Rode kentekenplaten met witte letters en cijfers, zijn tijdelijke kentekenplaten, de zogenoemde "Transit Temporaire". Dit zijn auto's die in Frankrijk geregistreerd staan, maar vrijgesteld zijn van belasting omdat deze auto's voor de export bestemd zijn.
België kent sinds 2010 de zogeheten Europese kentekenplaat. Het is een witte achtergrond met rode letters. De combinatie bestaat uit letters, cijfers en streepjes.
CD-kentekenplaat
Kentekens met de lettercombinatie 'CD' zijn voorbehouden aan buitenlandse diplomaten en leden van internationale organisaties. CD staat in dit geval ook voor 'Corps Diplomatique'.
De Transit-kentekenplaat of tijdelijke kentekenplaat voor korte duur. Deze kentekenplaat bevat witte tekens op een rode achtergrond en is voorbehouden aan personen/vennootschappen die in het buitenland verblijven of er hun hoofdverblijfplaats hebben en tijdelijk in België verblijven.
De Nederlandse kentekenplaat is geel met een zwart kader. Het heeft ook een blauw vlak voor het EU-symbool en het NL-teken. Iedere plaat heeft een unieke code en echtheidskenmerken.
Wat zijn de afwijkingen in Duitse kentekens? Rode letters: Een plaat met rode letters en cijfers kan twee dingen betekenen. Het zijn handelaarsplaten of het zijn platen voor youngtimer. Als er 05 of 06 na de district lettercode staat, dan zijn het handelaarsplaten.
Kentekenplaten die xenofobe, racistische of beledigende combinaties bevatten, zijn verboden. De DIV beperkt ook het aantal gebruikte karakters bij 'bijzondere' kentekenplaten, zoals voor diplomaten (CD), taxi's (TX) of commerciële platen (Z en ZZ).
Kentekens met een rode achtergrond en witte tekens zijn transitplaten of tijdelijke nummerplaten voor korte duur. Ze beginnen met X voor exportvoertuigen en W voor personen die tijdelijk verblijven in België.
Handelaars in auto's hebben een plaat met groene letters die start met 'Z' of 'V'. 'Y' is voor testwagens van constructeurs. Landbouwvoertuigen hebben dan weer een rode plaat met witte tekens en vooraan de letter 'G'. Leuk om weten: onze koning heeft de nummerplaat '1'.
De kentekens van de koning zijn in tegenstelling tot het normale volk persoonsgebonden. Koopt koning Willem-Alexander een nieuwe auto, dan neemt hij zijn kentekenplaat gewoon mee. De letters AA hebben overigens geen speciale betekenis.
Een voertuig dat groter of zwaarder is dan de wet toestaat geven wij na goedkeuring een zogenaamd ZZ-kenteken. U mag alleen de weg op met het voertuig als u ook een ontheffing heeft voor exceptioneel transport.
Nu bent u vast benieuwd welke voertuigen zijn uitgerust met zwarte kentekens. Zwartkleurige kentekenplaten vallen onder de speciale kentekens: ze hebben een militaire achtergrond. Deze nummerborden worden gebruikt voor privévoertuigen van Nederlandse en Duitse militairen die werkzaam zijn onder BFG-NATO-verband.
BN/GN kentekenplaat
Buitenlands personeel van ambassades, consulaten en internationale organisaties die niet beschikken over een diplomatieke status, rijden in Nederland met een kenteken dat bestaat uit de lettercombinatie 'BN' of 'GN', gevolgd door vier cijfers. De combinatie heeft officieel geen betekenis.
Even in het kort: waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Geel is, samen met wit, de kleur die het best zichtbaar is op auto's. Maar witte kentekenplaten reflecteren te sterk, wat voor onveilige situaties kan zorgen. Daarom koos Nederland voor de gele kentekenplaat met zwarte letters.
Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Vanwege de veiligheid: gele kentekenplaten met zwarte tekens zijn 's nachts beter leesbaar dan de donkerblauwe met witte tekens die vroeger gangbaar waren. De eerste gele platen konden in 1975 op vrijwillige basis worden aangevraagd.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Ja, u mag gerust een paar voertuigen op uw naam registreren of verzekeren. Er geldt in principe geen limiet, maar als het er veel worden, kan er bij autoriteiten een belletje gaan rinkelen en worden onderzocht of hier geen sprake is van malafide handel of identiteitsfraude.
Alle cijfers hebben een specifieke betekenis. Cijfers van 1 tot en met 7 worden voor iedereen gebruikt. De 8 wil zeggen dat het om een Europese nummerplaat gaat en als er een 9 voor staat, gaat het om een gepersonaliseerd kenteken. Taxi's beschikken over een plaat die met T-X …
Als alle toegestane combinaties met een "2" zijn opgebruikt, gaan we verder naar de "3" enzovoort. De laatste nummerplaat volgens het huidige systeem zal "7-ZZZ-999" zijn. Het cijfer "8" is gereserveerd voor internationale nummerplaten, "9" werd gebruikt voor gepersonaliseerde nummerplaten.
Vandaag is de eerste Belgische autonummerplaat geperst die begint met het cijfer 2. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) was daarvoor afgezakt naar Sint-Agatha-Berchem bij Brussel. Daar worden onder andere de officiële Belgische nummerplaten geperst.
De commerciële plaat (ook wel proefrittenplaat, handelaarsplaat of beroepsplaat genoemd) is bedoeld voor professionals in de automobielsector. De commerciële plaat heeft een mosgroene kleur op een retroreflecterende witte achtergrond. De kentekenplaat bestaat uit 3 letters gevolgd door 3 cijfers.
De donkerblauwe kentekenplaat is bestemd voor historische voertuigen (auto's, bedrijfsauto's en motoren) met een 'datum eerste toelating' (datum waarop het voertuig in gebruik genomen is) van vóór 1 januari 1978 en waarvan het kenteken bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.
Wie mag met rode diesel rijden in de praktijk? Dat zijn de volgende voertuigen en machines: Voertuigen die buiten de openbare weg worden gebruikt en/of waar geen vergunning voor is verleend voor het gebruik op de openbare weg. Denk hierbij aan heftrucks die in magazijnen gebruikt worden.
Soms staat op de kentekenplaat een cijfer (bijvoorbeeld 1 of 2) boven het eerste streepje op de plaat. Dit heet een duplicaatcode (ophoogcode). Dit cijfer geeft aan hoe vaak er kentekenplaten voor het voertuig zijn afgegeven. Op de eerste afgegeven kentekenplaat staat niets boven het liggende streepje.
De Tauernautobahn verbindt trouwens het noorden en het zuiden van Oostenrijk. De snelweg A10 loopt van Salzburg via de Alpen naar Villach. De Tauerntunnel vormt samen met de Karawanentunnel een toegang tot het zuidelijkere Slovenië en Kroatië. Wie naar Italië rijdt, moet tevens over de A10 Tauern.
Aanhangwagens die meer dan 750 kilogram wegen (en met dit gewicht wordt de Maximum Toegelaten Massa bedoeld), moeten ingeschreven worden en krijgen een eigen nummerplaat. De kentekenplaten beginnen met een Q. Je hebt voor deze aanhangwagens ook een verzekering nodig en je moet ermee langs de keuring.