Euro 7 betekent bijvoorbeeld dat er een verwarmde katalysator nodig is. Een katalysator bestaat uit verschillende onderdelen die ieder een deel van de uitlaatgasreiniging moeten verzekeren.
Het gaat om verplichte voorschriften die de toleranties bepalen voor de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen (CO, PM10- en PM2,5-deeltjes, NOx enzovoort). De norm bepaalt ook met welke technologie tegen verontreiniging auto's uitgerust moeten zijn.
Vanaf 1 september 2027 zijn enkel dieselvoertuigen met euro 6d nog toegelaten. Binnen een lage-emissiezone worden dus stap voor stap vooral dieselwagens geweerd. De minder strenge toegangsvoorwaarden voor benzinevoertuigen moeten mensen overtuigen om vaker te kiezen voor een benzinevoertuig.
Hoe hoger de emissieklasse, hoe minder schadelijke stoffen als fijnstof, koolstofmonoxide en stikstofoxiden het voertuig uitstoot. Deze schaal loopt momenteel van emissieklasse 0 (minst schoon) tot aan emissieklasse 6 (het schoonst).
Sinds september 2019 is Euro 6d-Temp de norm, wat een soort tussenstation is naar de “volwaardige” Euronorm 6d . Die wordt op 1 januari 2021 van kracht.
Euro 6 is een regelgeving van de Europese Unie waarmee een emissiestandaard voor voertuigen is vastgesteld. Hiermee moeten dieselauto's net zo schoon worden als hun op benzine aangedreven varianten door middel van een lagere uitstoot van roetdeeltjes en stikstofoxiden.
Vanaf 2025 volgen nieuwe verstrengingen. Wagens op benzine of LPG moeten dan minstens voldoen aan Euronorm 3. Voor dieselvoertuigen geldt vanaf dan Euronorm 6 (6a, 6b, 6c of 6d-temp). Vanaf september 2027 moeten diesels voldoen aan Euronorm 6d.
Personenauto's met een dieselmotor mogen alleen de milieuzone in als ze emissieklasse 4 of hoger hebben. Personenauto's met een dieselmotor en een emissieklasse 3 of lager hebben geen toegang meer. Auto's die niet op diesel rijden zijn gewoon welkom in de milieuzone.
A label is het meest zuinig en energielabel g heeft de meeste uitstoot in gram per kilometer en is dus het minst zuinig.
Momenteel moet elke nieuwe wagen die in Europa verkocht wordt, voldoen aan de Euro 5-norm; vanaf september 2015 is dit de Euro 6-norm. Onder invloed van deze normen werden auto's de voorbije jaren steeds schoner.
Laag verbruik
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Het dieselvoertuigen verbod in Frankfurt is ingevoerd op 1 Februari 2019. Voertuigen met een dieselmotor met de emissienorm Euro 1 t/m Euro 4, en benzinevoertuigen met de euronorm 1 en 2 hebben een rijverbod binnen de zone. Het dieselverbod zal gelden over de gehele milieuzone van Frankfurt.
Alle lagere categorieën zijn verboden (behalve met een dagpas). Vanaf 2025 zal de verplichte toelating worden uitgebreid naar euro 5-voertuigen en het verbod naar euro 4-wagens.
Euro 6d wordt dus de volgende benaming van de nieuwste norm en volgt op de 6d-Temp norm, die op zijn beurt volgde op 6c en later 6d. De Euro 6d standaard werd in januari 2020 verplicht voor nieuw gehomologeerde dieselvoertuigen en vanaf januari 2021 moet elke nieuw ingeschreven diesel aan de Euro norm 6 voldoen.
Wat is Euro 6? Euro 6 is de Europese milieunorm die in september 2015 van kracht is gegaan. Deze norm is bedoeld om de emissie van bepaalde vervuilende uitlaatgassen van wegvoertuigen terug te dringen. Met andere woorden, deze norm dwingt fabrikanten om schonere auto's en vrachtwagens te bouwen.
1. Hyundai Ioniq Elektro (110 punten). Op de eerste plek staat de elektrische Ioniq van Hyundai. De e-auto heeft een stroomverbruik van 14,7 kilowattuur per 100 kilometer en dus een CO2-balans van slechts 85 gram per kilometer, wat 55 punten oplevert.
Ferrari 612 Scaglietti: 475 g/km. Bentley Arnage/Azure/Brooklands: 465 g/km. Dodge Viper SRT-10: 463 g/km. Ferrari F430 (Coupe & Spider): 420 g/km.
De energieklasse geeft de zuinigheid van de auto aan in vergelijking met een standaard en vergelijkbaar model. Daarom wordt het energielabel auto ook wel het zuinigheidslabel voor de auto genoemd. Hierbij kun je ervan uitgaan dat energielabel C voor een auto, samen met energielabel D, ongeveer het gemiddelde inhoudt.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Hoeveel kilometer een auto kan rijden is ook afhankelijk van het soort brandstof. Zo is de levensduur van een dieselmotor ongeveer 400.000 kilometer. De levensduur van een benzinemotor komt neer op ongeveer 300.000 kilometer.
Rijdt u een milieuzone in waar u niet in mag met uw voertuig, dan volgt er een boete. Voor personen- en bestelauto's en autobussen is deze boete €100,-. Daar komen nog administratiekosten bij. Vrachtauto's betalen €250,-.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten.
Aangezien de gezondheidscrisis het verkeer – en dus het aantal afgelegde kilometers – heeft doen afnemen, was de uitstoot in 2020 in werkelijkheid echter nog veel beperkter. Vanaf 1 januari 2022 zullen dieselauto's, -bussen en -bestelwagens met EURO 4-norm in Brussel worden verboden.
Zo kunnen in Brussel, Antwerpen en Gent wagens die normaal gezien verboden zijn tot maximaal acht keer per jaar de stad in als de bestuurders een dagpas kopen van € 35. In Antwerpen en Gent kunnen vanaf 1 januari 2020 ook geen dieselwagens met norm Euro 4 de stad meer in, tenzij ze een bijdrage betalen.