Mensen met een verstandelijke beperking en daarnaast moeilijk verstaanbaar gedrag (MVG) uiten zich heel verschillend. Dit vraagt om intensieve begeleiding waarbij jij al je zintuigen inzet.
In zakelijke brieven en e-mails wordt de slotgroet Met vriendelijke groet(en) geregeld afgekort als mvg of m.v.g.
Met dit gedrag wil iemand vaak vertellen dat iets niet klopt, dat ze iets anders willen of dat hun leven niet verloopt zoals zij het willen. Cliënten die dit gedrag vertonen vinden soms niet de juiste woorden of durven zich niet uit te spreken. MVG is dan ook te zien als een vorm van communicatie van de cliënt.
Mensen met MVG hebben betrouwbare anderen in hun directe omgeving nodig om op terug te kunnen vallen. Zij moeten er onvoorwaardelijk voor hen zijn en hen ondersteunen als dit nodig is.
Om moeilijk verstaanbaar gedrag te voorkomen is het belangrijk dat je duidelijk communiceert met de cliënt en informatie op maat geeft, het sociale netwerk van je cliënt betrekt in de ondersteuning, het mogelijk maakt dat je cliënt de eigen regie kan voeren en dat je een veilige situatie creëert.
Triple-C in het kort
Triple-C is een behandelmodel voor mensen met een verstandelijke beperking en gedragsproblemen. De drie C's staan voor Cliënt, Coach en Competentie. Triple-C neemt niet het probleemgedrag, maar de menselijke behoeften als uitgangspunt.
Mensen met een ernstig meervoudige beperking (EMB) hebben zowel een ernstige verstandelijke beperking als lichamelijke beperkingen. Ze begrijpen net zoveel als een baby van een paar maanden oud en kunnen niet praten. Communiceren doen ze dus niet met woorden, maar met geluiden, mimiek en spierspanning.
Bij een meervoudige handicap heeft een kind naast een ernstige verstandelijke beperking ook lichamelijke beperkingen. Oog- of oorklachten, epilepsie, maag- en darmproblemen en luchtweginfecties komen regelmatig voor.
In ons toezicht op zorg voor mensen met een beperking hebben we speciale aandacht voor zorg aan mensen met een ernstig meervoudige beperking (EMB). Mensen met EMB kunnen zich vaak niet met woorden verstaanbaar maken. Als gevolg daarvan begrijpt hun omgeving hen niet altijd.
Het primaire doel van Gentle Teaching is het ontwikkelen van de onvoorwaardelijke relatie, waardoor mensen (met schadelijk gedrag) ondersteund worden op momenten van stress. Een gewenst effect is dat daarmee schade voor de personen zelf of anderen stopt.
Kinderen en jongeren met een lvb hebben beperkte sociale en probleemoplossende vaardigheden. Daardoor kunnen zij zich moeilijker redden in sociale situaties. Zij begrijpen mensen vaak verkeerd en schatten reacties van anderen niet goed in. Ook overschatten zij zichzelf vaak.
Bij mensen met een verstandelijke beperking leiden gedragsproblemen vaak tot verlies van kwaliteit van leven. Oorzaken kunnen aan fysieke, psychische en omgevingsfactoren gerelateerd zijn. Diverse artsen kunnen betrokken worden bij de diagnostiek naar oorzaken voor gedragsproblemen bij deze patiënten.
De kracht waarmee iemand zelf voor verandering pleit, is sterk voorspellend voor gedragsverandering. Professionals die motiverende gespreksvoering praktiseren, lokken meer verandertaal en minder weerstand uit bij cliënten, vergeleken met meer directieve of confronterende gespreksstijlen.
Een afkorting (in de specifieke betekenis van het woord) is de weergave van een woord of een woordgroep door een of meer (begin)letters, zonder dat de afkorting in de plaats komt van wat wordt afgekort: als we de afkorting voorlezen, spreken we niet de afkorting uit, wel het woord of de woorden waar ze voor staat.
met behulp van
Voorbeeld: `Zoek het noorden m.b.v. het kompas.
We spreken van ZB als iemand een IQ heeft tussen de 70 en 85. Mensen met LVB hebben tekorten in de verstandelijke functies (een IQ tussen 50-70) en tekorten in het aanpassingsvermogen die zijn begonnen gedurende de ontwikkelingsperiode.
Bij de EVB+-cliënt is sprake van gedragsproblemen die zich op verschillende manieren kunnen uiten, zoals dwangmatige handelingen, agressie naar de ander, destructief gedrag en zelfverwonding.
De levensverwachting voor mensen met een ernstige meervoudige beperking is slechts 40 jaar. Deze uitkomst verschilt van de internationale literatuur waarbij de levensverwachting voor de EMB-groep tussen de 45 en 54 jaar werd geschat.
Bij EMB is de gangbare diagnostiek vaak niet te gebruiken. Diagnostische middelen van de methode Perspectief zijn gericht op mensen met EMB. Bij de methode horen bijvoorbeeld de Investarisatie Persoonbeeld (IP) en lijst Alertheid. Deze materialen zijn (soms tegen betaling) te vinden op Opvoedingsprogramma.
Een goed leven voor cliënten met EMB betekent dat het “goed voor elkaar is” op vijf verschillende gebieden: Lichamelijk welzijn, Alertheid, Contact, Communicatie en Stimulerende tijdsbesteding. Je bouwt een duurzame relatie op met de cliënt en verdiept je in zijn of haar levensverhaal.
Oorzaken. Meestal wordt de zeer ernstige verstandelijke beperking veroorzaakt door een hersenbeschadiging. De oorzaak kan zijn een chromosomale afwijking, infecties, een stofwisselingsziekte of complicaties voor, gedurende of na de zwangerschap.
Ipse de Bruggen is een organisatie die al meer dan 100 jaar ervaring heeft in de zorg voor kinderen, jongeren en volwassenen met een verstandelijke beperking. We vinden het belangrijk dat jij een goed leven hebt. Daarom bieden we jou de best mogelijke zorg en begeleiding.
De term ernstige meervoudige beperkingen (EMB) wordt meestal gebruikt voor mensen die naast een (zeer) ernstige verstandelijke beperkingen ook ernstige lichamelijke beperkingen hebben. Mensen met EMB zijn kwetsbaar. Ze hebben een sterk verhoogd risico op gezondheidsproblemen.
KENMERKEN ERNSTIGE VERSTANDELIJKE BEPERKING. Mensen met een ernstige verstandelijke beperking (EVB) of een matige verstandelijke beperking (MVB) hebben een IQ dat ligt tussen de 35 en 50. Ook op gezondheidsgebied zijn er bijna altijd zaken die extra zorg vragen.