Wat betekent het woord ombudsman?

Een ombudsman of ombudsvrouw is een onafhankelijke en onpartijdige organisatie. Het woord 'ombudsman' komt uit het Zweeds en betekent 'vertegenwoordiger'. Een ombudsman of –vrouw vertegenwoordigt u wanneer u een klacht heeft over de overheid of een organisatie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaleombudsman.nl

Wat is de rol van de ombudsman?

De Nationale ombudsman is een onafhankelijke en onpartijdige instantie die klachten behandelt over bijna alle overheidsinstanties. Bijvoorbeeld over de trage behandeling van brieven of verzoeken. Of het niet reageren op uitspraken van een verzoek of verkeerde toepassing van wettelijke voorschriften.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Is ombudsman gratis?

De diensten van een ombudsman zijn gratis! Als hij een 0800 nummer heeft, belt u zelfs gratis. Soms zult u kopieën van belangrijke stukken voor uw dossier moeten bezorgen. Dat zijn, samen met eventueel de telefoonrekening, doorgaans de enige kosten die u zult maken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ombudsman.be

Wat kost de Nationale ombudsman?

Kost het geld om de ombudsman in te schakelen? Nee, het inschakelen van de Nationale ombudsman is gratis. Er worden geen kosten bij u in rekening gebracht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaleombudsman.nl

Hoe dien ik een klacht in bij de ombudsman?

Twijfelt u of uw probleem een zaak voor de Nationale ombudsman is? Dan kunt u bellen met 0800 - 33 55555.
...
3 manieren van indienen klacht
  1. het klachtenformulier op de website van de Nationale ombudsman uit te printen en op te sturen;
  2. het elektronische klachtenformulier in te vullen en te verzenden;
  3. een brief te schrijven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Snoeihard jaarverslag Ombudsman: falen overheid in Groningen toeslagenschandaal, Corona & kinderen..

28 gerelateerde vragen gevonden

Waar komt de naam ombudsman vandaan?

Een ombudsman of ombudsvrouw is een onafhankelijke en onpartijdige organisatie. Het woord 'ombudsman' komt uit het Zweeds en betekent 'vertegenwoordiger'. Een ombudsman of –vrouw vertegenwoordigt u wanneer u een klacht heeft over de overheid of een organisatie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaleombudsman.nl

Waar kan ik klachten melden?

Een klacht indienen of melding maken van ongewenst gedrag of integriteitsschending
  • een e-mail sturen;
  • bellen naar 1400;
  • een brief sturen naar: Informatie Rijksoverheid, Postbus 20002, 2500 EA Den Haag.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wie controleert de ombudsman?

De Nationale ombudsman is een Hoog College van Staat, net als de Eerste en Tweede Kamer, de Raad van State en de Algemene Rekenkamer. Deze Hoge Colleges zijn onafhankelijk van de Nederlandse regering. Zo doet de Nationale ombudsman onafhankelijk onderzoek bij klachten over overheden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaleombudsman.nl

Wat kost een klacht indienen?

Een procedure bij de Geschillencommissie kost geld. Hoeveel dat is, hangt af van je klacht. Je betaalt gemiddeld tussen de €25 en €152,50. Dat is dus veel goedkoper dan een procedure via een rechter.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Is mijn gemeente aangesloten bij de Nationale ombudsman?

Niet tevreden over klachtafhandeling gemeente

Als uw gemeente is aangesloten bij de Nationale ombudsman, dan kunt u daar uw klacht indienen. Op de website kunt u zien of uw gemeente is aangesloten bij de Nationale ombudsman. Gemeenten die niet zijn aangesloten hebben een eigen ombudsvoorziening.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Waar kan ik een klacht indienen over een bedrijf?

Wanneer u niet tevreden bent over een product of dienst, kunt u een klacht indienen bij de ondernemer. Als de ondernemer niets van zich laat horen, of u komt er samen niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij een van de commissies van De Geschillencommissie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op degeschillencommissie.nl

Wat is de Vlaamse Ombudsdienst?

De Vlaamse Ombudsman bemiddelt en probeert te verzoenen. Gelijke behandeling op grond van geslacht of genderidentiteit. De Ombudsvrouw Gender maakt er werk van. Lokale besturen en de Vlaamse Ombudsdienst lossen onvrede samen op.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vlaanderen.be

Hoe kan ik een klacht indienen bij Consumentenbond?

