elektrische fietsen en pedelecs, moeten wel verplicht een nummerplaat hebben.
Het antwoord is ja. De wegcode zegt dat elke fiets die op de openbare weg rijdt een bel moet hebben die hoorbaar is vanop een afstand van 20 meter. Dat een fiets zonder bel esthetisch mooier is en minder weegt doet dus niet ter zake. Een fietsbel is verplicht.
De opgevoerde tweewieler mag ook niet meer de weg op totdat deze weer in de originele staat is teruggebracht. De verkoop van opvoersetjes is ook verboden. Overtreders kunnen worden gestraft met een jaar in de gevangenis of een geldboete van 30.000 euro.
In 2020 zijn 2.803.661 snelheidsboetes opgelegd na controle met een flitspaal, in 2021 waren dat er 2.830.213. Ook zijn 1.509.650 snelheidsovertredingen met mobiele radarsets geconstateerd, tegen 1.476.304 een jaar eerder.
Een geldboete is in Nederland minimaal € 3 en maximaal € 900.000. Voor jongeren van 12 tot en met 17 jaar is de maximale hoogte € 4.500.
25.000 boetes per dag uitgedeeld, vooral voor kleine snelheidsovertredingen. Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) heeft vorig jaar 9,4 miljoen boetes verstuurd. Dat zijn er ruim 25.000 per dag. Daarmee is een totaalbedrag van 754 miljoen euro geïnd.
Er zijn verschillende types flitspalen met allemaal een andere snelheid. Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.
Binnen de bebouwde kom (in 30 km/h zone, bij werkzaamheden en op woonerf gelden andere bedragen): Snelheidsoverschrijding: 5 km/h: € 35. 10 km/h: € 74.
Voor het fietsen zonder deugdelijk voor- of achterlicht ga je op de bon voor 55 euro. Fietsen met knipperlicht mag ook niet en kost je 55 euro. Overigens kan je geen twee boetes krijgen als zowel je voor- en achterlicht ontbreekt: het totaalbedrag blijft dan 55 euro.
Gelukkig krijg je niet overal een boete voor tegenwoordig, maar voor fietsen op de stoep kun je toch wel echt een boete krijgen. De boete voor fietsen op de stoep is €55, exclusief €9 administratiekosten in 2022 hetzelfde bedrag als in 2021.
Handsfree bellen en muziek luisteren is wel toegestaan. Bijvoorbeeld via oordopjes waarbij je de knopjes aan het snoer gebruikt voor het beantwoorden van een telefoongesprek. Je moet wel zorgen dat je het omgevingsgeluid nog hoort. Dit kun je doen door maar één oordopje te gebruiken of het volume laag te zetten.