De mededeling 'bagage gelost' heeft geen betekenis volgens de dame achter de balie. Dat is maar een mededeling van Schiphol. In principe zorgt de bagage-afhandelaar van de vliegmaatschappij dat de bagage bij de rechtmatige eigenaar komt. Mocht daar iets mis gaan, dan stuurt de vliegmaatschappij de koffers later op.
Als uw bagage te laat aankomt, beschadigd is of vermist, kunt u soms een vergoeding krijgen. Bijvoorbeeld via uw reisverzekering. U kunt ook de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen. Bij vermiste, vertraagde of beschadigde bagage is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk tot een maximum van € 1.300.
Waarom staan er zoveel koffers op luchthavens? Op Schiphol en op vele andere luchthavens blijft de afgelopen maanden veel bagage achter. Dit zijn koffers van mensen die hun vlucht gemist hebben of van mensen die hun koffer niet hebben kunnen ophalen en al naar huis zijn.
Jaarlijks gaat het om 30 tot 40 miljoen stuks bagage en 1 op de 3.000 koffers wordt niet meer terug gevonden. De kans op het verliezen van een koffer is behoorlijk groot. Om deze reden reizen steeds meer passagiers alleen met handbagage.
Een passagier die op Schiphol aankomt, kan meestal 25 tot 40 minuten na aankomst van het vliegtuig zijn bagage van de aankomstband halen.
Welke bagage is verzekerd? Bijna alles, je kunt denken aan je koffer, camera, kleding, telefoon en portemonnee. Maar ook je reisdocumenten zoals je paspoort of je rijbewijs zijn verzekerd. Spullen die je aankoopt tijdens de reis zijn meestal ook meeverzekerd.
Normaal gesproken kunnen passagiers hun ingecheckte bagage 15 tot 45 minuten na aankomst verwachten, volgens Nick Gates, een directeur bij SITA, een luchtvaarttechnologiebedrijf. Hoe lang duurt het om op bagage te wachten?
Er kan een maximale vergoeding voor bagage gelden
De reisverzekering dekt maximaal € 1000 tot € 5000 bij diefstal van een koffer met inhoud. Als er meerdere koffers worden gestolen, verwacht je een vergoeding per koffer. Vaak is dat ook het geval, maar de verzekeraar kan ook een maximale vergoeding per polis aanhouden.
Handbagage – € 6,- per stuk (max. 55x35x25cm) Ruimbagage – € 9,- per stuk. Afwijkende bagage – € 12,- per stuk.
Je kunt sowieso vooraf via internet inchecken bij de meeste maatschappijen. Vaak kan dat vanaf 24 tot 30 uur vooraf. Blijven de koffers over. Als je met Corendon of Transavia vliegt dan kun je je koffers vooruit sturen en die door PostNL in laten checken.
Bagage op Schiphol
Per jaar verwerkt Schiphol zo'n 53 miljoen stuks bagage. Per dag kan dat variëren van ongeveer 120.000 stuks op rustige dagen, tot 180.000 op extreem drukke dagen zoals aan het begin van een vakantie.
Bij een vertraagde of verloren koffer heeft u 21 dagen de tijd en bij een beschadigde koffer 7 dagen om de claim in te dienen. Dient u de claim later in dan mag de luchtvaartmaatschappij uw claim weigeren.
Was u op tijd op het vliegveld, maar miste u uw vlucht door de lange wachtrijen? Dan kunt u door een tijdelijke regeling van Schiphol schadevergoeding krijgen. Bijvoorbeeld voor de kosten van een nieuw ticket of hotelovernachting. U kunt de vergoeding aanvragen tot 30 september 2022.
Er bestaat namelijk een kofferslot met track and trace functie. Deze heet de Airbolt. Dit slot maak je vast aan je koffer en je kan via je telefoon zien waar de locatie is. Zo zie je of de koffer in het juiste vliegtuig wordt geladen, en als dit niet zo is waar de koffer dan is gebleven.
Nachtvluchten zijn alle vluchten die tussen 23.00 uur 's avonds en 07.00 uur 's ochtends plaatsvinden. Vliegtuigen die in deze nachtelijke uren opstijgen of landen op Schiphol kunnen de slaap van omwonenden verstoren en zorgen daarmee voor extra hinder.
Al aan het begin van je reis, bij de incheckbalie, scheiden de wegen van jou en je koffer. Terwijl jij na de controles nog wat laatste inkopen doet voor je vakantie, legt je koffer al een hele reis af! Door: Ali, bagagemedewerker.
Bij een overstap op een vliegveld in Nederland gaat uw bagage soms automatisch mee op uw volgende vlucht. Soms moet u uw bagage zelf ophalen en vervolgens inchecken op uw volgende vlucht.
Wanneer er sprake is van verlies arbeidsvermogen wordt er onder andere inkomen gemist die men zonder de schadetoebrengende gebeurtenis wel had zou hebben. De aansprakelijke partij of de verzekeraar dient, in principe, alle schade te vergoeden.
Om je voor diefstal buitenshuis te verzekeren, sluit je de dekking Kostbaarheden verlies en buitenshuisaf bij je inboedelverzekering. Dan is ook kostbare inboedel verzekerd die je onderweg bij je hebt. Bijvoorbeeld sieraden die je in je tas hebt zitten.
Met een reisverzekering ben je verzekerd voor materiële schade zoals je bagage, maar ook voor persoonlijke schade zoals ziekte en/of ongeval (letselschade) die je in je vakantie of tijdens je reis kan oplopen.
Een spuitbus deodorant mag mee in de handbagage tot maximaal 100 millimeter per verpakking. Totaal mag er 1 liter aan vloeistoffen mee. Houd er rekening mee dat de douane altijd het laatste woord heeft. In de ruimbagage is het ook toegestaan om deodorant mee te nemen.
Mueslirepen, chips, nootjes, fruit, snoep, koekjes; het mag allemaal mee in je handbagage. Je mag zelfs een 1-minute noodles meenemen zodat je met heet water in het vliegtuig lekker je eigen soepje kan maken. Eten dat echt sterk ruikt kan wel geweigerd worden.
Vloeistoffen zoals drank, tandpasta, cosmetische crèmes of gels mogen alleen met uw handbagage mee in een transparante plastic zak met een maximale inhoud van 1 liter. De verpakkingen mogen niet groter zijn dan 100 ml. Grotere verpakkingen moeten met de ingecheckte bagage in het laadruim mee.