Met een G3-installatie krijgt u als eigenaar een korting op de wegenbelasting voor LPG. G3 staat voor de 3e generatie autogassystemen. Een G3-installatie is een gecertificeerde gasinstallatie die in aanmerking komt voor de G3-regeling vanwege het groenere karakter.
G3 in LPG-G3 staat voor de derde generatie autogas inbouw installaties die voldoen aan bepaalde wettelijke eisen. Het verschil met de gewone LPG zit dus niet in het autogas, maar uitsluitend in de uitstoot van de LPG-installatie.
Voordelen van een G3 systeem
Dat heeft te maken met het extra gewicht dat de LPG-tank in de schaal legt. Voor de moderne schone en zuinige G3-installaties komt de fiscus de automobilist echter tegemoet: wie kiest voor een dergelijk systeem krijgt van de overheid een zogenaamde G3-premie van gemiddeld € 440,- per jaar.
LPG-inbouw van een traditioneel simpel LPG-systeem kost u gemiddeld ongeveer: € 1200,- LPG-inbouw van een G3 systeem voor een 4 cil. motor kost gemiddeld ongeveer: € 1650,- LPG-inbouw van een G3 systeem voor een 6 cil.
De huidige G3 systemen starten koud op benzine en rijden dan het eerste stukje op benzine tot de motor de gewenste temperatuur heeft bereikt voor het overschakelen naar LPG en als men het gassysteem leeg rijdt schakelt het systeem automatisch terug naar benzine als men dan een paar kilometer naar de pomp rijdt zou ...
De accijns op brandstof is geen percentage maar een vast bedrag per eenheid. De productiekosten van LPG zijn per liter overigens hoger dan die van benzine. De lagere accijns wordt gecompenseerd met een hogere motorrijtuigenbelasting voor auto's op LPG.
De G3-regeling geeft een korting van 317 Euro per jaar op de normale houderschapsbelasting voor auto's op autogas. In de praktijk betekent dit dat de extra autogas-toeslag op de houderschapsbelasting voor een groot deel - en soms helemaal - wegvalt.
Lpg is meer belastend voor de motor dan diesel en benzine. Dat komt omdat lpg in gasvorm de motor wordt ingebracht. Diesel en benzine worden in vloeibare vorm in de motor gebracht waardoor deze brandstoffen de motor smeren en koelen. De brandstof lpg doet dit niet waardoor de motor die op lpg rijd heter zal worden.
Bijtelling nadelig voor lpg
Dat autogas minder populair is in de zakelijke markt, komt door de bijtellingsregels. Dat wil zeggen het percentage van de catalogusprijs van de auto dat je bij je brutoloon op moet tellen voor het privégebruik van je auto. Het huidige systeem werkt sterk in het nadeel van lpg.
Ondanks een accijnsverhoging afgelopen jaren is het nog steeds interessant om LPG te tanken. De literprijs ligt rond de 0,85 euro per liter. In vergelijking met diesel en vooral benzine is dat een fors verschil. In België (0,51 euro) en Duitsland (0,59 euro) is het prijsverschil overigens nog een stuk groter.
Een Volvo 850 of V70 heeft inderdaad een betrouwbare en duurzame LPG status. Deels heeft dat te maken met het redelijk forse motortype maar ook vaak de wijze waarop de auto bereden wordt. In veel gevallen worden deze type Volvo's met LPG rustig of gezapig bereden.
Feit | Ja rijden op autogas (LPG) heeft ook nadelen. De investeringskosten voor de inbouw van een LPG-systeem, de stijging van de motorrijtuigenbelasting en het iets hogere brandstofverbruik worden vaak genoemd als nadelen.
Een lpg tank mag op het moment van inbouw niet ouder dan 10 jaar zijn.
LPG-tankinhoud en geschatte afstand: De LPG-tank heeft een inhoud van 40 liter. Bij een gemiddeld verbruik van 16.1 km per liter komt het bereik uit op ongeveer 645 km per volle tank. Als de LPG-tank leeg is, neemt de reservetank op benzine (eveneens zuinig) het weer over.
De overheid heeft de hogere motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas grotendeels ongedaan gemaakt door een jaarlijkse korting van 317 Euro op de houderschapsbelasting. Daardoor bedraagt de motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas (ongeveer) hetzelfde als die van het zelfde model op benzine.
Met een G3-installatie krijgt u als eigenaar een korting op de wegenbelasting voor LPG. G3 staat voor de 3e generatie autogassystemen. Een G3-installatie is een gecertificeerde gasinstallatie die in aanmerking komt voor de G3-regeling vanwege het groenere karakter.
Bij een moderne dieselmotor met common rail wordt de brandstof via een hoge druk rechtstreeks in de verbrandingskamer geïnjecteerd. Met het Dual Fast systeem kan elke dieselmotor met 12 Volt common rail injectie worden omgebouwd naar LPG.
Dit Liquefied Petroleum Gas (lpg) stuit echter op de trend naar elektrische transitie. De brandstof zal nog wel een tijd worden ingezet voor auto's. Het is een milieuvriendelijke brandstof, die een hogere verbrandingstemperatuur heeft dan benzine. Er zitten ook weinig toevoegingen in zodat het schoon verbrandt.
Zoals gezegd is het verbruik van LPG 15% hoger ligt dan bij benzine. De actieradius dus ook 15% kleiner bij dezelfde hoeveelheid brandstof. Belangrijk daarbij is dat een gastank maar voor 80% gevuld wordt.
Het gebruik van LPG is milieuvriendelijk door de lagere CO2 uitstoot. Het brandstofgebruik ligt tussen de 10 tot 20% hoger dan bij benzine maar de brandstofkosten zijn lager. In vergelijking tot benzine en diesel is LPG erg goedkoop.
Omschakelen naar een gastank kan de moeite lonen, want gas is veel goedkoper dan benzine. Met aardgas besparen automobilisten ongeveer de helft; LPG is daarentegen ongeveer 35 procent duurder dan aardgas.
Een gastank heeft als vervelende eigenschap dat als de temperatuur toeneemt, op een gegeven moment de gastank gaat afblazen. En dan krijg je een prachtige steekvlam van brandend LPG. Uitsluitend in garages waar een afdoende blussysteem aanwezig is (bijvoorbeeld met blusgas), zijn auto's met LPG toegestaan.