Wanneer dit lampje gaat branden is er vaak sprake een lage oliedruk. Stop dan meteen, te weinig olie kan je motor serieus beschadigen. Controleer het oliepeil en vul het eventueel bij. Blijft het lampje branden, dan is er een ander probleem dat verholpen moet worden.
Doorrijden. Bij deze waarschuwingslampjes kunt u nog doorrijden, maar is het vaak wel belangrijk snel een garage te bezoeken. Brandt dit lampje oranje dan is het oliepeil te laag. U kunt uw reis vervolgen, maar vul zo spoedig mogelijk de olie bij.
Kunt u doorrijden met een brandend motorstoringslampje? Om ergere problemen te voorkomen is het aan te ramen om uw brandende motorstoringslampje zo snel mogelijk op te laten lossen. Echter, in het geval van een oranje lampje kunt u door blijven rijden, maar wanneer deze rood is moet u direct stoppen.
Het klinkt vrij logisch: is het lampje oranje dan is de olie bijna op en moet je dit bijvullen. Is het lampje rood, dan is het probleem groter. Met een rood olielampje kun je niet doorrijden. Motorolie is een smeermiddel voor de motor van je auto.
Belangrijk om rekening mee te houden is de kleur van het dashboardlampje. Wanneer het lampje brandt maar niet rood is en het oliepeil is gewoon in orde, dan kun je prima zelf naar de garage rijden. Absolute haast is niet nodig. Is het lampje rood, dan moet je de motor niet meer starten omdat het probleem kritiek is.
Betekenis brandend olielampje
Het geel/oranje lampje is vaak een wake up call, en wordt het tijd dat u de olie moet bijvullen. Vaak kunt u dit bevestigen door op uw instrumentenpaneel of het display te kijken, die je meer informatie geeft over het motoroliepeil.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
Als het motorstoringslampje brandt, is er iets mis met je motor of met de elektronica die de brandstofinspuiting en ontsteking regelt. Ook kan er een storing zijn in je katalysator of lambdasonde. Dat klinkt als dure reparaties en dat zijn het vaak ook.
Indien het oliedruklampje in een vaste frequentie knippert, stelt de auto vast dat het tijd is om de motorolie te vervangen. Wanneer dit onlangs gedaan is, heeft men verzuimd de onderhoudsindicator te resetten. Het is dus geen groot gebrek maar zeker noodzakelijk om hiervoor de garage te bezoeken.
Lees het niveau van de motorolie af op de peilstok. Er staan twee streepjes op de stok: een minimum en een maximum. Tussen de twee streepjes zit 1 liter verschil, dit geldt voor alle auto's. Zit het oliepeil tussen de twee streepjes, dan is de motorolie bijvullen niet nodig.
Dit lampje is een bedieningsfunctie van uw voertuig. Als het controlelampje van de motor niet brandt bij het starten, is het defect en moet het worden vervangen. Na het starten moet het motorcontrolelampje vanzelf uitgaan.
Wat te doen? Bezoek zo snel mogelijk de werkplaats, lees het storingsgeheugen uit en laat het defect indien nodig repareren. Snel knipperen van het controlelampje van de motor.
Het antwoord is: nee. Door zaken zoals het antiblokkeersysteem, het stabiliteitscontrolesysteem en de elektronische stuurbekrachtiging mee te nemen in de APK-eisen, sluit het net zich langzaam om de ECU, maar in theorie zorgt een brandend motorlampje nog steeds niet direct voor afkeur.
Gemiddeld genomen kun je nog behoorlijk wat kilometers rijden nadat het brandstoflampje aangaat. De meeste mensen schatten de actieradius tussen de 40 en 50 km zodra het lampje begint te branden, maar in de praktijk kan je vaak nog wel wat verder rijden.
Het vervangen van de oliepomp in een gespecialiseerde garage duurt ongeveer twee en een half tot drie uur, soms tot vijf uur. Met een gemiddeld uurtarief van 80 euro liggen de kosten tussen de 200 en 400 euro. Al met al moet u bereid zijn om tussen de 290 en 1.030 euro te betalen voor het vervangen van de oliepomp.
Zorg dat de motor is afgekoeld. Laat de motor na het rijden circa 15 minuten afkoelen om de kans op brandwonden tegen te gaan. Zorg dat de auto vlak staat. Je kunt zo makkelijker alle olie uit de motor krijgen.
Idealiter staat het olieniveau tussen de twee indicatoren voor het minimale en maximale peil (de inkepingen of streepjes op de peilstok). Staat de olie onder het minimale peil, dan moet er olie worden bijgevuld via de olievuldop.
Geel of rood olielampje
Heel vaak, wanneer dit lampje geel is, duidt dit op een laag oliepeil: om dit te bevestigen, hebben auto's soms een extra indicator, op het instrumentenpaneel of het display, die je meer informatie geeft over het motoroliepeil.
Hoe vaak de motorolie van uw auto ververst moet worden staat vaak beschreven in het instructieboekje van uw auto. Een vuistregel is om de motorolie elke 12 maanden te verversen.
Geel of oranje waarschuwingslampje: doorrijden. Bij een geel of oranje lampje op het dashboard kun je nog wel even doorrijden, maar pas wel je snelheid aan en ga rechts rijden. Stop op een veilige plaats en controleer wat er aan de hand is. Rij, als het nog kan, dan naar een garage.
Het Accu lampje zal altijd even branden als de auto gestart wordt, Daarna moet het lampje uitgaan. Gaat het lampje niet uit kan dit betekenen dat er een storing kan zijn aan de dynamo, distributieriem of de stroomkabels van de auto.
Als het motorcontrolelampje gaat branden of knipperen vanwege een storing in het koelsysteem, zijn er verschillende mogelijke oorzaken: de waterpomp kan defect zijn, de slang kan lekken, de cilinderkoppakking kan poreus zijn (er komen uitlaatgassen in het koelsysteem).
Wij adviseren om de motor na gebruik in ieder geval een kwartier met rust te laten. In deze 15 minuten is de olie doorgaans wel teruggelopen in het carter en kunt u beginnen met oliepeilen. Om vervolgens de olie bij te vullen. Het is hierbij dus niet echt van belang of de motor helemaal afgekoeld is of niet.
De motor moet koel zijn. Wacht bij een warme motor ten minste 20 minuten om de olie de gelegenheid te geven terug naar de carterpan te stromen.
Lijkt vanzelfsprekend, maar we zeggen het toch: je moet de motor minstens 5 minuten hebben afgezet, voordat je gaat peilen. Bovendien moet de auto waterpas staan. Anders is het oliepeil niet representatief voor de werkelijkheid. Weer zo'n no-brainer: zorg voor een schone peilstok.