Private label producten zijn items die gemaakt worden door bedrijf A, om vervolgens onder het merk van bedrijf B verkocht te worden. Net als bij white labeling.
Private label is niets meer dan een concept waarbij jouw producten of diensten worden geproduceerd door een ander bedrijf: in de meeste gevallen jouw leverancier in China. De producten die door jouw leverancier worden geproduceerd, gaan door jouw bedrijf op de markt gebracht worden met jouw eigen merknaam erop.
Door een private label te gebruiken, creëer je je eigen merk. Consumenten kunnen jouw product hieraan herkennen. Wanneer klanten tevreden zijn over jouw product, zullen zij vaker terugkeren naar jouw merk. Hierdoor krijgt jouw bedrijf meer naamsbekendheid.
Een private label is niets zonder een brand identity. Waarom moeten potentiële klanten jouw private label producten kopen, en niet die van een ander (A-)merk? Kies als eerste je specifieke doelgroep en bedenk vervolgens een kloppend en inspirerend verhaal wat jouw doelgroep aanspreekt.
Wat zijn de kosten van een private label? De kosten voor het aanvragen van een merkregistratie in de Benelux voor 10 jaar bedragen € 248 (vrijgesteld van btw). De procedure voor het aanvragen en registeren van een merk duurt gemiddeld drie maanden.
Net als bij white labeling. Bedrijven die private label willen verkopen zijn op zoek naar andermans bestaande producten waar ze hun eigen merknaam (eigen label) op kunnen zetten, om die vervolgens te verkopen alsof het hun eigen unieke producten zijn.
Bij een white label heb je geen exclusieve verkooprechten, waardoor iedereen het product mag verkopen onder zijn eigen merknaam. Een white label product betreft vaak een product dat massaal in een fabriek wordt geproduceerd. Vanuit de fabriek wordt het product merkloos verkocht.
Een label geeft aan dat een product of dienst is uitgewerkt overeenkomstig bepaalde kwaliteitscriteria of -normen. Het is ook een symbool dat naar waarden verwijst. Op die manier kan het richting geven aan de voorkeuren van de consumenten.
De Engelse term white label betekent dat een product, of dienst, dat door een bepaald bedrijf wordt gemaakt, door iemand anders wordt gepresenteerd als een eigen product. In het geval van white labeling voor de nieuwsbrief software, betekent dit dat je onze software als een eigen product kan presenteren aan klanten.
Bij een white label heb je geen exclusieve verkooprechten, waardoor iedereen het product mag verkopen onder zijn eigen merknaam. Een white label product betreft vaak een product dat massaal in een fabriek wordt geproduceerd. Vanuit de fabriek wordt het product merkloos verkocht.
Hiervan is sprake wanneer verschillende producten onder dezelfde merknaam op de markt worden gebracht. Een voorbeeld van een paraplumerk is de naam merknaam Philips.
A-merken zijn vaak duurder dan B-merken vanwege de hoge reclamekosten. B-merken zijn vaak wat minder populair dan A-merken en daarom ook niet in alle winkels beschikbaar. In de ogen van de consument zijn deze producten vaak kwalitatief minder goed. Ze zijn ongeveer zo'n 20% goedkoper dan A-merken.
Betekenis: C-merk
Een C-merk is een goedkoop merk waarvan de artikelen zich richten op de onderkant van de markt. In tegenstelling tot A-merken en B-merken richten C-merken zich op doelgroepen waarvoor prijs de belangrijkste motivatie is om voor een product te kiezen.
Een (concept-)merk met een hoge kwaliteit en een bovengemiddelde naamsbekendheid. Er wordt bij deze 'brand builders' veel geld besteedt aan reclame, met als doel het vergroten van naamsbekendheid en het handhaven of versterken van de gevestigde reputatie. Kenmerkend voor een A-merk is de hoge distributiegraad.
De Engelse term white label betekent dat een product, of dienst, dat door een bepaald bedrijf wordt gemaakt, door iemand anders wordt gepresenteerd als een eigen product. In het geval van white labeling voor de nieuwsbrief software, betekent dit dat je onze software als een eigen product kan presenteren aan klanten.
Betekenis: B-merk
Een B-merk is een merkartikel met een minder grote naamsbekendheid en lagere kwaliteitsbeleving dan een A-merk. De producten van B-merken zijn vaak sterk geïnspireerd of zelfs rechtstreeks geïmiteerd van A-merkproducten.
De Consumentenbond heeft daarvoor twee verklaringen. ,,We zien dat de A-merken duurder zijn geworden'', zegt Donat. ,,Dat heeft grotendeels met de producent zelf te maken. Bovendien is er bij sommige supermarkten, zoals Jumbo en AH, sprake van een versmelting van het huismerk en het nog goedkopere budgetmerk.
ALDI merken, het grootste aanbod van huismerken
ALDI heeft tientallen huismerken in het assortiment. Zoals het merk River voor frisdrank, Moreno voor koffie, en Molenland voor kaas. Dat maakt onze producten wel zo herkenbaar, en dat er altijd wat te kiezen valt.
De voordelen voor het voeren van het fabrikantenmerk door de detaillist zijn: De fabrikant zorgt voor reclame. De garantieverplichtingen kan hij doorberekenen aan de fabrikant. De detaillist krijgt een goede naam.
Onder de B-merken vallen huismerken die zoveel mogelijk op A-merken willen lijken, met een verpakking die veel gelijkenis vertoont en een vergelijkbare kwaliteit. Onder de C-merken vallen eigen merken die echt als budgetmerk worden neergezet.