De 'A' staat voor het continent waar merk is opgericht: Azië. Ook Audi heeft een naam dat is afgeleid uit het Latijn. De oorspronkelijke oprichter van Audi, August Horch, startte namelijk eerst het bedrijf onder de naam Horch. Door onenigheid stapte Horch uit het bedrijf en begon het bedrijf dat wij nu kennen als Audi.
Het bedrijf uit Ingolstadt is sinds 1965 een onderdeel (99,95%) van Volkswagen AG, de overige 0,05% staan genoteerd aan de Deutsche Börse. De naam is afkomstig van de achternaam van de oprichter, August Horch, die in het Duits luisteren betekent en dat is weer in het Latijn vertaald als Audi.
Achter het vermogenscijfer vind je de vertrouwde aanduiding voor het motortype. TFSI staat voor benzine, TDI voor de diesel, g-tron voor de groengasmodellen en e-tron voor elektrische of plug-in-hybride aandrijving.
45 staat voor de vermogensrange van 169 tot 185 kW. De top van de range is de vermogensklasse van meer dan 400 kW. Deze wordt aangeduid met de cijfercombinatie 70. De cijfers worden weergegeven in combinatie met de motortechnologie – TFSI, TDI, g-tron of e-tron.
De vier ringen in het Audi-logo vertegenwoordigen vier automerken: Horch, DKW, Wanderer en Audi. In juni 1932 werden de vier tot één merk samengevoegd: Auto Union. Maar na de Tweede Wereldoorlog werd met splitsing van Duitsland ook Auto Union opgedeeld.
In 1928 werd Audi overgenomen door een bedrijf dat DKW heette. Deze firma maakte motorfietsen en auto's. Nog eens vier jaar later kwam er een samenwerking tussen DKW, Audi en de merken Horch en Wanderer. Samen vormden ze een nieuw bedrijf: Auto Union.
Voor de rest breiden beide merken hun elektrische aanbod de komende jaren sterk uit. Nu Volkswagen en Audi (als R&D-kartrekker van de Volkswagen Group) hebben aangekondigd geen nieuwe verbrandingsmotoren te ontwikkelen, is de kans groot dat dit beleid het voor het hele concern geldt.
De RS6 wordt geproduceerd door quattro GmbH, die ook verantwoordelijk is voor de Audi R8 en de andere RS-modellen van Audi. De benaming "RS" staat voor "Renn Sport", Audi's hoogste modellenlijn die nog boven de "S" ("Sport") modellen is gepositioneerd.
Het getal komt voor de aanduiding van het type van motor te staan. Zo gebruikt Audi het getal 30 om motoren met vermogens tussen de 110 pk en 130 pk aan te duiden. Het getal 45 staat voor motoren in de vermogensklasse 230 pk tot 250 pk.
TFSI betekent benzine en TDI betekent diesel, zoveel is duidelijk. Voorheen heette de plug-in hybride versie van de Audi A3 Sportback de 'e-tron'. De nieuwste plug-in hybride heet voluit 'A3 Sportback 40 TFSI e'.
De 40 TDI-modellen beschikken over een 204 pk sterke 2,0 liter viercilinder turbodiesel, een S Tronic-automaat met dubbele koppeling en voorwielaandrijving. De sedan accelereert er in 8,1 seconden mee naar 100 km/h (Avant: 8,3 seconden) en haalt een topsnelheid van 246 km/h (Avant: 241 km/h).
TFSI is een Engelse afkorting voor 'Turbo Fuel Stratified Injection'. Een motor met TFSI-techniek heeft een direct ingespoten injectie en beschikt tevens over een turbo. De 'T' in de naam staat voor 'turbo'. Een motor met FSI-techniek beschikt over een direct ingespoten inspuiting (link FSI) ontwikkeld door Bosch.
De geschiedenis van de Bayerische Motoren Werke, of te wel BMW. In 1913 door Karl Friedrich Rapp opgericht als fabriek voor vliegtuigmotoren. 1913 wordt daarentegen niet gehanteerd als “officiële start” van het bedrijf, in 1922 kwam BMW namelijk in handen van Bayerische Flugzeug Werke.
De Audi Q7 is met zijn 5,05 meter lengte de grootste SUV op de menukaart van Audi, een auto die de op een haar na 5 meter lange Q8 boven zich moet dulden binnen de Audi-hiërarchie. Die twee SUV's lijken straks puur wat formaat betreft een model boven zich te krijgen.
De D staat voor diesel, een B voor Brake Energy Regeneration (de mild hybrids) en de T voor Turbo. De cijfers 2, 3, 4, 5 of 6 of 8 geven de motorkracht aan. Hoe hoger het cijfer, des te meer motorvermogen. Tegenwoordig gebruikt Volvo ook de letter P, voor zijn volledig elektrische auto's.
Het overmatige olieverbruik komt voor bij Audi TFSI-motoren vanaf 2008 die (meestal) meer dan 100.000 kilometer hebben gelopen. Het probleem is ook aanwezig bij de 1.4 TSI, 1.8 TSI en 2.0 TSI motoren van VW, Skoda en Seat.
Wat is het verschil tussen TSI en TFSI? De termen TSI en TFSI betekenen hetzelfde, alleen gebruikt Volkswagen de term TSI en Audi de term TFSI.
Audi was de eerste fabrikant ter wereld die in serieproductie directe benzine-inspuiting combineerde met turbodruk. De 2.0 TFSI begon in de zomer van 2004 aan zijn succesverhaal, toen hij debuteerde in de Audi A3 Sportback.
Volgens de lezers van Auto Bild en Bild am Sonntag, en zeker ook volgens ons, is de Audi e-tron GT de mooiste auto van het jaar 2021. Daarmee wint de e-tron GT het Gouden Stuurwiel. Deze prestigieuze prijs wordt jaarlijks uitgereikt sinds 1976. De e-tron GT won al eerder een aantal prijzen dit jaar.
De 1.4 TSI motor heeft inderdaad de reputatie van uitgerekte kettingen maar na 2007 lijkt dat bij de 1.4 versie definitief wel opgelost te zijn. Rammelende motorische bijgeluiden tijdens de koudstart wijzen al snel richting een te slappe ketting.
Waar Audi ook bekend om staat is het mooie en comfortabele interieur. In ieder Audi-interieur draait het volgens het merk om reiscomfort. Je bent zelf in staat om bij veel modellen jouw auto zo veel mogelijk aan jouw wensen en behoeften aan te laten passen, en dat is natuurlijk ideaal!
De Volkswagen Group bestaat naast Volkswagen personenwagens en Volkswagen Bedrijfswagens uit Audi, SEAT, ŠKODA, Porsche, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Ducati, MAN en Scania.
De zilveren plak gaat op de valreep van dit jaar naar een Audi R8 Spyder, ter waarde van €325.460. Deze dakloze sportauto gebruikt een V10 met 580 pk om in 3,2 seconden naar de 100 te schieten. Qua topsnelheid wint dit dakloze exemplaar het van de nummer 1 en kan nog 14 km/h harder.