Deze ventieldopjes worden gebruikt om te voorkomen dat er vuil of stof in het ventiel terecht komt en het ventiel niet goed meer afdicht . Deze dopjes zijn voorzien van een rood rubber ringetje dat de lucht binnen de band houdt als het ventiel van de band niet goed werkt.
Soorten ventieldopjes
Rode ventieldopjes staan voor schadelijke gassen, groene voor stikstof en dan is er nog een gouden ventieldop voor de bandenspecialist met de beste service en kwaliteit. Blauw is vanaf nu de manier om in één keer te zien dat een band goed onderhouden wordt.
U vraagt wat de betekenis is van een groen ventieldopje. Er wordt een groen ventieldopje gebruikt als de band gevuld is met stikstof. Men beweert dat de band daarmee langer op de juiste spanning blijft. Er zijn meestal extra kosten verbonden aan het laten vullen met stikstof.
Een ventieldop zit op een ventiel van een luchtband gedraaid, bijvoorbeeld een fiets- of een autoband. Het doel van de ventieldop is om vuil uit het ventiel te weren, niet om de band op spanning te houden, want daar zorgt het ventiel zelf voor. Het is dan ook heel goed mogelijk te rijden zonder ventieldopje.
Ventieldoppen zorgen ervoor dat er geen lucht ontsnapt
Met een ventieldop bent u in staat het ventiel van de auto goed af te sluiten. Dit is belangrijk omdat er zo geen lucht ontsnapt. Hierdoor wordt een constante bandenspanning gewaarborgd.
Het nut van ventieldopjes
Ventieldopjes hebben op de eerste plaats als functie om de lucht in de banden te houden en om ervoor te zorgen dat de luchtdruk van de banden niet verloren gaat. Daarnaast wordt er niet alleen gezorgd dat er geen lucht kan ontsnappen, maar ook dat er niks in de band kan komen.
Het doel van de ventieldop is om vuil uit het ventiel te weren, niet om de band op spanning te houden, want daar zorgt het ventiel zelf voor. Het is dan ook heel goed mogelijk te rijden zonder ventieldopje maar dan raakt je ventiel verstopt en wordt oppompen moeilijk.
Bevestig de pompkop op het ventiel. Gebruik de grote opening bij het Autoventiel om de band op te pompen. Bij het Hollands en Frans ventiel gebruik je de kleine opening. Pomp tot de gewenste bandenspanning is bereikt.
Door veroudering, uitdroging of een beschadiging kan bij jouw autoband ventiel een lek ontstaan. De autoband blijft daardoor niet op spanning en zorgt voor meer brandstofverbruik en slijtage.
Banden met stikstof verliezen gemiddeld 4 keer minder snel bandenspanning dan banden met lucht. Aangeraden wordt, voor banden gevuld met lucht, om 1 keer in de maand de spanning te controleren. Voor banden met stikstof is 4-5 keer per jaar voldoende.
Als m'n banden te hard zijn en ik wil ze snel leeg laten lopen, dan moet ik 1e dat domme dopje eraf draaien. Zonder ziet er gewoon beter uit. Tja, en als je er dan geen dopje op hebt, dan kan er met het leeg laten lopen vuil in je ventiel komen, en dan sluit het dus niet meer 100% af; dan moet je dus bandje wisselen.
Het Schraderventiel wordt vooral gebruikt in banden van gemotoriseerde voertuigen.
Benamingen: Presta, Sclaverand, Frans (ook in NL), Belgisch (in B), raceventiel. Voor racefietsen wordt meestal het Prestaventiel gebruikt. Dit ventiel heeft een mogelijkheid het terugslagmechanisme te blokkeren. Daarom moet voor het oppompen altijd eerst een moertje een slag losgedraaid worden.
Hoe vaak je jouw fietsbanden moet oppompen, hangt af van je gebruik. Hoe meer je fietst, hoe sneller de bandenspanning afneemt en je banden zacht zullen worden. Maar als je dan regelmatig je banden oppompt, is er niets aan de hand. Als richtlijn kun je om de twee maanden aanhouden.
Het Frans ventiel is smaller dan de andere ventielen, zodat deze vooral geschikt is voor smalle sportvelgen. Doordat het gat in de velg voor dit ventiel een 2 mm kleinere diameter heeft, levert het gebruik ten opzichte van de andere fietsventielen een sterkere velg op.
Dit ventiel kunt u gebruiken om uw Frans ventiel mee op te pompen en daarna ook mee te beschermen, zo komt er geen vuil in de band als u het de volgende keer oppompt.
De ideale bandenspanning voor gewone en elektrische fietsen ligt tussen de 3,5 en de 4,5 bar. Hoeveel luchtdruk de fietsband moet hebben is ook afhankelijk van het soort fiets. De juiste bandenspanning staat meestal weergegeven op de zijkant van de fietsband.
Blijf rustif door rollen tot de auto een snelheid van 40 a 50 km per uur bereikt.Vanaf dat moment kunt u zachtjes beginnen te remmen;Krijgt u geen controle over de auto geef dan gas. Dit geeft de bestuurder controle over de zijwaartse krachten en zorgt dat er minder kracht nodig is om de auto weer recht te krijgen.
Een klassieke voetpomp, met zo'n klemmetje aan het eind, past altijd. Het presta of Frans ventiel is lang en dun en zit meestal op sportieve fietsen. Om de band met frans ventiel op te pompen draai je het ventiel eerst los – voorzichtig om te voorkomen dat de band helemaal leeg loopt – daarna druk je de pomp erop.
Voor het oppompen van een binnenband met een Frans ventiel of Auto ventiel heb je een verloopnippel nodig op je standaard fietspomp. Op Fietsbandonline.nl vind je gemakkelijk de juiste pomp voor jouw band omdat we deze gesorteerd hebben op ventielsoort.
Maar het oppompen kan in veel gevallen ook met een moderne fietspomp die vaak ook over een autobandventiel aansluiting beschikt. Er zijn immers ook fietsbanden met een dergelijk ventiel. En anders zou u kunnen overwegen een voetpomp aan te schaffen met manometer om in tijd van nood de band op spanning te krijgen.