Verstuur je waardevolle goederen? Met onze verzendoptie verhoogde aansprakelijkheid is de inhoud van je pakket verzekerd tot maximaal 5.000 euro bij beschadiging of vermissing.
Met Track & Trace kunt u uw aangetekende post of pakket tot de bestemming volgen met ons online internationale tracking systeem. Als u wilt weten waar het zich precies bevindt, vult u uw unieke barcode in. Met een paar muisklikken weet u dan of uw item onderweg is of de bestemming al heeft bereikt.
Kies bij het versturen naar Nederland uit PostNL, UPS & DHL. De goedkoopste verzendkosten naar Nederland zijn € 4.50. Nadat je een vervoerder hebt gekozen, vul je de adresgegevens van de ontvanger in Nederland in.
Verstuur je pakket verzekerd binnen Nederland of naar het buitenland. Het pakket wordt persoonlijk overhandigd aan de deur, nadat de ontvanger heeft getekend. De inhoud is verzekerd tot maximaal € 5.500 bij verlies of beschadiging. Dit is afhankelijk van de waarde van de goederen in het pakket.
Pakket versturen met verhoogde aansprakelijkheid | PostNL.
Als de advertentie expliciet vermeldt dat de koper het moet komen ophalen, en de koper vraagt achteraf of het toch opgestuurd kan worden, dan is dat op eigen risico van de koper. Als de advertentie niets vermeldt over versturen of ophalen, dan is het juridisch een grijs gebied.
Op basis van de Postwet 2009 en de Algemene Voorwaarden voor de universele Postdienst aanvaardt PostNL alleen – een wettelijk beperkte – aansprakelijkheid voor schade aan brieven of pakketten als die met de services 'Aangetekend' of 'Verzekerservice' zijn verzonden.
Voor een standaard pakket accepteert PostNL geen aansprakelijkheid indien er geen aanvullende service (aangetekend of verzekerservice) wordt verlangd. Vast staat dat het hier een standaard pakket betreft. Track en trace geldt voor verstuurde standaard pakketten die groter zijn dan brievenbusformaat.
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender. Ben jij de afzender?
Als je bij DHL het pakketje naar een thuisadres wilt versturen, betaal je hier extra voor. Ook daarmee blijft DHL in algemene zin goedkoper dan PostNL, maar het verschil is niet heel groot. Een tweede verschil is dat een groot pakket bij PostNL groter en zwaarder mag zijn dan bij DHL.
Scherpe tarieven
Al vanaf €3,95 verstuur je een pakket binnen Nederland. En vanaf €9 gaat je zending de grens over. Voor klimaatneutrale verzending betaal je niets extra's. Bekijk al onze extra services, bezorgduur en tarieven per land.
De 6 grootste pakket vervoerders van ons land zijn PostNL, DHL, DPD, GLS, UPS en TNT/FedEx. Gezamenlijk verwerkten en bezorgden zij in 2020 in totaal 778 miljoen pakketten, waarvan 524,5 miljoen pakketten voor Nederlandse adressen bestemd waren ð.
Op onze internationale track & trace-website vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de bestemming, track & trace-code en je postcode in, en je ziet direct wat de status is. Moet er inklaringskosten worden betaald? Dan bezorgen we je pakket rechtstreeks bij een PostNL-punt.
Hoe lang duurt inklaren? Het inklaren kan soms best lang duren, maar de douane mag een pakket maximaal 30 dagen vasthouden. Als er geen illegale items in je pakket zitten, krijg je het pakket dus in ieder geval binnen 30 dagen thuis.
Vanaf 1 juli 2021 gelden er nieuwe regels als je iets koopt uit een niet-EU land. Je betaalt dan áltijd inklaringskosten. Ook als de waarde lager is dan € 22. Meer hierover lees je op postnl.nl/btw.
Met het PostNL Standaard pakket worden uw pakketten op snelle en betrouwbare wijze verzonden binnen de Benelux. Daarnaast bieden we een aantal aanvullende verzendopties om aan al uw wensen te voldoen. Wilt u pakketten tot 2 kg naar Nederland versturen? Dan raden wij u PostNL Brievenbuspakje+ aan.
U kunt uw zendingen ook verzekeren. Dit kan per pakket of voor al uw zendingen. - Naar consumenten binnen de Benelux bent u met de optie Extra Zeker gedekt tot €500 per pakket. - Naar consumenten en zakelijke ontvangers binnen én buiten de Benelux kunt u per zending een verzekering afsluiten.
Naast prepaid-etiketten hebben we ook gewone adresetiketten, of ongefrankeerde etiketten. Deze verzendoptie is, zoals de naam al aangeeft, niet gestempeld en heeft dus geen waarde. U zult deze labels zelf moeten frankeren via een frankeermachine of met stempels.
Het antwoord is in feite heel eenvoudig: de winkelier is verantwoordelijk en is verplicht om jou de aankoopprijs terug te betalen. Ook als de fout bij het bezorgbedrijf ligt of je buren het pakketje achterhouden.
Uit de metingen blijkt dat: Ruim 95% van de consumentenpost op tijd bezorgd wordt en 98% van de zakelijke post op tijd bezorgd wordt. 99,8% wordt bezorgd op het juiste adres. 88% van onze klanten (zeer) tevreden is.
Om te beginnen: niet de ontvanger maar de verzender van een poststuk is degene die een overeenkomst heeft met de bezorgdienst. De verzender heeft het immers gefrankeerd, en de bezorgdienst de opdracht tot verzending gegeven. De bezorgdienst is vervolgens verantwoordelijk voor de afhandeling hiervan.
De hoofdregel is dat het risico voor de koper is 'van de aflevering af' (art. 7:10 BW). Dit betekent doorgaans dat de verkoper het risico draagt tot aan het moment van bezorging, ofwel het moment dat de koper de zaak feitelijk in zijn bezit krijgt.
Vanuit juridisch oogpunt ben jij verantwoordelijk voor aflevering van het product en die verplichting ben je niet nagekomen. Daarmee heeft de koper recht op de hele som terug, ook al kun je er niets aan doen dat post.nl het pakket niet heeft bezorgd bij de koper.
De commissie geeft aan dat de verantwoordelijkheid van de ondernemer voor het retour zenden ophoudt, wanneer hij het etiket ter beschikking stelt. De verantwoordelijkheid voor de administratieve afhandeling van de retourzending ligt daarom geheel bij de consument.