C&A, een afkorting van Clemens & August Brenninkmeijer, is een van oorsprong Nederlandse keten van grote kledingwinkels.
C&A's ideeën, creativiteit en passie zorgden ervoor dat C&A de grootste modeketen van Duitsland werd. In de decennia hierna volgde een uitbreiding van C&A in 20 Europese landen, Brazilië, Mexico en China.
Zo blijkt dat C&A in Nederland twee (riemen)leveranciers telt en in Bangladesh op liefst 124 fabrikanten een beroep doet. In totaal doet de retailer in veertig landen zijn inkopen. De lijst is gepubliceerd bij het nieuwe duurzaamheidsrapport van C&A, dat eveneens online te vinden is.
Vandaag de dag is C&A nog steeds een familiebedrijf dat zich met dezelfde toewijding als in 1841 voor zijn klanten inspant. De pioniersgeest die de oprichters in de 19e eeuw heeft gedreven, is nog steeds van invloed op ontwikkelingen in de mode-industrie, waarbij C&A de mens en onze planeet op de eerste plaats zet.
In 2020 nam Cofra, de investeringsmaatschappij van C&A-familie Brenninkmeijer, het over.
CLOCKHOUSE: ontdek de jonge mode van C&A. Jong, fris en trendy, dat is CLOCKHOUSE Young Fashion.
'Wear the Change', de overkoepelende 'paraplu' die we voor al onze duurzaamheidsinitiatieven gebruikten, is vanaf nu de slogan voor ons hele merk in ons streven duurzaamheid naar een hoger niveau te tillen.
In 1931 valt daardoor een belangrijk besluit: De Verbruiksvereeniging wordt onafhankelijk van Phillips. De nieuwe naam: Eendracht, Toewijding, Overleg en Samenwerking oftewel: Etos.
Op dit moment verwelkomen we dagelijks meer dan 2 miljoen klanten in onze 1.575 Europese winkels. Met ca. 35.000 medewerkers zijn we een zeer belangrijke speler in het merendeel van de grote landen in Europa.
C&A maakt al 176 jaar betaalbare en aantrekkelijke kleding die overal verkrijgbaar is. Wij investeren in duurzaamheid omdat we geloven dat iedereen er goed uit mag zien en zich goed mag voelen in kleding die gemaakt is met respect voor mens en milieu. Dat zit in ons DNA.
Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie. Dit zijn belangrijke bevindingen van het rapport Branded Childhood dat vandaag wordt gepubliceerd door de Stop Kinderarbeid coalitie en SOMO.
Alhoewel de meer dan 1.000 nazaten van de broers Clemens & August Brenninkmeijer zowat overal wonen, maar toch vooral in Zwitserland en Duitsland, blijven ze het etiket meedragen dat ze een Nederlandse familie zijn.
Met een geschat vermogen van 22 miljard zijn de Brenninkmeijers volgens het zakenblad Quote de rijkste familie van Nederland. Elk jaar komt de familie, die duizend leden telt, samen in het Duitse Mettingen voor een familiebijeenkomst.
Momenteel bezit C&A 104 vestigingen in Belgie – daarmee behoort onze onderneming tot de populairste modeketens van het land.
De Mitra is de slijterij die oorspronkelijk bij supermarktketen Super de Boer hoort. De naam wordt in de jaren 70 bedacht door non-food directeur Cornelia de Boer en staat voor Minder Trammelant.
In 1998 werd Trekpleister overgenomen door Kruidvat, waarmee deze combinatie in Nederland een marktaandeel van 36% verkreeg. In 2002 werd de combinatie voor 1,3 miljard euro overgenomen door de Hongkong-Chinese A.S. Watson Group, onderdeel van CK Hutchison Holdings. Ook ICI PARIS XL behoort tot Watson.
Amsterdam, 19 juni 2019 – In 2018 heeft C&A's wereldwijde duurzaamheidsstrategie ervoor gezorgd dat er 116.000 ton CO2 minder is uitgestoten (mtCO2e), door duurzamere katoenbronnen en cellulosevezels te gebruiken. Dit komt overeen met de jaarlijkse CO2-uitstoot van meer dan 70.000 personenauto's.
CO2-besparende
Vergeleken met conventionele viscose wisten we met onze wereldwijde productie van duurzamere viscose in 2019 zo'n 57.157 ton aan CO2e* uitstoot te vermijden. De metriek in ons rapport is CO2e (CO2-equivalent).
Opvallend, aangezien de winkelketen hiermee afwijkt van zijn primaire doelgroep: de vrouw die een centrale rol vervult binnen haar gezin. Het merk heeft naar eigen zeggen een hoge naamsbekendheid, maar nog niet de gewenste merkperceptie onder jonge mannen.
CLOCKHOUSE: ontdek de jonge mode van C&A
Onze collectie stijlvolle meisjes- en jongenskleding biedt kwalitatief hoogwaardige mode voor onze jonge klanten. Of je nu een te gekke party outfit, casual kleding of een chique business look zoekt: CLOCKHOUSE heeft de juiste items voor jongeren en diegenen met een jonge geest.
Clockhouse is een jong merk wat origineel, modern, stoer, eigen- tijds, jong, fris en up-to-date is, alleen veel van de jongeren weten dit niet. Dit merk is bedoeld voor de jongeren en dit word dan ook mijn nieuwe doelgroep. De nieuwe doelgroep zijn jonge tieners/ vrouwen tussen de 15 en 25 jaar.
Honderdduizenden Oeigoeren zitten vast in 'heropvoedingskampen' en komen terecht op katoenplantages en -spinnerijen. En deze dwangarbeid wordt ingezet voor grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger en Zara, en zelfs Patagonia.