Het verbod op détournement de pouvoir, gedeeltelijk Frans voor 'machtsverdraaiing' of (meer gebruikelijk in Vlaanderen) 'afwending van bevoegdheid' of 'machtsafwending', is een verbod voor bestuursorganen om bestuursbevoegdheden te gebruiken voor een ander doel dan waarvoor ze gegeven zijn.
Verbod op détournement de procedure. Het bevoegd gezag mag geen besluit nemen met een procedure die niet voor dit besluit bestemd is. Het mag ook geen besluit nemen met gebruik van een procedure, die niet past bij het besluit.
Het niet tijdig nemen van een besluit wordt met een besluit gelijkgesteld. Dit betekent dat bezwaar en beroep ook mogelijk zijn indien een ambtshalve door het bestuur te nemen beslissing niet tijdig wordt genomen; 2. besluiten op aanvraag.
3:3 Awb). Vertrouwensbeginsel. Ook wel beginsel van de opgewekte verwachting. Wie op goede gronden – bijvoorbeeld na een duidelijke toezegging – erop mag vertrouwen dat de overheid een besluit neemt, heeft daar ook recht op.
De Awb kent daartoe een viertal varianten, namelijk bepalingen van dwingend, regelend, aanvullend en facultatief recht. Van dwingend recht mag door de lagere wetgever niet afgeweken worden. Hoewel de bijzondere wetgever in formele zin dit wel mag, wordt die geacht dit niet te doen.
Op grond van artikel 1:2, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht kunnen alleen belanghebbenden bezwaar maken tegen een besluit. Een belanghebbende is iemand die direct belang heeft bij de beslissing, bijvoorbeeld de gebruiker (de rechtspersoon).
Na de intrekking of wijziging mag het bestuursorgaan, zolang de procedure aanhangig blijft, geen besluit nemen waarvan de inhoud of strekking overeenstemt met het oorspronkelijke besluit, tenzij gewijzigde feiten of omstandigheden dit rechtvaardigen en het bestuursorgaan daartoe ook anders bevoegd zou zijn geweest.
Als u een aanvraag of bezwaar hebt ingediend en de gemeente beslist niet op tijd, kunt u de gemeente in gebreke stellen. Dit betekent dat u de gemeente vraagt binnen 2 weken alsnog te beslissen.
Bezwaar maken tegen last onder dwangsom
De aangeschreven persoon of het aangeschreven bedrijf kan bezwaar maken tegen het besluit en voorlopige voorziening verzoeken bij de bestuursrechter. Een advocaat bestuursrecht die op korte termijn actie kan nemen tegen het dwangsombesluit.
Blijkt een dwangsom niet voldoende afschrikwekkend, begin dan eerst met een mededeling dat er dwangsommen zijn verbeurd. Doe daarbij een constructief voorstel. Leidt dit tot niets, begin dan met het incasseren van de 'verbeurde bedragen'. Dit kan je overdragen aan een gerechtsdeurwaarder.
Wij mogen niet willekeurig handelen.Wij moeten de belangen van alle partijen tegen elkaar afwegen en daarna een standpunt innemen. Ondanks dat er een herinneringsbrief en een aanmaningsbrief zijn gestuurd, doet een belastingplichtige geen aangifte.
Het evenredigheidsbeginsel houdt in dat de nadelige gevolgen van een besluit niet onevenredig mogen zijn in verhouding met het beoogde doel van dat besluit (gecodificeerd in art. 3:4 lid 2 Algemene wet bestuursrecht (”Awb”)).
333 (wetsvoorstel 23 700) Onder bestuursdwang wordt verstaan: het door feitelijk handelen door of vanwege een bestuursorgaan optreden tegen hetgeen in strijd met bij of krachtens enig wettelijk voorschrift gestelde verplichtingen is of wordt gedaan, gehouden of nagelaten.
Het 'fair play'-beginsel heeft betrekking op de manier waarop bestuursorganen in brede zin moeten handelen. Dat varieert van het (op de juiste manier) in behandeling nemen van verzoeken, tot het voorkomen van een niet-redelijke verdeling van de bewijslast bij bezwaarprocedures.
Er zijn goede redenen om het belang van fair play niet te onderschatten. Ten eerste maakt fair play de mens achter de sporter beter. Sport leert je waarden als respect, inzet, omgaan met winst en verlies. Ten tweede maakt het de sporter beter.
Regels bieden ook bescherming tegen onverantwoord gedrag.Je houden aan de regels voorkomt blessures en die vormen een van de grootste bedreigingen van het plezier in sport. Dus is er alle reden voor iedere sporter of sportliefhebber om aandacht te besteden aan Fair Play.
Na de intrekking of wijziging mag het bestuursorgaan, zolang de procedure aanhangig blijft, geen besluit nemen waarvan de inhoud of strekking overeenstemt met het oorspronkelijke besluit, tenzij gewijzigde feiten of omstandigheden dit rechtvaardigen en het bestuursorgaan daartoe ook anders bevoegd zou zijn geweest.
Het kenmerkende verschil tussen delegatie en mandaat is dat een bestuursorgaan na delegatie niet meer de verantwoordelijkheid draagt voor de uitoefening van de bevoegdheid, terwijl die verantwoordelijkheid na mandaat blijft bestaan.
Het verlenen van een mandaat houdt in dat een bestuursorgaan (de mandaatgever) een ander (de gemandateerde) machtigt om een bevoegdheid uit te oefenen in naam van (en onder verantwoordelijkheid van) het bestuursorgaan.
Het bestuursorgaan hoeft de bevoegdheden niet zelf uit te oefenen, maar kan deze overdragen (delegatie) of mandateren. Het voorkomen van overbelasting van het bestuursorgaan of het versnellen van besluitvormingsprocedures kunnen redenen zijn bevoegdheden te delegeren of mandateren.
Wij moeten onze beslissingen goed motiveren. Bijvoorbeeld bij het opleggen van een correctie of bij het afhandelen van bezwaarschriften moet voldoende duidelijk zijn op basis waarvan en waarom we een bepaalde beslissing nemen.
Evenredigheidstoets en beleidsregels
Als de beleidsregel zelf niet onrechtmatig is, dan toetst de bestuursrechter of het besluit voor een of meer belanghebbenden gevolgen heeft die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen (artikel 4:84 Awb).
In een standaard syndicuscontract wordt bepaald dat de duur van het mandaat niet langer kan zijn dan drie jaar. De algemene vergadering kan na die periode beslissen om het mandaat al dan niet te verlengen.
Een voorbeeld hiervan is de handtekeningsbevoegdheid die kan worden verstrekt door middel van een ondertekeningsmandaat. Een ander voorbeeld is de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties die een VN-macht met een afgeleid mandaat, bestaande uit een aantal taken en bevoegdheden, naar een conflictgebied kan sturen.