B = Brand of Explosie. G1 = Gevaar: Verspreiding van stoffen (gas, vloeistofnevel, vaste deeltjes) door de lucht. G2 = Gevaar: Verspreiding van stoffen over het oppervlak (land, oppervlaktewater) G3 = Gevaar: Overige (potentieel) gevaarlijke gevolgen (stormschade, dreigend omvallen schoorsteen)
Het heeft weinig nut meer om na het vaststellen van het overlijden verder te Page 5 MP Code 20 Noodcentrale 112 Oost-Vlaanderen – Medische Directie rijden naar het niet dichtstbijzijnde maar meer aangewezen ziekenhuis (omdat er bv. hyperbare zuurstof, een cathlab of andere therapeutische middelen beschikbaar zijn).
Een spoedrit is in opdracht van de meldkamer. Gezien de ernst van de melding dient de ambulance hierbij binnen 15 minuten (A1) dan wel 30 minuten (A2) ter plaatse te zijn.
Een capcode is grofweg vergelijkbaar met een telefoonnummer of IP-adres en identificeert de bedoelde ontvanger. Het verschil is echter dat er meerdere ontvangers hetzelfde nummer kunnen hebben, men "luistert" naar berichten met een bepaalde capcode.
capcode 1220499 - Monitorcode - P2000alarm monitor.
capcode 1420059 - Traumaheli LifeLiner 2 - MMT 90.1 - P2000alarm monitor.
Ambulances worden ingezet als A1, A2 of B rit. Bij een A1 rit rijd de ambulance met spoed naar de melding om er zo snel mogelijk te zijn (over het algemeen binnen 15 minuten). Bij een A2 rit is er geen spoed maar moet de ambulance wel direct gaan rijden om er binnen 30 minuten te zijn.
De ambulancebemanning moet binnen 30 minuten ter plaatse te zijn. B1 rit - Planbare rit van patiënt die voor onderzoek of behandeling naar en van de ziekenhuizen gebracht moeten worden. Mogelijk is onderweg medische behandeling nodig. B2 rit - Planbare rit waarbij de patiënt geen medische behandeling nodig heeft.
De A1 en A2 urgentie kan uitgegeven via een Directe Inzet Ambulance (DIA). Bij een DIA inzet is het adres bekend en is de centralist nog bezig met het uitvragen van de melder. Aan de hand van de informatie kan de meldkamer beslissen om op te schalen naar A1 of A2 door te laten rijden.
Prio (-1, -2 en -3)
Prio 2 is minder dringend maar er mogen eventueel signalen worden gevoerd en fietspaden en trottoirs worden gebruikt. Prio 3 is het minst ernstig; geen signalen en geen (aanvullende) voorrang op andere verkeersdeelnemers.
Zo zijn er verschillende prioriteiten: Prio 1: spoed met gebruik van zwaailicht en sirene Prio 2: gematigde spoed zonder gebruik van sirene en zwaailichten Prio 3: geen spoed en geen gebruik van zwaailicht en sirene vrijstelling: spoed zonder gebruik van zwaailichten en sirenes Soms worden prio 4 en 5 ook gebruikt.
- P1: Dit staat voor de prioriteit van de melding. Doorgaans is dit P1 of P2. P1 staat voor prio 1, de hoogste prioriteit waarbij met optische en geluidssignalen (zwaailicht en sirene) gereden wordt. P2 staat voor Prio 2, gepaste spoed.
capcode 1123130 - P2000alarm monitor.
capcode 1420999 - Rijnmond-Ambulance - Monitorcode Ambulancepost - P2000alarm monitor.
capcode 1520999 - P2000alarm monitor.
Een A2-rit houdt in dat er geen sprake is van direct levensgevaar, maar waarbij er wel sprake kan zijn van (ernstige) gezondheidsschade. De ambulance moet daarom wel zo snel mogelijk ter plaatse zijn. Er kan soms gebruik gemaakt worden van optische- en geluidssignalen.
Technische hulpverlening (THV) is één van de vier kerntaken van de brandweer. De hamvraag bij THV is: hoe gaan wij de klus klaren? Of het nu gaat om een koe in de sloot of een kettingbotsing: er wordt op ons gerekend. Dat betekent zo snel mogelijk overzicht krijgen over het incident.
De kosten voor een ambulance zijn wettelijk vastgesteld en komen al gauw neer op zo'n 700 euro. En heb je een hoger eigen vrijwillig risico? Dan zullen de kosten hoger uitvallen. Goed om te weten: kosten voor een ambulance worden alleen gerekend als de patiënt ook echt vervoerd wordt.
Bij spoedeisende ambulancezorg wordt onderscheid gemaakt tussen A1- en A2-urgentie. Bij een A1-urgentie is sprake van een levensbedreigende situatie. De ambulance gebruikt sirenes en zwaailichten en moet binnen 15 minuten na melding ter plaatse zijn.
B-urgentie (B-rit)
Alleen ambulancevoertuigen die toestemming hebben om met optische en geluidssignalen te rijden, mogen zich als voorrangsvoertuig door het verkeer begeven. Tevens hebben zij vrijstelling van alle bepalingen uit het RVV 1990.
Een 'A2-urgentie' is ook dringend, maar iets minder. We rijden dan meestal zonder voorrangssignalen, maar wel met gepaste spoed om binnen een half uur aanwezig te zijn bij de patiënt.
capcode 1120107 - 21-107 - P2000alarm monitor.
De Lifeliner 4 is operationeel vanaf het vliegveld te Eelde. De standplaats is dan ook in Eelde. De dekkende regio's zijn Groningen, Friesland, Drenthe, IJsselland en Waddeneilanden (excl. Texel) waarin de helikopter actief is.
P2000 maakt gebruik van de frequentie 169,650 MHz.