Er zijn trouwens ook maar twee opties, waarvan er eentje theoretisch is. De eerste uiterste prijs is de minimale prijs die ik graag wil ontvangen, en dat is €600 en de andere uiterste prijs is de maximale prijs die oneindig hoog is, maar die ik voor het gemak wel wil limiteren tot €600 miljoen miljard.
Dus als jij je auto voor 10.000 Euro te koop hebt staan, maar je kan tevreden zijn met 7500 Euro, dan noem in eerste instantie als uiterste prijs 9300 Euro. En als de koper iets minder enthousiast is, maar je wilt de auto wel graag kwijt, noem je een prijs dichterbij de 9000,- Euro.
Wanneer u op zoek gaat naar prijsinformatie in een markt in bijvoorbeeld aandelen, futures, Forex of opties, wordt de prijs op 3 manieren weergegeven: de laatprijs, het bod of de biedprijs en de laatste prijs (de prijs van de laatste transactie).
Een andere reactie kan zijn: Geachte [klantnaam], Bedankt voor uw bieding op onze [MERK/MODEL]. Veel klanten van ons gebruiken het bieden op Marktplaats.nl om te ontdekken of de vraagprijs van een auto omlaag kan.
Wat zijn de regels van het bieden? Een bod is niet bindend. De adverteerder is niet verplicht om het hoogste bod te aanvaarden en hij mag een bod ook verwijderen. Ook als bieder mag je jouw bod weer intrekken.
“De prijs is bespreekbaar.”
Zeg dus niets over de prijs en laat je bezoekers voelen dat er veel interesse is, door bijvoorbeeld verschillende geïnteresseerden tegelijk uit te nodigen. Op die manier zet je kopers aan om snel een goed bod te doen.
Over de prijs ervan kun je onderhandelen. Nergens staat geschreven dat 'pingelen' of afdingen niet mag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), die onder meer toezicht houdt op het consumentenrecht, omschrijft het als volgt: “Verkopers bepalen zelf de prijs van hun product. Over prijzen mag je onderhandelen.
Kom dus meteen terzake en vertel dat je niet met hem verder gaat. Maak je toelichting concreet. Van algemeenheden als 'te duur' en 'aanbod sloot niet aan', leert de ander niets. Gun hem de kans om het volgende keer beter te doen en geef concrete feedback.
Het is wel zo netjes om even te reageren als je aan hebt gegeven dat ze mogen bieden. Wie weet willen ze wel meer bieden als je gewoon even reageert met een kort mailtje dat het te laag is en zet je er een tegenbod bij.
De 5 gouden tips voor succesvol onderhandelen
Behandel de andere partij altijd met respect en blijf vriendelijk. Overweeg een bod goed en neem geen overhaaste beslissingen. Het kan voorkomen dat de andere partij vraagt hoe jij tot deze vraagprijs bent gekomen. Je staat sterker wanneer je direct antwoord weet te geven.
De prijsinformatie wordt automatisch berekend. Dit doen we aan de hand van de gemiddelde vraagprijs van advertenties met soortgelijke producten. De prijsinformatie is verdeeld in drie vraagprijsklassen: laag, midden en hoog. Plaats je een advertentie, dan zie je als eerste de gemiddelde prijsklasse.
Gebruik 'bedankt' en 'maar' eens wanneer je in een benarde situatie verkeerd. Wanneer je wéét dat je ergens helemaal geen zin in hebt of de tijd nu eenmaal niet hebt, maar je niet meteen op de juiste woorden komt of het lef hebt om de situatie af te wenden. Denk dan nog eens aan 'bedankt' en gebruik zijn superkrachten.
Het onderhandelen over de beste prijs is ook geven en nemen. Dat is het spel tussen de verkoper en jij als koper. Als de verkoper tegenwerpt dat de prijs die je wilt te laag is, dan kun je ook zeggen dat je iets meer wilt betalen maar dan wel een ander accessoire erbij wilt hebben.
Waarom korting geven een slecht idee is (nooit doen!) Met het geven van korting geef je een signaal aan klanten dat jouw product of dienst eigenlijk minder waard is. Met een korting trek je koopjesjagers aan die niet zullen resulteren in vaste klanten en geef je een slecht signaal aan je vaste klanten.
Grote huishoudelijke apparaten: tot 15 procent. Keukens: ruim 25 procent. Bankstellen en slaapkamermeubelen: 10 procent. Stoelen en tuinmeubelen: tot 15 procent.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen.
Besef dat je eigenlijk alleen over de prijs zelf kunt onderhandelen. Die kan dus maar beter zo laag mogelijk zijn. Je kunt immers niks inruilen, je kunt niet afdwingen dat er garantie op de auto komt, je kunt niet terug als er iets niet blijkt te functioneren aan de auto, etc.
Ga daarom op zoek naar informatie over de inruil- en marktwaarde van de auto die je op het oogt hebt. Op basis van die informatie kun je vervolgens een realistisch bod uitbrengen. Een marge van 10 tot 15 procent om te onderhandelen op de vraagprijs van occasions is bijvoorbeeld vaak wel mogelijk.
Wil je later terugkomen op je bod, dan kan de verkoper een schadevergoeding eisen. Breng je schriftelijk of via elektronische weg een bod uit, dan kan je best aangeven hoeveel tijd de verkoper heeft om erop in te gaan.