Op de wang (zijkant) van de band staat tevens ook het snelheidssymbool, die staat voor de maximale snelheid die met de band kan worden gereden. Op de band staat bijvoorbeeld “91T”, de letter T is het snelheidssymbool en staat in dit geval voor een maximale snelheid van 190 km/h.
Het verschil is de snelheidsclassificatie of waar de banden op getest worden voor snelheid . AT snelheidsclassificatie band is getest tot 118 mph terwijl H is getest tot 130 mph. Een verschil in deze classificatie zou geen probleem moeten opleveren tenzij u maximale snelheden haalt of als uw voertuig vierwielaandrijving heeft.
Hoe kan je zien dat het een Runflat band is? Er is geen vaste codering of kleurcode waaraan runflat banden te herkennen zijn. Alle fabrikanten geven de band een eigen naam, Dunlop gebruikt DSST, GoodYear noemt het EMT, Bridgestone koos voor RFT, Continental bedacht SSR en Michelin gebruikt de naam ZP.
Zo staat op elke band een loadindex nummer vermeld. Dit nummer, tussen de 51 en 175 geeft aan hoe zwaar je het voertuig mag laden. Als voorbeeld: een band heeft een loadindex van 82, dan mag je volgens de loadindex tabel de band beladen tot 475 kg laden.
'. In het kort komt dit neer op de maximale snelheid die een autoband op een veilige manier aan kan. De snelheidsindex wordt aangegeven met een letter. Wanneer je bijvoorbeeld op de website van Kuil Banden een autoband bekijkt dan zie je een code staan, bijvoorbeeld 215/45R17 91Y.
Als uw originele bandenmaat 225/45 R17 91 V is, kunt u kiezen voor maat 225/45 R17 94 Y. De belastingsindex 94 betekent dat de band een hogere belasting (tot 670 kg) kan dragen dan uw originele band (tot 615 kg) . Een band van dezelfde maat met een hogere belastingsindex is daarom perfect compatibel.
De eerste twee cijfers van de bandencode betreft de breedte en hoogte in inches.Dan volgt er een letter.De R staat voor radiaal, de D voor diagonaal. Bij bijvoorbeeld code 205/55 R16 91H gaat het om een radiaalband.
Er is geen wettelijke verplichting om aan te geven hoe oud autobanden mogen zijn. De enige uitzondering: banden voor aanhangwagens met een speciale vergunning voor een maximumsnelheid van 100 km/uur mogen niet ouder zijn dan zes jaar.
ð 82T bandenclassificatie ð
Volgens de onderstaande tabel zijn banden met deze markering geschikt voor snelheden tot 240 km/u .
1) De “maat” van de band : 205/55R16 91V
91 : dit getal geeft het draagvermogen (maximale belasting) van Uw band weer : 91 staat voor 615 kg per band. Bij een correcte bandendruk kan deze band dus maximaal 615 kg gewicht dragen. U vindt een overzicht van alle draagvermogens-indexen hier terug.
Met een runflat-band kunt u ongeveer 150 km blijven rijden tegen een maximumsnelheid van 80 km per uur zonder bang te hoeven zijn dat de band kapot gaat of van de velg loopt. Uit tests is gebleken dat runflatbanden onder optimale omstandigheden zelfs een nieuwe rit van ongeveer 2.000 km kunnen overleven.
Bridgestone geeft aan dat een bepaald model een Run Flat-band is door RFT op de zijwand van de band te printen .
Met een runflat band rijdt u nog tot maximaal 80 kilometer door, zelfs met een lekke band. Dit geeft u de mogelijkheid om veilig een garage te bereiken voor vervanging of reparatie. Met een traditionele band kan dit niet. Dan verliest u namelijk controle over het voertuig, vooral bij hoge snelheden.
T-Rated banden: Deze band wordt vaak aanbevolen voor gezinssedans en busjes . Hij is geschikt voor snelheden tot 118 mph. Dat is ruim onder de maximumsnelheid van de meeste staten, tenzij u van plan bent om uw forens mee te nemen op de Autobahn.
U kunt banden monteren met een hogere snelheidsclassificatie dan aanbevolen door de fabrikant van uw voertuig . Als u dit doet, hoeft u uw verzekeringsmaatschappij niet op de hoogte te stellen en krijgt u hiervoor geen boetes.
Vasthouden aan H-rated banden heeft een prijs. Hoewel we zagen dat de prijzen vergelijkbaar zijn met S- en T-rated banden, gingen H-rated banden minder lang mee in onze loopvlakslijtagetest -- gemiddeld 49.180 mijl, vergeleken met 61.080 voor onze S- en T-rated banden.
Deze letter staat voor de snelheid waarmee je maximaal met jouw banden kunt rijden. De letter T staat bijvoorbeeld voor snelheden tot en met 190 km/u. Een te lage snelheidsindex kan zorgen voor een slechte wegligging en je loopt het risico dat je een klapband krijgt.
175 is de breedte in millimeters van de dwarsdoorsnede van de band.65 is de aspectverhouding, de verhouding tussen de hoogte van de zijwand en de breedte van de dwarsdoorsnede . 14 inch staat voor de diameter van het wiel waarvoor de band is ontworpen. 475 is de belastingindex, oftewel het maximale gewicht dat elke band bij maximale snelheid kan dragen.
H = 130 mph/210 km/u. V = 149 mph/240 km/u . Z = 149 mph+/240 km/u+. W = 168 mph/270 km/u. Y = 186 mph/300 km/u.
In Duitsland wordt aanbevolen om zomerbanden na acht jaar en winterbanden na zes jaar te vervangen. Hoewel deze richtlijnen niet wettelijk verplicht zijn, worden ze als goede praktijk beschouwd om de veiligheid op de weg te waarborgen.
De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) en de Tire Manufacturers Association stellen dat een band slechts 100% veilig is om te gebruiken totdat deze 5 jaar oud is . Sommigen geven echter toe dat een band tot 10 jaar mee kan gaan als u hem jaarlijks controleert op problemen, vooral na het vijfde jaar.
De beste band uit de test op dit onderdeel, de Kumho, heeft een te verwachten levensduur van 69.300 km. De Goodyear zit daar vlak achter met 68.800 km. Daarna volgen de Continental en de Michelin beide met 60.300 km.
Als de bandenmaat 205/55R16 94V is, zoals het voorbeeld hierboven, dan is de letter V de snelheidscodering van de band. Dit betekent dat de banden een maximale snelheid van 240 kilometer per uur aankan.
Radiaalbanden hebben daarentegen een zijwand die recht omhoog en omlaag loopt en is gemaakt van een enkele laag staalkoordlagen die in een hoek van 90 graden lopen ten opzichte van de middellijn van de band . Het woord "RADIAL" of de letters "RADIAL PLY" worden op de zijwand geschreven om dit type band aan te duiden.
Nadelen van radiaalbanden zijn dat ze bij lage snelheden harder rijden op ruwe wegen en bij het terreinrijden, minder “zelfreinigend” zijn, een stijvere zijwand hebben en minder grip bij lage snelheden bieden.