Ratelend/Tikkend geluid schadelijk? Te lang doorrijden met een ratelend of tikkend geluid door toedoen van de klepstoters hoeft in eerste instantie niet schadelijk te zijn, mits de olie op peil is. Echter is het niet altijd zeker of het geluid van de klepstoters afkomstig is.
Gelukkig is er een goedkopere, snelle en gemakkelijke oplossing. Voeg 1 flesje TORALIN Tikkende Kleppen Stop toe bij elke olieverversing en de kleppen zijn weer als nieuw.
Een tikkend of ratelend geluid kan hoorbaar zijn tijdens het optrekken van de auto. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zo kan de uitlaat of de hitteplaat loszitten. Ook kan het zijn dat de motor is drooggelopen of dat de distributieketting versleten is.
Dat tikken is gewoon metaal, hoofdzakelijk van de uitlaat, dat terug aan't afkoelen en aan't krimpen is. Dit maakt dan dat tikkend geluid. Elke auto waar goed mee doorgereden is (of lang mee gereden is) doet dit.
U hoort een tikkend of ratelend geluid vanonder de motorkap. Wanneer de ketting slijt, gaat de spanning eraf. Daardoor ontstaan er trillingen op de ketting tijdens het draaien. Dit kunt u vaak horen als een tikken of ratelen van de motor.
Schakelen maakt geluid
Niet elk geluid komt uit de versnellingsbak en heeft te maken met kapotte onderdelen van de versnellingsbak. Slijtage van lagers kan ook veel geluid veroorzaken. Als een wiellager versleten is dan maakt deze geluid. Denk aan een zingend, brommend, loeiend of fluitend geluid.
Meestal kondigt een versleten koppeling zich aan door dat deze begint te slippen. Je laat het koppelingspedaal opkomen maar de auto komt slechts traag in beweging. Ook bij het rijden kun je het merken. Bij plotseling gasgeven hoor je het toerental wel oplopen maar de auto versnelt niet of maar langzaam.
Als je de klep zelf schoonmaakt, zal je dat weinig geld kosten. Maar komt het zover dat je de klep moet laten vervangen dan kan dat tussen de 1200 en 1500 euro kosten afhankelijk van het model en type auto.
Kosten voor een hydraulische klepstoter
Een nieuwe hydraulische klepstoter van een merkfabrikant zoals FEBI BILSTEIN kost zelfs voor een dure auto zoals Mercedes-Benz slechts 10 euro. Ook bij een grote motor met zes of acht cilinders heeft u minder dan honderd euro aan kosten voor alle vervangingsonderdelen.
Een hydraulische klepstoter regelt de klepspeling met behulp van hydraulica. Bij een draaiende motor wordt de klepspeling voortdurend op nul gehouden door middel van de door de motor geleverde oliedruk.
Open de motorkap en verwijder de plus pool van je accu. Demonteer de kleppendeksel, het kan zijn dat je eerst het 1 en ander moet verwijderen om bij je kleppendeksel te kunnen komen. Heb je een een nokkenas die direct je Hydraulische klepstoters bedienen dan zal je de nokkenas moeten verwijderen.
Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
Kenmerken van een kapotte drukgroep
Wanneer de drukgroep slijtage vertoont, kun je andere, vreemde geluiden horen tijden het rijden en vooral tijdens het ontkoppelen. Een voorbeeld hiervan is een gierend geluid. Dit kan komen doordat de vingers versleten of afgebroken zijn, of doordat het de diafragmaveer gebroken is.
Een versleten druklager maakt juist geluid als de auto in de vrij staat met draaiende motor. Als je de koppeling in trapt is het geluid meestal weg, omdat je het lager in elkaar perst tegen de drukgroep aan. Hierdoor wordt enige speling tijdelijk verholpen. Je kan lang doorrijden met een versleten druklager.
Is uw versnellingsbak kapot? Rijd er niet mee door en laat uw auto zo snel mogelijk controleren! Doorrijden met een kapotte versnellingsbak kan namelijk veel schade aanrichten aan uw auto en reparatie moeilijker en duurder maken.
Kosten versnellingsbak auto vervangen
Een geheel nieuwe versnellingsbak is namelijk prijzig. Reken op zo'n 2.500 euro.
Als u ontkoppelt, belast u de drukgroep, de lagers van de drukgroep, de drukvingers van de koppeling. Wanneer deze slijtage vertonen kan uw auto een ander geluid geven – bijvoorbeeld een gierend geluid – bij het ontkoppelen.
Voor reparatie kun je terecht bij de dealer of bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in revisie van versnellingsbakken. Bij een ernstig versleten versnellingsbak je ook denken aan vervanging door een tweedehands versnellingsbak. Revisie van een versnellingsbak, inclusief montage, kost al gauw zo'n € 2.500.
Aangezien de motor al bijna in de toerenbegrenzer zit voor het overschakelen, schiet het blok direct naar toerentallen die de motor niet zonder schade kan verwerken. Onder autoliefhebbers heet zo'n motorschade veroorzakende schakelfout een 'money shift'.
Versnellingsbak reviseren
Het grote voordeel van een versnellingsbak-revisie is de prijs: afhankelijk van uw type auto bent u doorgaans niet meer dan 1200 euro kwijt inclusief demontage, arbeidsloon, BTW, onderdelen en andere kosten. Behalve de kostenbesparing zijn er nog andere voordelen.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.