Als leidinggevende is het belangrijk om een band op te bouwen met je team en hen te ondersteunen in hun professionele ontwikkeling. Met deze vragen kun je niet alleen de persoonlijke interesses van je teamleden leren kennen, maar ook hun professionele doelen en uitdagingen begrijpen.
Met een in alle rust gevoerd gesprek, waarin argumenten vooropstaan en je probeert elkaars invalshoek te begrijpen, kom je vaak het verst. Leef je dus in in de ander en breng niet alleen je uitdagingen ter sprake, maar ook eventuele oplossingen. Begrip tonen doet veel en bevordert het goede gesprek.
Goede leiders zijn zelfbewust, communiceren doeltreffend, delegeren werk, moedigen strategisch denken aan en motiveren het team om het beste van zichzelf te geven. We hebben een lijst samengesteld van de 15 meest effectieve eigenschappen in een leider.
6 tips voor productieve één-op-één-vergaderingen met uw manager
29 gerelateerde vragen gevonden
Wat verwacht je van een teamleider?
Als teamleider moet je tegen een stootje kunnen, want je doet het niet gauw goed. Een goede teamleider voorziet een team van drie belangrijke ingrediënten: coördinatie, inspiratie en zorg.Hij heeft overzicht, geeft richting en brengt structuur aan.
Tijdens het POP-gesprek bespreken medewerker en leidinggevende de ontwikkelwensen en -mogelijkheden van de medewerker. Samen leg je concrete ontwikkeldoelen en prioriteiten vast. En maak je praktische afspraken. Het resultaat van dit gesprek is een persoonlijk ontwikkelingsplan.
Een 1-op-1 gesprek is een gesprek onder vier ogen, een gelijkwaardige interactie tussen twee personen. Dit type conversatie wordt ook wel een bilateraal gesprek genoemd (bi = twee, lateraal = zijde) en vindt (als het goed is) met regelmaat plaats tussen een leidinggevende en een werknemer.
Slechte communicatie en een gebrek aan integriteit zijn typische voorbeelden van slecht leiderschap. Ook besluiteloosheid vormt een belemmering voor managers, omdat deze eigenschap hun geloofwaardigheid ondermijnt en een effectieve aansturing van werknemers in de weg staat.
Goed functionerende, betrokken medewerkers die duurzaam inzetbaar zijn. Dit zijn de kenmerken die horen bij goed leiderschap: Vertrouwen scheppen en geven. Je zorgt ervoor dat je medewerkers jou kunnen vertrouwen, door bijvoorbeeld leiding te geven met empathie.
7 teammanagement skills die je nodig hebt voor een effectief team
Transparantie. Werkomgevingen waar er duidelijke, effectieve communicatie is helpt bij een gevoel van wederzijds respect tussen teamleden en teamleiders. ...
Welke gespreksvaardigheden zijn er? In dit artikel vind je een groot aantal gespreksvaardigheden-voorbeelden. Dat zijn bijvoorbeeld luisteren, vragen stellen, feedback geven, feedback ontvangen, omgaan met weerstand, kort en bondig communiceren en de regie nemen.
Tijdens het functioneringsgesprek hebben jullie het over hoe jij je werkt doet, maar ook over de onderlinge samenwerking. Je bespreekt wat de verbeterpunten zijn en hoe jullie hier aan kunnen werken. Vervolgens maken jullie hier concrete afspraken over.
Waar voldoen goede vragen aan? Een goede vraag bevraagt maar één onderwerp, stuurt niet, bevat geen dubbele ontkenningen, is niet te lang, is duidelijk geformuleerd, houdt rekening met alle mogelijkheden en genereert antwoorden waar je wat mee kan.
Onwerkbare situaties, ze komen vaak voor. Situaties waarin je als werknemer niet meer met plezier naar je werk gaat. Dat kan met van alles te maken hebben, zoals onenigheid met je leidinggevende, een collega die een totaal andere werkhouding heeft, of je wordt buitengesloten tijdens after-work-events.
De leidinggevende is tenminste 21 jaar. De leidinggevende is van onbesproken gedrag. De leidinggevende mag niet onder curatele staan. De leidinggevende voldoet aan het Besluit eisen zedelijk gedrag Alcoholwet.