Deze gele zwaailichten mogen alleen gebruikt worden om weggebruikers op een bijzondere of gevaarlijke situatie te wijzen. Denk hierbij aan het wegtakelen van een auto met pech. Gele zwaailichten worden ook door strooiwagens en vrachtwagens met een uitzonderlijk grote lading gebruikt.
Als een ambulance geen spoedrit heeft, en dus zonder sirene en zwaailicht rijdt, dan moet de ambulancechauffeur zich in principe aan de normale verkeersregels houden. In sommige gevallen mag een ambulance hier vanaf wijken om goede patiëntenzorg te kunnen leveren.
Met zwaailicht en sirene is van ruime afstand al te horen dat we eraan komen wat als gevolg heeft dat de boeven wellicht al gevlogen zijn. Met alleen zwaailicht is vaak voor de weggebruikers wel te zien dat er iets aan de hand is en kunnen we betrekkelijk onopvallend daar komen waar we moeten zijn.
Het belangrijkste doel van een zwaailamp is om medeweggebruikers te attenderen op het naderende gevaar.
Politie, ambulance en brandweer mogen blauwe zwaailichten alleen gebruiken voor dringende taken.
De politie, brandweer, ambulance, marechaussee, het Rode Kruis, Rijkswaterstaat, ProRail en nu ook nog de veiligheidsregio. Ze rijden allemaal in voertuigen met blauwe zwaailichten en sirene.
Achter de achterruit brandt een bordje met de tekst "Stop politie".Bij een andere foto, inclusief de afbeelding van het nummerbord, staat: "Undercover, Hoefkade". Het is de vraag of het bij de afgebeelde auto's echt om burgerauto's van de politie gaat; daar zegt de politie niets over.
2 Door motorvoertuigen ten dienste van de politie en van de brandweer alsmede door motorvoertuigen , bedoeld in artikel 1, tweede lid, onderdelen b en d tot en met o, mogen een blauw zwaailicht of blauw knipperlicht en een tweetonige hoorn worden gevoerd.
In alle andere gevallen gedraagt de ambulance zich als een normaal voertuig. Dat is wel zo veilig. Het rijden met zwaailicht en sirene is namelijk risicovol voor ambulancemedewerkers en andere weggebruikers.
De oude tweetonige sirenes van politie en brandweer en de drietonige sirene van ambulances hebben aan effectiviteit verloren. Dat komt doordat auto's steeds beter geïsoleerd zijn. Deze twee soorten sirenes zijn afgeschaft. De nieuwe, huidige sirene is alle hulpdiensten hetzelfde.
Politieagenten hoeven zich bij de uitoefening van hun vak niet aan alle verkeersregels te houden, maar die vrijstelling is niet ongelimiteerd en aan diverse regels gebonden. Zo mogen ze niet harder dan 40 kilometer per uur boven de toegestane maximumsnelheid.
Helaas, het gebruik van een oranje of gele zwaailamp door particulieren is eveneens verboden.
Geen sirenes
Dat zijn nog reguliere ambulances. Op termijn krijgen we nieuwe voertuigen zonder sirenes, met oranje in plaats van blauwe zwaailichten en met minder medische voorzieningen. Bovendien hoef je ook niet meer een hoogopgeleide ambulancevepleegkundige aan boord te hebben.”
Een voorrangsvoertuig moet u altijd voor laten gaan. Je herkent een voorrangsvoertuig aan de tweetonige hoorn en aan het blauwe zwaai-, flits-, knipperlicht. Denk aan politie, brandweer en ambulance.
Welk ambulancevervoer wordt niet vergoed door zorgverzekering? De basisverzekering vergoedt de kosten voor ambulancevervoer niet als je voor begeleiding of therapie naar een verpleeghuis of psychiatrische instelling moet worden gebracht.
Vanwege de toepasselijke gezondheidswetgeving. Een ambulance mag alleen worden gebruikt voor het vervoeren van patiënten. Vanwege de verplichte aanrijtijden en de grote kosten die het in stand houden van de ambulances met zich mee brengen mag een ambulance geen lijk vervoeren.
Als er een rijstrook vrij is, laat deze dan ook vrij. Houd genoeg afstand tot je voorganger, zo kan er altijd een ambulance tussen, mocht dit nodig zijn. Laat de vluchtstrook vrij. Houd je altijd aan de maximum snelheid en wijk pas uit als zich een veilige mogelijkheid voordoet.
"Dat is heel belangrijk voor de veiligheid van het personeel en voor de snelheid waarmee slachtoffers kunnen worden vervoerd", aldus De Block. Daarom komen er ambulances met verschillende basiskleuren: gele voor dringende hulpverlening en witte voor niet-dringend ziekenvervoer.
Bij de politie en de Koninklijke Marechaussee wordt het groene zwaailicht sinds 2004 gebruikt om personeel er op attent te maken dat er een sporenonderzoek plaatsvindt en dat men voorzichtig dient te zijn om geen sporen verloren te doen gaan. In België gebruikt men het groene zwaailicht om de CP-OPS aan te duiden.
Volgens de officiële regels is voorrang geven aan een politieauto met alleen zwaailichten aan, niet verplicht.
Bus en tram
Afspraken: Als de ambulance, de brandweer en de politie hun sirene en het blauwe zwaailicht aan hebben, moet je stoppen. Als een bus binnen de bebouwde kom weg wil rijden, heeft hij voorrang. De tram heeft altijd voorrang.
De auto met de meeste road presence van het land is het Snelle Interventie Voertuig van de politie. Dat is sinds 2018 de Audi A6 Avant.
Topsnelheid (km/h): > 200 km/u.