Blijf dus niet langer zitten met klachten. Ga voor een oplossing. Ga voor Klachtenkompas.
...
Los je probleem op met Klachtenkompas
  1. Kies het bedrijf of dienstverlener. ...
  2. Schrijf je klacht. ...
  3. Vul je gegevens in. ...
  4. Klachtenkompas vraagt het bedrijf om te reageren. ...
  5. Beoordeel je klacht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Waar zit de ombudsman?

Lokale overheden zoals gemeenten en waterschappen kunnen ervoor kiezen om zelf een ombudsman aan te stellen. Of om zich aan te sluiten bij de Nationale ombudsman. Onder andere Amsterdam, Rotterdam en Den Haag hebben een eigen gemeentelijke ombudsman.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaleombudsman.nl

Wie benoemt de Nationale ombudsman?

De benoeming van de Nationale ombudsman is geregeld in de wet Nationale ombudsman. De Tweede Kamer bepaalt wie de Nationale ombudsman wordt. Een speciale commissie begeleidt de sollicitatieprocedure, en adviseert de Tweede Kamer.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaleombudsman.nl

Welke wet gaat specifiek over de Nationale ombudsman?

In 1999 is artikel 78a in de Grondwet opgenomen. Met deze bepaling is het instituut Nationale ombudsman in de Grondwet verankerd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op denederlandsegrondwet.nl

Hoeveel tijd heb ik om een klacht in te dienen?

Een klacht indienen, doe je best zo snel mogelijk na de feiten. De verjaringstermijn begint immers te lopen vanaf de dag dat het misdrijf werd gepleegd. Als je als minderjarige slachtoffer werd van een misdrijf, dan kan je in principe tot 5 jaar nadat je 18 werd, klacht indienen voor dit misdrijf.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op slachtofferzorg.be

Kan ik de rechter aanklagen?

U kunt een klacht indienen als u vindt dat een rechtbank of een rechtbankmedewerker u niet correct heeft behandeld. U stuurt dan een brief naar het bestuur van die rechtbank. Dit moet u binnen 1 jaar na het voorval doen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Welk bedrag moet een consument betalen om een klacht in te kunnen dienen bij de geschillencommissie?

De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie Algemeen bedragen: € 52,50. Voor dit bedrag wordt zonodig ook een deskundigenrapport opgemaakt. U krijgt het volledige klachtengeld terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op degeschillencommissie.nl

Wat is een kinder ombudsman?

Taken Kinderombudsman

adviseren van de regering en het parlement over wetgeving die en beleid dat de rechten van jongeren raakt; informeren en voorlichten over de rechten van jongeren; behandelen van klachten: niet alleen over overheidsorganisaties. Maar ook over andere organisaties met een taak op jeugdgebied.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat is het belang van een uitspraak van de Nationale ombudsman?

Effect van het oordeel van de Nationale ombudsman

Maar de Nationale ombudsman is geen rechter. Onze uitspraken zijn niet bindend, wat wil zeggen dat niemand zich eraan hoeft te houden. Een overheidsinstantie bepaalt zélf welke gevolgen het oordeel van de Nationale ombudsman heeft.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaleombudsman.nl

Wie was de eerste ombudsman?

Het begin. Geïnspireerd door het fenomeen ombudsman in de Scandinavische landen kwam VARA-programmamaker Tom Pauka op het idee een televisieprogramma te maken waarin kijkers vragen konden stellen en onderwerpen konden aandragen die vervolgens in het programma behandeld werden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.wikipedia.org

Wat gebeurt er als je niet op een klacht reageert?

Proactieve klachtenafhandeling

Zoals al eerder gezegd, zullen niet alle klanten rechtstreeks bij je komen klagen. Klanten kunnen online feedback geven op diverse platforms, zoals fora, vergelijkingssites en social media. Als er niets met deze klachten gebeurt, kunnen ze een eigen leven gaan leiden en zelfs viraal gaan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op superoffice.nl

Hoe begin je een klachtenbrief?

Geef kort, maar precies aan waar de brief over gaat. Omschrijf uw klacht of uw mening over het conflict. Maak duidelijk wat u eist van de ander en binnen hoeveel tijd. Voeg bewijzen toe als u die heeft.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Waar moet een klacht aan voldoen?

Schrijven van een klachtenbrief
  • Geef in de eerste paar zinnen aan waar je klacht over gaat. ...
  • Blijf zakelijk en concreet. ...
  • Vraag om een schriftelijke reactie binnen een redelijke termijn van maximaal zes weken. ...
  • Vergeet niet de datum en je adres, telefoonnummer (s) en e-mailadres te melden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op afm.nl

Populaire vragen

Volgende artikel  
Wie is de eigenaar van Nivea?