De belangrijkste kostenposten zijn brandstof, tol en kosten voor het overvaren naar Marokko. De kosten voor brandstof hangen af van de actuele brandstofprijzen, het verbruik van je auto en de route naar Marokko die je kiest.
Voor een heen- en terugrit naar Marokko met de auto, exclusief overtocht en overnachtingen, is het verstandig om minstens € 1000 budget te reserveren. Denk aan extra kosten voor overnachtingen onderweg en eventuele onvoorziene zaken, zoals pech.
Je dient ook nog even rekening te houden met tolwegen. Alleen op de snelwegen betaal je tol en dat kost nooit veel, maar ook hier moet je weer zorgen voor genoeg kleingeld. Per keer kost tol je ongeveer 10 tot 25 dirham (€0,90 tot €2,20) dus dit hoef je niet in je budget op te nemen.
Voertuigen moeten ten minste een WA-verzekering hebben om in Marokko te mogen rijden, en u moet een bewijs van een dergelijke verzekering hebben in de vorm van een groene kaart. Als u geen verzekering voor Marokko in het buitenland kunt krijgen, moet u bij aankomst een tijdelijke verzekering afsluiten.
De lange trajecten voor overvaren naar Marokko kunnen meerdere dagen duren. Overvaren van Sète naar Nador duurt tussen de 42 en 48 uur. Overvaren van Barcelona naar Tanger Med duurt ongeveer 27 uur. De langste route voor overvaren naar Marokko duurt tot wel 50 uur, van Genua naar Tanger Med.
De veerboot van Almeria naar Nador vaart ongeveer 12 keer per week, met een vaartijd van 10 uur 25 minuten. Almeria Nador veerboot is gemiddeld 248€. Exclusief boekingskosten. Prijzen zijn afhankelijk van het aantal passagiers, voertuigtype, route en vaartijden.
Om met de auto naar Marokko te gaan, moet je nog de ferry nemen. Er zijn verschillende havens in Europa waar je de ferry kan nemen naar Marokko. Afhankelijk van je eindbestemming heb je keuze uit meerdere havens in Marokko waar je kan aankomen.
Tot slot: wat mag u niet invoeren? Marokko verbiedt de invoer van sommige goederen. Producten die niet aan gezondheidsnormen voldoen, zoals fytosanitaire en veterinaire normen en etiketteringsvereisten, en namaakproducten, mogen niet ingevoerd worden.
Uw huidige autoverzekeringspolis dekt u mogelijk om in Marokko te rijden . Controleer of u een 'buitenlandse gebruiks'-dekking hebt en of dat dekking omvat om alleen in de EU te rijden, of ook in niet-EU-landen. Niet-EU-landen vallen onder de Green Card-dekking, maar het is mogelijk geen standaardfunctie van uw polis.
#11 Marokko is ideaal voor een roadtrip
Met een huurauto ervaar je ultieme vrijheid en kan je gaan, staan en stoppen waar je wil. Daarnaast is autorijden in Marokko makkelijk en veilig. De wegen liggen er hartstikke goed bij en de mensen rijden er rustig.
Brandstof in Marokko
De benzineprijs is iets goedkoper dan in Nederland, ongeveer een euro per liter. Een volle tank kost circa drie- a vierhonderd Dirham (ongeveer dertig a veertig euro). Het is aan te raden om zoveel mogelijk te tanken bij de voor ons bekende tankstations als Shell, BP en Texaco.
U kunt verwachten dat u ergens tussen de 10 MAD en 80 MAD betaalt, afhankelijk van hoe lang u onderweg bent. In tegenstelling tot Europese tolwegen heeft Marokko nog niet al zijn diensten geautomatiseerd. Dit betekent dat de meeste tolpoorten een paar hokjes hebben die worden bemand door een persoon die uw betaling contant int .
Betalen gaat meestal contant, alleen bij grote tankstations kun je pinnen of met een creditcard betalen, maar ga hier niet vanuit! Tanken doe je niet bij een tankstation, maar de bediende doet dat. Hij verwacht een kleine fooi van een paar dirhams. Als hij ook uw ramen wast, is een extra fooi op zijn plaats.
Hoeveel geld heeft u nodig voor een individuele rondreis van 2 weken in Marokko? Voor een 15-daagse rondreis door Marokko kunt u rekenen op een gemiddelde prijs van €1.500 tot €2.000 per persoon, exclusief internationale vluchten.
De populairste drank van Marokko is groene thee met munt. Het ontbijt in Marokko komt zeer overeen met het Franse ontbijt met stokbrood, jam, kaas en dergelijke. Een prijs van een maaltijd ligt gemiddeld rond de 10 euro. Een biertje kost tussen de 3 en 5 euro, een fles wijn ongeveer 15 euro en frisdrank 1,50 euro.
Al met al is autorijden in Marokko een leuk en echt stressvrij avontuur . We zijn er zelfs zo dol op dat we er drie keer zijn geweest. Twee keer hebben we een 2WD-auto gehuurd en de derde keer hebben we een 4×4 gehuurd om de meer afgelegen passen van het Hoge Atlasgebergte op te gaan tijdens onze 10-daagse roadtrip.
Een helm dragen is verplicht in Marokko, dus zelfs wij als fietsfanaten moeten eraan geloven.
Marokko ligt in Noord-Afrika, niet in Europa. De meeste reisverzekeraars nemen Marokko echter op in hun Europese polissen. Bij InsureandGo zijn we hetzelfde. Wij dekken Marokko onder al onze Europese reisverzekeringspolissen .
In sommige gevallen kunt u met de euro in Marokko betalen. Dit is vooral het geval in toeristische gebieden, hotels en bepaalde winkels. Wees u bewust van het feit dat dit niet overal gebruikelijk is en dat euro's vaak tegen een ongunstige wisselkoers geaccepteerd worden.
Hoewel Marokko over het algemeen als een veilige reisbestemming wordt beschouwd, zijn er een paar gebieden die reizigers specifiek moeten vermijden. Global Guardian raadt aan om niet naar de regio Westelijke Sahara, de Algerijnse grens en het Rifgebergte te reizen.
In Marokko gelden er geen regels voor het dragen van kleding, niks is verplicht of verboden. Echter wordt het wel gewaardeerd als je je een beetje aanpast aan het land, vooral als vrouw zijnde. Als je jezelf meer bedekt is dat respectvoller.
Je hebt uiteraard je paspoort en rijbewijs nodig (als je een modern plastic rijbewijs hebt, heb je geen internationaal rijbewijs nodig). We hebben pechhulp en een autoverzekering afgesloten voor Europa en Marokko. We hebben ervoor gezorgd dat we ons V5C-logboek hadden.
Er zijn goede wegen in Marokko te vinden, vergelijkbare verkeersregels en je mag met je Nederlandse rijbewijs de weg op. Zelf autorijden in Marokko is een aanrader, want het geeft je vrijheid om dit mooie land op je eigen tempo te ontdekken!
Korte regels opsomming voor rijden in Marokko
Rijden onder invloed – Totaal verbod en hoge boetes. Rechts heeft voorrang – Op bergwegen hebben zwaardere of stijgende voertuigen over het algemeen voorrang.