De remweg is de afstand die een voertuig aflegt terwijl er wordt geremd. De lengte van de remweg is afhankelijk van de remvertraging en de aanvangssnelheid.
De remweg of de remafstand is de afstand die de auto aflegt, vanaf het ogenblik dat de bestuurder het rempedaal indrukt, tot de auto volledig stilstaat. Ook hier: hoe sneller je rijdt, hoe langer de remafstand.
De remweg is de afstand die nodig is om tot stilstand te komen vanaf het moment dat er geremd wordt. De formule voor de remweg is s = v gem t rem. s is de remweg in meter (m). t rem is de remtijd in seconden (s).
Een trein die 130 km/uur rijdt, heeft een remweg van 600 meter. Een trein kan nooit in één keer stilstaan, en komt ook weer traag op snelheid. Spoorlopers veroorzaken 3,5 uur treinvertraging per dag: bijna 30% van alle treinvertragingen. Lopen langs het spoor kan je een boete opleveren van 140 euro.
Een alerte bestuurder heeft een reactietijd van ongeveer één seconde om op de rem te trappen. Bij een snelheid van 50 km/uur leg je dus al 14 meter af voordat je voertuig afremt. Vandaar dat in veel kinderrijke gebieden 30 km-zones zijn. Bij die snelheid duurt het 'slechts' 8 meter tot je reageert.
De remweg is de afstand die een auto nog aflegt, na het maken van een noodstop. Deze afstand is langer dan je verwacht. Een alerte en fitte bestuurder heeft gemiddeld een reactietijd van één seconde. Daarna begint het remmen pas.
Een significant langere remweg had een Mercedes Sprinter (28 meter) en de mobilhome Dethleffs Globebus T4 (29,8 meter). Zoals verwacht moest de vrachtwagen (een DAF XF) de langste weg afleggen alvorens tot stilstand te komen: 36,2 meter. Wat echter, volgens de ADAC voor een 40-ton zware truck geen slechte waarde is.
Hoe bereken je dus de remafstand? Er is een vuistregel voor het bepalen van de remafstand bij verschillende snelheden bij een droog wegdek. Je deelt de snelheid waarmee je rijdt door 10 en deze uitkomst vermenigvuldig je met elkaar. Vervolgens deel je het geheel door 2 (dus 100/10 = 10, 10x10=100, 100/2 = 50m).
Een trein met een snelheid van 140 kilometer per uur heeft een remweg variërend van vijfhonderd meter tot een kilometer, afhankelijk van verschillende factoren zoals onder andere de lengte van de trein, belading en de weersomstandigheden.
Om een goede afstand te hebben, moet je de 2 seconden regel respecteren. Dit houdt in dat je bij 50 km/u ongeveer 28 meter afstand moet hebben op je voorligger. Om je auto tot stilstand te brengen, heb je 2 seconden om te reageren en ben je alweer bijna 28 meter verder!
Een formule die toegepast wordt om de correcte afstand te bepalen, zegt dat je volgafstand moet overeenkomen met de helft van je snelheid. Rijd je 120 km/u, dan moet je dus minimaal 60 meter afstand houden. Let op: wanneer je in de file met 10 km/u rijdt, is nog een afstand van 5 meter nog altijd aangewezen.
Voor berekenen remweg is de snelheid nodig en moet die eerst door 10 worden gedeeld. Het antwoordt moet vervolgens gekwadrateerd worden. Bijvoorbeeld: de remweg berekenen bij 80km/u gaat als volgt: (80/10) in het kwadraat is 64. Bij een snelheid van 80km/u bedraagt de remweg 64m/2= 32m.
Gebruik de formule: Versnelling (a) = Verandering in snelheid (Δv) / Tijdsinterval (Δt) = (v2 - v1) / (t1 - t2). Trek de beginsnelheid af van de eindsnelheid, en deel het resultaat door de tijdsinterval. Het eindresultaat is je gemiddelde versnelling over die tijdsperiode.
met 120 km/u heb je 107 meter nodig voor je stilstaat. Dat is meer dan de lengte van een voetbalveld!
De remweg is afhankelijk van de aanvangssnelheid, de reactietijd en de remvertraging. Over het algemeen zijn mensen zich in onvoldoende mate bewust van het effect van snelheid op de reactieweg en de remweg. Er zijn nog andere factoren die de remweg kunnen beinvloeden.
De vrachtwagenchauffeur is strafbaar als hij minder dan een halve seconde tussen zichzelf en zijn voorganger laat; bij een snelheid van 80 km/u zit er dan 11 meter tussen.
De remweg van een stoptrein die 90 km/h (25 m/s) rijdt heeft een lengte van ruim 625 meter. Sneltreinen rijden in Nederland met snelheden van 30 tot 35 m/s en hebben een minimale remweg van ruim een kilometer.
Feit is dat de remweg van een vrachtwagen extreem veel langer is dan de remweg van een personenvoertuig. Dat is ook de reden dat vrachtwagens relatief gezien veel vaker betrokken zijn bij achteraanrijdingen dan personenvoertuigen.
De reactie afstand wordt berekend door de snelheid te delen door tien en te vermenigvuldigen met drie. Dit houdt in dat bij een snelheid van 30 km/u de wagen nog gemiddeld 9 meter tegen 30 km/u verderrijdt voor de bestuurder effectief begint te remmen.
De grootste remkracht komt uit de voorrem. Bij remmen komt er veel meer druk op het voorwiel dan op het achterwiel. Het voorwiel heeft daardoor meer wrijving met de weg. Dus meer remkracht.
Op nieuwgelegd ZOAB zit een dun bitumenlaagje. Dit is een olieproduct dat vermengd wordt met de asfaltsteentjes en zorgt voor het hechten en verharden van de weg. Door het remmen met blokkerende wielen (noodstop!) op nieuwgelegd ZOAB ontstaat zoveel warmte dat het bitumenlaagje smelt en de remweg langer wordt.......
De tijd die een mens nodig heeft om te reageren op wat hij/zij ziet. Je kunt de gemiddelde reactietijd van een mens uit het hoofd noemen. De gemiddelde reactietijd van een mens is ongeveer 0,2 seconde.