1.2 en 2.2 geven aan hoe groot de motor is die in de auto zit. De motor kan dus 120pk zijn en heeft dan een cilinder inhoud van 1liter. Die heeft dan meer pk per cc.
Je veronderstelling is dat ze alle 3 2900 toeren draaien bij 100 km/h en dat doen ze juist niet in de praktijk. De 1.2 zal dan inderdaad het zuinigste zijn in het vlakke Nederland. Is er een heuvel, tegenwind, zware belading of zo dan kan de 1.2 best vol gas gaan geven op de cc en dan zeker niet zuinig.
Voor dit bedrag én uiteraard de hogere catalogusprijs krijgt u met de 1.4 een motor met 25 Nm méér koppel (trekkracht) dan bij de 1.2. Simpel gezegd heeft de 1.4 een soepeler motorkarakter, niet alleen bij lage toerentallen maar ook bij hogere snelheden heeft deze motor nét iets meer body.
De 1.0 heeft natuurlijk 3 cilinders en de 1.2 4 cilinders. Zie wel dat de 1.0 meer wordt aangeboden met mooiere opties die ik wel interessant vind. Bijvoorbeeld multifunctionele stuur. Ik weet gewoon niet welke type motor ik zou moeten nemen.
De cilinderinhoud wordt meestal aangegeven in milliliters (symbool cc van cubieke centimeter) voor brommers en motoren. Voor grotere motoren zoals in auto's, schepen en stationaire toepassingen wordt veelal gerekend in liters (1000 cc = 1 liter).
Reacties. 1.2 en 2.2 geven aan hoe groot de motor is die in de auto zit. De motor kan dus 120pk zijn en heeft dan een cilinder inhoud van 1liter.
Het grote voordeel van een 1.4 TSI motor is de combinatie van een relatief zuinige motor die toch flink wat vermogen levert. Om dit mogelijk te maken bevat de 1.4 TSI motor een turbo en een mechanische compressor. De turbo vergroot het vermogen bij hoge toeren en de mechanische compressor bij lage toeren.
De 1.6 is voldoende en misschien nog wel iets zuiniger ook, maar let wel het zijn niet echt zuinigheidswonders. Ikzelf heb een 2.0 van 138 pk en dit is lekker doorrijden en voldoende vlot, maar deze is weer iets onzuiniger als de 1.6.
Van autodealers verneem ik dat zo'n motor makkelijk de 400.000 km moet kunnen halen bij normaal gebruik. Ook zouden auto's met dergelijke motoren na dienst doen in West-Europa nog jaren doorrijden in Oost-Europese landen tot zo'n 400.000 tot 600.000 km.
Hoe zuinig uw auto is, wordt onder andere bepaald door het soort motor. Zo verbruikt een 2-liter vaak meer dan een auto met een cilinderinhoud van 1.4.
TSI staat voor Twincharged Stratified Injection. Dit is de nieuwste benzinevariant van de welbekende VW diesel TDI-motoren. Een TSI is een variant op de FSI (ofwel Fuel Stratified Injection). Om dus te begrijpen wat een TSI-motor is, moeten we kijken naar de werking van een FSI-motor.
Vroeger werd de driecilindermotor gezien als een klein motortje geschikt voor een compacte auto, maar tegenwoordig is dat wel anders. De driecilinder is zuinig, maar ook krachtig.
Een benzineauto reed in 2020 gemiddeld 9,2 duizend kilometer. Auto's met andere brandstofsoorten hadden gemiddeld een hoger jaarkilometrage. Een elektrische auto reed gemiddeld 12,0 duizend kilometer en een diesel gemiddeld 17,4 duizend.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Je benzinekosten berekenen is eigenlijk heel eenvoudig. Je auto loopt bijvoorbeeld 1 op 20, dat betekent dat je auto 20 kilometer kan rijden op 1 liter brandstof. Geeft je auto het verbruik in liters aan dan betekent het dat je auto zoveel liter brandstof nodig heeft om 100 kilometer af te leggen.
De zuinigste middenklasser is de Suzui Swift 1.2 Smart Hybrid. Dit is dus een hybride auto die slechts 5,1 liter benzine rijdt per 100 kilometer.
Hoeveel kilometer een auto kan rijden is ook afhankelijk van het soort brandstof. Zo is de levensduur van een dieselmotor ongeveer 400.000 kilometer. De levensduur van een benzinemotor komt neer op ongeveer 300.000 kilometer.
Bent u in het bezit van een Skoda, Volkswagen, Seat of Audi (1.2 TFSI) met een 1.2 TSI motor en hoort u bij de start of bij het optrekken een ratelend geluid? Dan wijst dat op typische 1.2 TSI problemen. Dit heeft te maken met een falende distributieketting / distributiekettingspanner.
Toyota (incus Lexus/Daihatsu en Subaru) en Honda staan al jaren strak bovenaan in de betrouwbaarheid onderzoeken. 2e hands kun je zeker het beste voor een Jap gaan. Toyota (incus Lexus/Daihatsu en Subaru) en Honda staan al jaren strak bovenaan in de betrouwbaarheid onderzoeken.
Je meet de maximale trekkracht (Nm) aan de wielen (of aan de krukas van de motor) in de toerenrange die beschikbaar is en rekent dan uit hoeveel "PK" er voorhanden is bij dat bepaalde toerental. Om constant 100 km/u te rijden op een vlakke weg zou bij de meeste auto's zo'n 25 a 30 pk voldoende zijn.
De motor van een gemiddelde stadsauto heeft zo'n 75 pk, terwijl een gezinsauto rond de 150 pk zit.
Het koppel is het hoogst wanneer de motor zijn meest efficiënte punt bereikt (vaak tussen de 2.000 en 4.000 toeren per minuut (rpm)). Dit is te herkennen aan 'het duwtje in de rug' wanneer er geaccelereerd wordt. Voorbeeld “duwtje in de rug” tussen de 2.000 en 4.000 toeren.