In 10W40 staat het getal voor de W voor de vloeibaarheid van de motorolie bij koude temperatuur en het getal achter de W voor de vloeibaarheid op bedrijfstemperatuur.
Het enige verschil tussen 5W40 en 10W40 is de viscositeit bij lage temperaturen. Het is niet ondenkbaar dat er in de winter 5W40 in gedaan wordt in plaats van 10W40. De iets dunnere olie helpt bij het beter starten van de auto in koude omstandigheden.
10W40 is vrijwel gelijk aan 10W30 met dat verschil dat het bij 10°C hogere buitentemperaturen nog steeds dezelfde dikte houdt. Daardoor dus beter geschikt voor onze zomers. Wijk verder niet af van de geadviseerde viscositeit. Te dikke of te dunne olie is schadelijk voor je motor.
De viscositeit van motorolie is bij lage en hoge temperatuur vastgelegd. Daarom wordt de aanduiding bijvoorbeeld: 5W-30, 10W-40, 15W-40, 20W-50. Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (bij koude starts).
Nee, want je gaat 2 oliën bij elkaar gooien die als ze koud zijn anders reageren.
In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.
Check de oliepeilstok: als u niet zeker weet welke olie momenteel in uw auto zit, kunt u deze controleren door te kijken naar de oliepeilstok. Op deze peilstok staat meestal aangegeven welke soort olie er gebruikt wordt en welke specificaties deze moet hebben.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
Die bieden bij warme temperatuur en koude temperatuur de juiste smering. 10W40 is een relatief dikke olie. Er zijn nog dikkere oliën zoals bijvoorbeeld een 15W40. Al scheelt het niet heel veel.
Semisynthetische oliën zoals 10W-40 zijn lange tijd de norm geweest. Ze zijn gemaakt op basis van geraffineerde ruwe olie die is gemengd met additieven. De markt stapt echter over op synthetische oliën.
De 10W40 is een hoogwaardig type motorolie, frequent gebruikt voor zowel het smeren van benzine en LPG-motoren als dieselmotoren. De 10W40 beperkt niet enkel het brandstofverbruik, maar biedt ook bescherming tegen slijtage en corrosie. Wij garanderen u dat de 10W40 uw motor inwendig schoon houdt.
Hogere viscositeit
De motorolie die in Europa wordt verkocht, is bestemd om te gebruiken bij Europese temperaturen. Europese olie is te dun voor motoren van vrachtwagens die in een warm continent rondrijden. In warme gebieden gebruikt u daarom het best olie met een viscositeit die afgestemd is op de hoge temperaturen.
Vooral voor een oudere motor kan je prima die viscositeit aanhouden. Voor oudere motoren gaat de handleiding vaak wel uit van minerale olie, omdat er vroeger niets anders was. Je zou kunnen overwegen om half-synthetische olie te nemen, soms zelfs iets dunner.
5W30 of 10W40 erin gooien, dat gaat eigenlijk altijd goed. Synthetisch mengen met minerale of half synthetische olie gaat ook prima, al gaan bepaalde eigenschappen er wel wat op achteruit, echter zal het nooit zo erg worden dat er schade of iets dergelijks kan ontstaan.
Een olie die een andere viscositeit (dikte) en samenstelling heeft, zal niet direct tot motorschade leiden, maar de specificaties worden niet voor niets opgegeven. 10W40 half synthetisch wordt niet voorgeschreven voor deze auto en hoort er simpelweg niet in.
Hoe dik een motorolie warm of koud is, kun je dus aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner. En een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie.
Dus 5W-30-olie zal bij lage temperaturen gemakkelijker stromen dan een 10W-30-olie en een 10W-30-olie zal wanneer de motor is opgewarmd gemakkelijker stromen dan een 10W-40-olie. Dit is belangrijk, omdat motoroliën van nature dikker worden als ze afkoelen en dunner naarmate ze warmer worden.
MPM 10W40 olie voor gebruik bij hoge km stand
Deze motorolie is speciaal ontwikkeld om het verouderingsproces zoals olielekkage door gescheurde ringen, oxidatie en een hoger brandstofverbruik bij motoren met een hoge kilometerstand te vertragen en daardoor de levensduur van de motor te verlengen.
bedrijfstemperatuur is de 10W40 overigens even "dik" als de 15W40. helemaal niet zoveel verschil in de viscositeit. Het getal voor de W is de viscositeit in koude toestand. -35 graden.
Dit is misschien wel de meest gestelde vraag als het gaat om motorolie en een terechte bovendien. Kan ik een olie van de Lidl, Action of Gamma gebruiken? De supermarkt olie / doe-het-zelf winkel / bouwmarkt olie voldoet zeker aan de minium eisen en kan je dus gebruiken.
Mannol is een Duits merk top motorolie welke door het Duitse blad „Auto Motor und Sport“ is getest en bestempeld als TestSieger (winnaar). Het Duitse Auto Motor en Sport autoblad (met 3,09 miljoen lezers in Duitsland) heeft Mannol Longlife motorolie gekozen als testwinnaar beste olie in de meest gunstige prijsklasse.
Kies je de verkeerde motorolie, dan kun je de motor blijvend beschadigen. Maak gebruik van advies op maat als je geen idee hebt welke motorolie de juiste olie is voor jouw auto? Je kunt zoeken op kenteken of slim zoeken door merk en type in te voeren.
Deze olie kan zowel in LPG-, benzine-, diesel- en scheepvaartmotoren worden gebruikt als ook in industriële machines en landbouwvoertuigen. 15W40 olie is brandstofbesparend, waarbij je minder hinder ervaart tijdens het koud starten. Service is temporarily unavailable.
Het heeft belangrijke functies die het voertuig onderhouden, namelijk de smering, reiniging, bescherming, afdichting en koeling. Echter kan niet zomaar iedere olie in uw voertuig gebruikt worden. Het is van belang dat de juiste motorolie gebruikt wordt en regelmatig ververst wordt om de kwaliteit te behouden.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.